Dávate pozor, aký email píšete? Preklepy v adrese dokážu veľa

Dávate pozor, aký email píšete? Preklepy v adrese dokážu veľa

Jednoduchý email nemusí byť až tak jednoduchý. Na internete existuje nemalý počet úradov, organizácií, obchodov aj kontaktných formulárov na menej dôležitých stránkach. Nahlasovanie čiernej skládky, žiadosť o kontrolu tlačiva, objednávka tovaru. Množstvo príležitostí nám umožňuje kontaktovať nejaké oddelenie, alebo predajcu a žiadať ho o informácie. Občas dokonca vo vážnych záležitostiach, kedy skrátka potrebujete mať istotu a získať reakciu.

Emailové adresy počítač, internet a zúrivosť

Sme však na Slovensku a aj v roku 2022 sa stretávame s vážnymi problémami pre nepozornosť ľudí, ktorí nezadávajú adresu správne. Na informatike sa dlhé roky neučila informatika poriadne s dôrazom na reálne problémy a v prípade seniorov sa zanedbala takmer úplne.

Nesprávna emailová adresa a následky

Zadaním nesprávnej emailovej adresy je takmer vždy vec riešená a zodpovedaná práve na nesprávnu emailovú adresu. Čakáte na reakciu, a hoci obchod či úrad aj splnili svoju úlohu, máte pocit, že vás odignorovali. Nie je nič neobvyklé napísať ako svoj email wwwjanahoráková@džímejl.sk a rozčuľovať sa potom na Facebooku eshopu so spodnou bielizňou, že obchod kašle na zákazníka. Nesprávny email spôsobuje ťažkosti pri online nakupovaní najmä pri objednávkach bez registrácie. Vtedy neprebieha overenie emailovej adresy a obchod posiela informáciu s údajmi o platbe, alebo informáciu o expedovaní objednávky zo skladu na email. V takom prípade na nesprávny email.

Pomýlený používateľ, ktorý si neskontroluje správnosť, alebo existenciu vlastnej emailovej schránky, potom dostáva informácie z obchodu práve na toto neexistujúce miesto. Na Slovensku máme stovky eshopov, ktoré pri odosielaní informácií o expedovaní zásielok v jednej dávke dostáva po odoslaní späť chybové hlásenia o neexistujúcich emailových adresách. A zákazník potom čaká a čaká, eshop považuje za nespoľahlivý, na zákaznícku linku telefonuje rozhorčený a ak obchod používa email ako hlavný rozlišovací prvok, tak konkrétnu objednávku ani nemusí nájsť. Aj toto sú tie situácie, kde práve eshop bude “ten hlupák” a “zákazník má vždy pravdu”.

Zaujímavosti a časté chyby na Slovensku

  • Nie je nič neobvyklé, ak na nejaký úrad oznamujete prehrešok niekoho iného, čakáte na riešenie a následne názor uzavriete na tom, že vás úrad odignoroval. Nejedno ministerstvo, organizácia či úrad tak píše odpoveď a po upozornení na neexistujúcu schránku zisťuje, že sa možno vecou zaoberali zbytočne.
  • Omyl pri adresách môže nastať napríklad pri zlom pamätaní tvaru svojho mena. Janka Horváthová si v rýchlosti nemusí uvedomiť, či email je v tvare janka, jana, jani a pod. Gmail má jednu vynikajúcu vlastnosť. Je jedným z mála emailových poskytovateľov, pri ktorom netvorí problém umiestnená bodka. Ak používate email  jana.horvathova@ a zadáte janahorvathova@ prípadne ja.nahorvathova@, stále je to jedna schránka. Bodka význam nehrá. Žien s týmto menom poznáme viacero a pre početnosť je toto meno využité len ako príklad. Skúste to však so svojim menom a umiestnením bodky.
  • Veľmi často eshopy vidia v emailových adresách diakritiku. Je potrebné si uvedomiť, že znaky ako ľšťčťžýáíéô sú o inom kódovaní. Takýto znak v skutočnosti tvorí niekoľko znakov a pomĺčok, ktoré však bežne ani do adresy nedostanete.

Vystrašená hrozby podvodníci internet

  • V nemenovanom obchode s elektronikou z rozhrania nákupného košíka svojho času dali preč viditeľný vlastný email ako vzor, pretože ho ľudia prepisovali do políčka, kde mali napísať ten svoj.
  • Inou častou chybou je vlastná nepozornosť. Kým meno napíšu zákazníci správne, horšie je to s koncovkou. Najobľúbenejší email pre povinnosť založenia účtu pri mobiloch Android je Gmail. Práve ten predstavuje riziko. Stovky ľudí denne akoby stratili pri koncovke snahu o pozornosť a tak zadávajú tvar gmil.com, gmeil.com, gmail.SK, gmail.co, gmajl.com, gmejl.com a ďalšie možné tvary.
  • Zaujímavé prípady sa objavujú medzi určitou skupinkou ignorantov základov internetu, ktorí ešte aj dnes dokážu z neznámeho dôvodu políčko emailová adresa vyplniť nezmyslom www@mail.sk, či www.janahorváthová.rovinka.čd01234@90041.sk
  • Celkom iný level nedorozumení sa odohráva nie pri písaní vlastnej adresy do formulárov, ale pri písaní adries niekoho iného do adresného riadku pri písaní vlastnej emailovej správy. Ale to už je celkom iný príbeh.

Email: najhorší možný prípad sú ignoranti jeho významu

Najhorší prípad, ktorý na Slovensku stále prežíva, sú ľudia bez emailovej adresy. Dôchodcovia a ľudia bezohľadní voči ostatným. Vždy však takí, ktorý zadávajú ako emailovú adresu svoje meno, alebo meno niekoho iného a triafajú cudziu emailovú adresu neuvedomujúc si následky a zámenu ľudí. Obchody neraz práve preto po posielaní správ na adresu s menom a priezviskom dostávajú vystrašenú reakciu od skutočného majiteľa schránky, že nič platiť nebude a nevie o čo ide.

Až telefonický kontakt odhalí, že „pani zadala nejaký email, ktorý jej systém prinútil zadať (upozornenia na chýbajúci zavináč, správnosť domény a pod naozaj môžu docieliť zadanie aspoň akéhokoľvek emailu) napriek tomu, že vlastný email nemá. Podobných ľudí je viac. Sú obchody, ktoré až pomocou telefonického kontaktu dokážu zistiť, že dôvodom problému je neochota si zriadiť vlastný email. Ba dokonca občas nezáujem uviesť svoj email z d vodu spamu (snaha o zachovanie utajenej adresy dokonca aj pred tým, na čo má adresa slúžiť).

Článok vychádza z analýzy skúseností viac ako 10 eshopov prevažne hobby / Dom a záhrada segmentu,  a segmentu umenie, niekoľkých firiem a z praxe.


Tomáš Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.