S rastúcim záujmom o ekologické alternatívy k vozidlám s konvenčným typom pohonu získavajú elektromobily na svojej popularite. Či už vedie spotrebiteľov k prechodu na elektrické vozidlo jeho ekologická stránka, alebo zohráva hlavnú úlohu iný faktor, nemožno poprieť, že ich na cestách stretávame čoraz viac. Jedna z najzásadnejších otázok, ktorá sprevádza kúpu elektromobilu, je práve otázka servisovania takéhoto vozidla. Aký je teda rozdiel v porovnaní s autami so spaľovacím motorom?
Zdroj: pxfuel.com
Čo obnáša servis elektromobilu?
Elektrické vozidlá sú známe svojou nižšou náročnosťou na údržbu v porovnaní s autami s konvenčným typom pohonu. Môže za to predovšetkým fakt, že obsahujú približne 20 pohyblivých častí, oproti stovkám pri spaľovacích motoroch. Ak sa na to pozrieme z hľadiska servisovania, odpadá napríklad povinnosť výmeny palivového filtra, oleja, či sviečok. K bežnej údržbe, ktorú elektrické vozidlo vyžaduje, patrí predovšetkým prezúvanie a kontrola stavu pneumatík, kontrola batérie či bŕzd. Samozrejmosťou je tiež absolvovanie STK.
Zdroj: pxfuel.com
K najdrahším položkám v rámci servisovania elektromobilu patrí výmena batérie, ktorej životnosť sa odvíja od cyklov nabitia. Kapacita akumulátora vplyvom pravidelného nabíjania a vybíjania klesá, podobne ako pri smartfónoch alebo notebookoch, a tak sa jej výmene časom nevyhnete. Na batériu však výrobcovia vo väčšine prípadov ponúkajú dlhú záruku, ktorá vám garantuje prijateľnú kapacitu batérie buď v závislosti od rokov používania, alebo od počtu najazdených kilometrov, podľa toho, čo nastane skôr. Pri aktuálnom tempe vývoja nových technológií však môžeme predpokladať, že súčasná a budúca generácia elektromobilov na tom bude s výdržou batérie v porovnaní s tými staršími modelmi ešte lepšie. Dobrou správou tiež je, že po výmene akumulátora je možné ho využiť ako úložisko obnoviteľnej energie.
V čom je servisovanie áut so spaľovacím motorom iné?
Servisovanie vozidiel s konvenčným typom pohonu zahŕňa v porovnaní s elektromobilom niekoľko položiek navyše. Majitelia sa tak časom nevyhnú napríklad výmene oleja, palivových filtrov, či vodnej pumpy. Viac pohyblivých komponentov znamená aj viac údržby a väčšie riziko poruchy, čo sa môže odraziť na nákladoch za servis. Je to najmä z toho dôvodu, že takmer všetky časti sú vystavené veľkému treniu. Okrem toho potrebuje na svoj chod tento typ motoru väčšie množstvo kvapalín. Pritom je nevyhnutná kontrola ich hladiny a samotné dopĺňanie, či úplná výmena. Pri vozidlách so spaľovacím motorom si dajte obzvlášť pozor na pravidelnú kontrolu bŕzd, ktoré sú v elektromobiloch vďaka systému rekuperácie menej namáhané. Okrem absolvovania STK sa nevyhnete ani povinnej emisnej kontrole.
Intervaly servisovania sú pri oboch typoch pohonu približne rovnaké. Aj keď pri elektromobiloch odpadá kontrola niektorých dielov, ktoré nie sú ich súčasťou, pribúdajú zas iné diely špecifické práve pre elektrické vozidlá. V konečnom dôsledku nezabúdajte na to, že náklady na údržbu vozidla do veľkej miery ovplyvňuje aj samotný vodič. Konkrétne hovoríme o jeho štýle jazdy, dodržiavaní odporúčaní výrobcov daného vozidla, ale aj dodržiavaní stanovených servisných intervalov. Do úvahy vezmite aj fakt, že celkový servis vozidiel, bez ohľadu na typ motora, sa môže mierne líšiť v závislosti od daného modelu.