Informácie o možnom spoplatnení služieb Instagram a Facebook sa objavili len pred pár dňami. Celý plán pritom musel mať množstvo rokovaní, zmien, systémových zásahov a tiež stratégiu, pri ktorej muselo ísť o celé mesiace príprav. Informácia, ktorá sa na verejnosť dostala pred pár dňami však zrejme ani nepočítala s tým, že sociálne siete budú už dnes zobrazovať cenník a možnosti ďalšieho fungovania na sieti. Záujemcovia o priestor bez reklamy môžu naďalej žiť s pocitom, že majú lepší účet s priestorom riešeným pre obsah a nie pre reklamu. Ostatní, ktorí sa nerozhodnú uhradiť nemalý poplatok, môžu fungovať prakticky bez zmeny. Aspoň zatiaľ to tak vyzerá, že pre ostatných sa nemení nič. Ich účet bude aktívny naďalej. Plný však bude reklám, s čím otvorene súhlasíte pri voľbe možnosti, pre ktorú sa rozhodnete.
Spoplatnenie a výber medzi modrou a červenou tabletkou
Slávna filmová scéna výberu tabletky, by sa do tejto situácie hodila. Po zapnutí aplikácie najnovšie získavate na výber len dve možnosti.
- Aktivovať predplatné: čo znamená zaplatiť mesačne sumu 12,99 EUR. Cena, ktorú zostavili v kancelárií ďaleko od Slovenska a slovenských reálií, predstavuje vyšší poplatok než za akúkoľvek streamovaciu službu. Pocit o dôležitosti a význame sociálnej siete v živote ľudí tak vidieť na cenovke služby bez reklamy. Napriek tomu, že rovnaké funkcie sú zrejme súčasťou aj takéhoto účtu.
- Používať zdarma: tlačidlo, ktoré nevykoná žiadnu zmenu a vrátite sa k svojmu účtu. Lenže pozor, po voľbe „Zdarma“ sa zobrazí jasná informácia o tom, že odsúhlasením tejto voľby bude prevádzkovateľ služby Meta používať k reklame vaše údaje. Podľa toho cieliť obsah a reklamu. Bude tieto údaje používať v profilovaní cielenia reklamy. Ak používateľ doteraz nerozumel, čo je cielenie reklamy, zo stručnej stránky to pochopí. Facebook a Instagram takéto cielenie prevádzkujú už dlhšie. Informáciu o používaní údajov tak len opakujú, „aby bolo jasno“.
Prečo Instagram a FB zavádzajú poplatok?
Poplatok 12,99 Eur nech je akokoľvek reálny či prehnaný, má význam v rámci snahy o zvyšovanie zisku. Sociálne siete ho tvoria pri reklame a ďalších službách. Nový kanál možného príjmu pritom vykompenzuje straty za nezobrazovanie reklamy takýmto účtom. Na druhej strane sú to práve účty, ktoré si môžu zaplatenie predplatného dovoliť, reklamu v zásade pre svoj postoj odmietajú, alebo ľudia majetnejší, finančne viac zabezpečenejší. Ľudia pôsobiaci na sociálnych sieťach ako profesionáli. Takíto ľudia skôr nevyužívajú reklamy, berú s rezervou informácie na nich. Nevytvárajú tak kliky v takom objeme ako iní. Ich strata tak nebude strata, ale pokojne vylepšenie čísiel všetkých kampaní.
Otázkou však zostáva, či neplatené bezplatné účty zostanú naďalej v takejto podobe. Je viac ako pravdepodobné, že teraz, „keď už máme jasno, že sme len na bezplatnom účte s reklamami“ začne ešte väčší cirkus. Zámerné reklamy pred videami. Reklamou prekryté fotografie, čakanie na uplynutie reklamy a iné služby, ktoré si META doteraz nedovolila. Napríklad Instagram má mnoho firiem, ale aj rôzni influenceri, či správcovia. Aj pri nich je nepravdepodobné, že sa pre platený rozhodnú na všetkých. Skôr pôjde o záležitosť imidžu. O to viac ak bude platené konto vyzerať na prvý pohľad inak.