Najstaršia cestovná kancelária sveta skrachovala. Thomas Cook pre ekonomické komplikácie spojené s udržaím spoločnosti v posledných rokoch slabla. Dostala sa do finančých problémov a odmietol jej pomôcť aj súčasný premiér, ktorý pomoc zamietol len z dôvodu, aby nešlo o precedens a nežiadali o pomoc aj iní. Thomas Cook má v súčasnosti v zahraničí viac ako pol milióna dovolenkárov. Krachom cestovnej kancelárie sa pritom objavil ešte zásadnejší problém, než si ktokoľvek dokáe zatiaľ predstaviť. Vzhľadom na dlhoročnú prax v odvetví si dovoľujeme zhrnúť niekoľko zásadných bodov.
Thomas Cook, zakladateľ cestovnej kancelárie, chcel priniesť viac vzdelania a menej vysedávania doma, či po krčmách. Viktoriánske časy sa niesli v duchu pokroku aj úpadku. Záležalo len od miesta. Preto mu napadlo zorganizovať jednodňovú exkurziu z domáceho Leicesteru do mesta Loughborough. Nápad sa ujal, narazil na záujem ľudí vidieť niečo viac, ako len svoje mesto a nechať sa tam dopraviť vlakom, či na vozoch. Úspešné boli výletné okruhy medzi mestami Leicester, Nottingham, Derby a Birmingham. Celkom prvá cesta, ktorá bola robená pod hlavičkou zrodenej cestovnej kancelárie, bola v lete 1845 do Liverpoolu. Zaujímavá je však aj preto, že k nej boli dve cenové hladiny za 1. a 2. triedu, no súčasťou bola aj 60 stranová cestovateľská príručka, ktorá bola prvou brožúrou tohto typu na svete.
Postupne vznikali nové a nové ciele a ponuka rástla. Pomáhal aj organizovať exkurzie spojené s obchodom a investíciami. Zaviedol systém balíčka, keď kombinoval predaj služieb kombinujúcich nie len dopravu, ale aj ubytovanie a stravu. Pre vtedajšiu dobu bolo výnimočné, že sa o niečo také dokázal namiesto záujemcu postarať niekto iný. O to viac, ak dokázal pre hromadný nákup získať pre zákazníka lepšie ceny. Nakoniec aj pre mnohých bez znalosti miestnych pomerov a jazyka, sa tento koncept stal obľúbený najmä pre menej skúsených obchodníkov a čoraz viac uponáhľanú dobu.
V mapách mala spoločnosť celé Britské ostrovy a čoskoro aj v plánoch rôzne ciele v Európe, s lodnými lístkami kombinácie pobytov v USA aj cesty do Svätej zeme. Pre históriu vývoja cestovného ruchu je kľúčová požiadavka Sira Josepha Paxtona, ktorý potreboval dopraviť robotníkov na Veľkú výstavu v roku 1851. Vtedy Thomas Cook dostal nápad navýšiť svoje kapacity a pustil sa do marketingu, vďaka ktorému spropagoval svoje cesty ešte viac. Podľa údajov od samotného Thomas Cook malo ísť až o 150 000 ľudí, ktorých dopravil do Londýna a späť. Tých vďaka železnici dokázal dopraviť na Veľkú londýnsku výstavu. Už v roku 1855 zaujal svet vďaka spustení komplikovaných, no úspešných dopravných liniek cez Lamanšský prieplav v súvislosti s Veľkou medzinárodnou výstavou v Paríži.
Od roku 1864 zapojil medzi ciele britských turistov aj talianské mestá Neapol, Rím a Florenciu. Bolo to v čase, kedy už fungovali linky medzi Parížom a Londýnom, ako aj Ženevou. Samozrejme, šlo o linky, ktoré slúžili aj pre Parížanov a Švajčiarov na cesty do Londýn a iných miest po trase. Po roku 1868 prichádza spoločnosť s dvoma zásadnými vynálezmi v oblasti cestovného ruchu. Prináša systém využívania cestovných šekov, ako aj hotelových voucherov. Pred rokom 1870 už mali podchytenú Severnú Ameriku až po San Francisco. Keďže sa v roku 1869 otvoril Suezský prieplav otvárajúci cestu zo Stredozemného mora do Červeného mora, mohli pokračovať na cesty do Indie, ciele v Indickom oceáne celkovo, až do Japonska, Nového Zélandu, Austrálie a ďalších cieľov v Pacifiku.
O úspech firmy sa do roku 1890 staral Thomas aj spolu so synom menom John Mason Cook. V tom roku totiž obaja zomierajú a tak firma prechádza pod Johnových synov Franka Henryho, Ernesta Edwarda a Thomasa Alberta. To bolo v čase, keď firma niesla názov Thos Cook and Son a na trh prichádzal záujem o zimnú turistiku, zimné športy, prichádzali prvé komerčné lety, prebiehal extrémny postup vo vývoji technológií. Aj to spôsobilo výrazný rozmach spoločnosti, ktorá reagovala promptne na všetky zmeny. Iróniou je, že práve v posledných rokoch rozmach a novinky na trhu spôsobili oslabenie vplyvu cestovnej kancelárie. Za oslabenie a následný krach mohli z dlhodobého hľadiska:
0 komentárov