Smoothie, ako ho presne definovať a k čomu má slúžiť? - ZN.SK

Smoothie, ako ho presne definovať a k čomu má slúžiť?

Pojem smoothie sa v poslednom čase vyskytuje čoraz častejšie, najmä v spojitosti so zdravým životným štýlom. Vo svete si už našiel mnoho fanúšikov a stáva sa stále populárnejším. Je mimoriadne obľúbeným nápojom, a to vďaka jeho vynikajúcej chuti, vôni, farbe, vzhľadu, ľahkej stráviteľnosti, rýchlej príprave a jednoduchej konzumácii.
Nie každému je však jasné z čoho sa tento fenomén pripravuje a na čo slúži.

Smoothie

Ovocie, zelenina a bylinky z mixéra, priamo do pohára

Smoothie je výživný pokrm tekutého alebo kašovitého skupenstva. Laicky je to rozmixovaný pokrm zmiešaný s malým množstvom vody. Obsahuje väčšinou ovocie, zeleninu, listovú zeleninu, bylinky, semienka, oriešky, olej, prírodné sladidlá, koreniny, vodu alebo mlieko. Je potrebné si uvedomiť, že šťava nie je smoothie. Základným rozdielom je výživová hodnota. Nie je to džús, ktorý sa vyrába lisovaním ovocia, ani ovocný koktail alebo milkshake, kde hlavnú časť tvorí mlieko. Pri výrobe sa dáva do mixéra celé ovocie a zelenina (okrem šupky a kôstky).

Čo je základom prípravy?

Ovocie by sa nemalo kombinovať, napr. so zeleninou obsahujúcou škrob. V poriadku je zelenina, ako napr. uhorka, cuketa, zeler, ktoré inak nazývame aj nesladké ovocie. Špecifickým prípadom je listová zelenina, ktorá je považovaná za najkomplexnejšiu výživovú skupinu a pokrýva veľkú väčšinu výživových potrieb ľudského tela. Taktiež je bohatým zdrojom proteínu, cenných vitamínov a minerálov, či chlorofylu. Ovocie je samo o sebe dostatočne výživné, avšak tak ako pri ovocí, aj pri listovej zelenine je veľa druhov. Každá je bohatá na niečo iné, a teda vynikajúca je kombinácia. Odporúča sa  rozmanitá kombinácia listovej zeleniny s ovocím, teda zelené smoothies, pri ktorom je treba kombinovať zelené potraviny s ovocím v pomere 1:1.

Zdravie, sviežosť a chuť čerstvosti

Prečo by sme ich mali konzumovať:

  • výborne chutia,
  • sú jednoducho stráviteľné a živiny sa ľahko vstrebávajú,
  • obsahujú veľa vody, a teda spolu so zasýtením prichádza aj dostatočný prísun vody,
  • obsahujú množstvo výživných látok,
  • šetria zuby od žuvania a žalúdok od komplikovaného trávenia,
  • sú jednoduché a rýchle na prípravu,
  • šetria čas aj peniaze.

Kedy a ako často?

Najlepšie sú čerstvé, ale môžu sa skladovať 1 – 3 dni. Keď už je nutné smoothie skladovať, tak je dôležité aj ako, odporúča sa skladovanie najmä v sklenených nádobách, samozrejme, v chlade a tme. Môže sa konzumovať počas celého dňa, ale najlepšie ráno a večer, keďže ráno sa metabolizmus prebúdza a večer je zase vhodné niečo ľahšie stráviteľné. Odporúča sa 1,5 l až 2 l denne.

Stačí ošúpať, rozmixovať, vypiť!

Nápoje smoothies predstavujú novú formu, ako si vychutnať ovocie i zeleninu. Pre získanie potrebnej konzistencie sa do mixéra naleje najskôr tekutá zložka. Voda sa však používa v minimálnom množstve. Najlepšie sú stopercentné ovocné šťavy, nízkotučný jogurt, kravské alebo sójové mlieko. Až potom pridáme nakrájané ovocie a zeleninu. Nemalo by sa pridávať veľké množstvo orieškov a semien, skladovať dlhšie ako tri dni a priamo na slnku.

Lucia
Som študentkou marketingovej komunikácie, písanie ma bavilo už od mala. Rada cestujem, čítam knihy, milujem zábavu a dobré jedlo.