V roku 2022 sa na Slovensku, najmä v Bratislave, nakrúcal rozsiahly filmový projekt The Performance režisérky Shiry Piven o židovskom tanečníkovi, ktorý tancuje priamo pred Hitlerom. Bratislavské miesta, budovy a ulice sa na istý čas zmenili na nacistické Nemecko, Budapešť, alebo ulice New Yorku, tak ako tomu bolo v prípade budovy Ministerstva kultúry. Po stránke architektúry mimoriadna budova. Film vznikal vo výraznej miere u nás a obsiahol v sebe aj mnoho menších hercov a komparzistov, ktorí na filme pracovali dňom a nocou. Využilo sa aj historické centrum Bratislavy a mnoho interiérov. Azda každý čakal, že film sa objaví v kinách, alebo na streamovacích službách počas roka 2023. Nedeje sa pritom tak ani v roku 2024. Zostáva tak veľkou záhadou. Áno, sami sa nevieme dočkať, pretože od nakrúcania o ňom kolujujú chýry.
Film nebol lacný, no stále je veľkou neznámou
Nejde o žiaden áčkový film, ale ani televízny film lacnej televíznej produkcie. Rozsiahly projekt využil slovenské miesta a dokázal, že dokážeme predstavovať naozaj rôzne krajiny a rôzne doby. Na film boli zvedaví slovenskí nadšenci doby a filmu, aj pána Selfridgea (Jeremy Piven), ktorá hrá hlavnú úlohu tanečníka z USA, ktorý sa so svojim výkonom predstaví počas vojny priamo pred Hitlerom. Slováci sa však vo filme tak skoro neuvidia. Ani počas apríla 2024 sa neobjavuje žiadna informácia o tom, ktorá služba ho uvedie a kedy. Film je nedostupný na bežných službách, nie je súčasťou dokonca ani tých pirátskych. Videli ho diváci na niekoľkých festivaloch, nevideli ho však tí, ktorí sú naň zvedaví najviac.
Téma II. svetovej vojny a holokaustu je ústrednou, hoci je tu stále aj dejová línia venovaná hlavnej postave, jeho budúcej žene a nakoniec šťastnému happyendu, keďže ako Žid má šťastie vďaka americkému pasu. Horšie pre film je, že jeho názov sa na Slovensku stále nedočkal prekladu, ba aj samotný originál má problém. Na trhu je totiž s rovnakým rokom výroby film s presne rovnakým názvom, pritom vzájomne nemajú nič spoločné. Film, ktorý prišiel až ako druhý, prišiel so svojim názvom napriek tomu, že už pod The Performance (2023) bol usadený a dosť zviditeľnený ten od režisérky Pivenovej, sestry Jeremyho Pivena, predstaviteľa hlavnej úlohy. Je tak nepochopiteľné, prečo si druhý film The Performance (2023) kanadskej produkcie ponechal zámerne svoj názov a neurobil nič preto, aby zostal jedinečný prvý aj druhý.
Aby to nestačilo, existuje ešte jeden film s rokom uvedenia 2023 a názvom “The Performance”. Tanečný film z New Yorku:
The Performance má stále nejasnú utajenú budúcnosť
Film zatiaľ zrejme ani nemá slovenského distribútora, nemá teda ani slovenský preklad a nemá jasnú budúcnosť. Mnohí by sme radi videli, čo všetko z Bratislavy sa vo filme použilo. Radi by sme videli, aké herci dostali príležitosť. Neexistuje jasná informácia, osud, plán, avízo nejakej zmeny. Neexistuje nič. Nie je nič horšie pre film po jeho uvedení, keď si ho neviete nikde pozrieť. Nepremieta sa, nepredáva, netvorí žiaden zisk a nie je o ňom ani počuť. Spomenuli sme si naň náhodou pri jednom z článkov venovaných tomu, čo sa nakrúcalo na Slovensku.
Ťažko pochopiteľné je aj to, že sa film pred uvedením pýšil teaserom, v ktorom zahrnul Ralpha Phienesa a Scarlett Johansson. Video bolo na stránkach filmu, ktoré dodnes IMDB.com uvádza ako oficiálne stránky. Tieto stránky však rok po premiére filmu v Taliansku nefungujú. Stránky ukončiť len rok po uvedení, ak k nejakému uvedeniu došlo, je buď prejavom amaterizmu, alebo podivnej stratégie. Doména a hosting totiž ročne môžu stáť len niečo do 20 eur ročne. Neveríme, že by si nikto zo štábu nenašiel vo vrecku 23 dolárov navyše a nezaistil existenciu stránok. O filme tak nie je známe ani to, čo prezentovali stránky.