ZN.SK
Hojdacia sieť

Tajomstvo dokonalého spánku: hojdanie a jeho vplyv na spánok

Vedecké štúdie a výsledky experimentov naznačujú, že hojdanie zohráva rolu pri rýchlom nástupe spánku a ovplyvňuje tiež jeho hlboké štádiá.

Vedeli ste, že v niektorých častiach sveta je bežné spať v hojdacej sieti? Nie je to náhoda. Vedecké štúdie a výsledky experimentov naznačujú, že hojdanie zohráva rolu pri rýchlom nástupe spánku a ovplyvňuje tiež jeho hlboké štádiá.

Hojdacia sieť

Ak máte problém so zaspávaním a predtým, ako upadnete do ríše snov sa dlhé minúty či dokonca hodiny prevaľujete na posteli, možno by ste mali zvážiť kúpu hojdacej siete. Štúdie totiž naznačujú, že tento záhradný nábytok môže byť odpoveďou na váš problém.

Rytmickým hojdaním k spánku

Závery zo štúdie uverejnenej vo vedeckom časopise Current Biology hovoria o tom, že hojdanie synchronizuje mozgové vlny, a to aj počas krátkeho zdriemnutia, čo môže prispieť k rýchlejšiemu nástupu spánku a podporiť jeho udržiavanie. Zároveň predlžuje druhú fázu spánku NREM, kedy sa srdcový tep a mozgová aktivita spomaľujú, telesná teplota klesá a telo sa pripravuje na hlboký spánok. Hojdanie môže tiež viesť k pocitom uvoľnenia a pokoja. [1]

Nahliadnite bližšie do experimentálnej štúdie

Spomínaná štúdia sa robila na vzorke dvanástich dobrovoľníkov, mužov vo veku do 38 rokov, pričom sa sledovali rozdiely kvality a kvantity spánku pri 45 minútovom zdriemnutí na posteli a následne na lôžku v pohybe. Podmienky v miestnosti boli pritom rovnaké – teplota, úplná tma a sluchová stimulácia cca 37 dB. Použitá bola polysomnografia (PSG) a elektroencefalografia (EEG) – vyšetrovacie metódy. Vyhodnocovanie sa robilo okrem toho prostredníctvom odpovedí zúčastnených osôb na otázky v dotazníku o spánku.

Poznámka: Spomínaná štúdia je pomerne malá. Na to, aby boli plne pochopené všetky súvislosti a odhalené faktory kvalitného spánku je potrebný hlbší výskum. 

Spánok v hojdacej sieti sa praktizuje už stáročia

Okrem toho, ak si do hojdacej siete ľahnete správne, môžete podporiť správne zakrivenie chrbtice a eliminovať tlak na telo, s ktorým idú ruka v ruke aj rôzne bolesti. Spánok v hojdacej sieti praktizujú ľudia už stáročia, obzvlášť v krajinách s tropickým a teplým podnebím, napr. v Latinskej Amerike, Karibiku či Ázii. Sú nielen pohodlné, ale umožňujú tiež lepšie prúdenie vzduchu okolo tela, sú priestorovo úsporné a prenosné. Sú jednoducho bežným vybavením každej domácnosti, resp. záhrady, verandy a terasy.

Zdroj foto: Aleksey Boyko / Shutterstock (FUT)

[1] Bayer Laurence a kol. 2011. Rocking synchronizes brain waves during a short nap. In: Current Biology. Dostupné na: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0960982211005392

Mohlo by zaujímať tiež:

Tlačové správy

Tlačové správy a články našich partnerov, partnerských portálov a organizácií. Nahliadnite do noviniek rôznych služieb, príprav podujatí a noviniek v komerčnej sfére. Aj Vaša zaujímavosť, činnosť, alebo výrobok, môže byť v článku. Napíšte nám.



Inzercia

Najčítanejšie

Inzercia

Sleduj nás na sieťach

Nájdete nás na Facebooku aj Youtube

Zatvoriť reklamu
Zatvoriť reklamu