Temné tajomstvá

Recenzia knihy: Temné tajomstvá, napínavé severské krimi

Temné tajomstvá je knižnou novinkou v kategórii napínavých severská krimi. Nepoznať pritom veľmi severský vplyv, príbeh by sedel pokojne na naše končiny.

Temné tajomstvá, knižná novinka uvedená pod týmto názvom pochádzajúca od autorskej dvojice Michael Hjorth a Hans Rosenfeldt, prenáša čitateľa do Švédska, podobne ako v poslednom čase na Slovensku populárne severské krimi robí často úspešne. Krimi čitateľa zoznámi s vraždou a vrahom, ktorý nie je vrah. Obeťou je len 16 ročný chlapec s komplikovanou minulosťou, ktorý už v minulosti bol cieľom šikany a aj preto zmenil školu. Poslednou, ktorá ho videla živého je najskôr jeho priateľka, ktorá skrýva oveľa viac, než len skutočný čas jeho odchodu. Práve preto, že pochádza z príkladnej rodiny a rodičia na ňu kladú prehnané nároky na čistotu duše a kresťanského pokoja. Kamery na jednej z ulíc však napovedia, že poslednou určite nebola a klame aj o ich spoločnom programe.

Temné tajomstvá

Napínavé až do takmer úplného konca
Nie pri každej knihe mám osobne záujem dozvedieť sa viac a nepreskočiť čo i len stránku. Tejto knihe sa podarilo uchytiť si moju pozornosť v každej vete vďaka trefnému písaniu a občasnému odskoku, ktorý nebol prehnaný a zachytával možno len detaily z pohľadu každej z postáv. Čitateľ sa zoznámi s niekoľkými vyšetrovateľmi a policajnou prácou. Jednou z najdôležitejších postáv je Sebastian, psychológ, ktorý prichádza po smrti matky do jej domu, aby ho predal a zbavil sa posledných pojítok a spomienok. Len čo sa na trávniku domu, ktorý sa chystá predať, odohrá policajná naháňačka, v policajtoch spozná svojho dávneho kolegu a známeho. Má záujem sa zapojiť do vyšetrovania. Nie však ako skutočný pomocník, sleduje tým len osobné ciele a prístup k databázam, aby našiel odpoveď na otázky zo svojej minulosti a súkromia. Stretávate sa s postupným odhaľovaním a smerovaním prípadu, so slepými uličkami, ale aj zásadnými zvratmi. Príbeh nenudí a ani vlastne nemôže, pretože je písaný spôsobom, aký musí byť čitateľovi a hlavne milovníkovi severského krimi blízky. Dobre sa číta, chýba mu prehnaná morbídnosť, vulgarizmy a konečné rozuzlenie je prekvapením tak dobrým, aké vôbec od podobnej knihy čakáte. Záver má logiku a keď sa už definitívne zoznámite s vrahom a presným postupom, ako sa z jeho pohľadu vec odohrala, kniha pokračuje v odľahčenej vedľajšej príbehovej línií, ktorá má tiež svoje prekvapenie na záver.

Autorom sa výborne podarilo vykresliť scénu, charakter a vzťahy medzi postavami, vďaka ktorým si čitateľ vie vyskladať príbeh a zaradiť jednotlivé povahy ku konkrétnym postavám. Presvedčivo sa venovali životom postáv, ich ľudským a pravdepodobným vlastnostiam. Pobavila precíznosť popisu domácej situácie jedného z policajtov, ktorého manželka čaká na plodné dni v rámci dosiaľ márneho plánovania rodičovstva. V tejto súvislosti a taktiež v mnohých iných ide o slušný popis deja pôsobiaci tak dôveryhodne. Kniha nenudí, prečítať ju zvládnete v rámci večerov za jeden týždeň, aj menej. Chýbajú hluché miesta, zásadné nezmysly, či prejavy, ktoré by vám knihu a myšlienky autorov znechutili. Či holdujete Švédsku alebo nie, je to celkom jedno. Dej sa dá v predstavách pokojne predstaviť aj v našich končinách. Nestretávame sa v knihe ani so žiadnymi zásadnými kultúrnymi rozdielmi, pre ktoré by bolo nutné googliť a sledovať kultúrne zvyky. Považovať môžete toto dielo dá za jednoduchšiu literatúru pre čitateľa, ktorý má rád krimi, severské krimi a k tomu si prečíta dobrý príbeh, v ktorom sa hlavní hrdinovia môžu občas mýliť a dokonca nemusia byť vždy čisto bezchybnými a neomylnými postavami s len kladnými vlastnosťami. Aj preto mu budete veriť a pôsobiť môže vierohodne.
Vychádza vo vydavateľstve IKAR v novembri 2015.