Uzbekistan je pre nás veľkou neznámou. Bežní Slováci o ňom vedia len to, že bol súčasťou Sovietskeho zväzu a nachádza sa niekde tam, kde má po blízku aj ďalšie krajiny s koncovkou „stan“. Nebol by tak veľmi ďaleko od pravdy, keďže susediacimi, alebo blízkymi krajinami sú naozaj Afganistam, Kazachstan, Tadžikistan a podobne. Uzbekistan má však v prvom rade osobitú kultúru, aj keď nie je krajina celkom rozvinutá v oblasti cestovného ruchu. Turizmus tu prekvitá najmä zo strany ruských návštevníkov a jednotlivcov.
Veľké a pravidelné zájazdy sa tu nekonajú. Ak sa sem chystáte, alebo svoju cestu len plánujete, možno vás zaujme niekoľko ojedinelých zvláštností, či kuriozity, ktoré sa s Uzbekistanom spájajú. Čím je zaujímavý?
Uzbekistan a jeho zaujímavosti
Ide stále o jednu z najchudobnejších a najmenej rozvinutých krajín Ázie, aj keď populačne patrí medzi najľudnatejšie Strednej Ázie.
Najvyhľadávanejšie miesto krajiny je Samarkand, pre svoju históriu, alebo krásne charakteristické stavby
Krajina má jedny z najväčších zásob zlata na svete
Automobilová výroba osobných aj úžitkových áut v General Motors-Daewoo a Isuzu.
Uzbekistan a Lichtenštajnsko sú jediné dve krajiny dvojnásobne uzavreté krajinami bez mora.
Uzbeci si mimoriadne úctiví k svojim starším.
Uzbecká kuchyňa je podmienená historickým vývojom, keďže krajina ležala na obchodných trasách. Nesie prvky iránskej, indickej, arabskej, ruskej aj čínskej kuchyne.
Národným jedlom je Palov, vyrobené z baraniny, ryže, cibule, mrkvy a údajne ide o jedlo, ktoré tu vymyslel šéfkuchár Alexandra Veľkého.
Obľúbená je chuchvara, plnená cestovina podobná na ravioli, využívajúca baranie mäso a cibuľu.
Jedáva sa aj Lagman, polievka s hrubo nakrájaným mäsom, koreninami a zeleninou. Mastava je ryžovou polievkou so zeleninou a šurpa je polievka z najčastejšie mastného baranieho mäsa.
Lepioška je chlieb, ku ktorému sa správajú v Uzbekistane s úctou. Nikdy ho nesmiete otočiť a ani položiť na zem.
Národný nápoj je zelený čaj
Rukou sa zdravia len muži. Ženu pozdravíte úklonom a rukou dlaňou položenou na srdci.
Najcennejšieho hosťa usádzajú v Uzbekistane čo najďalej od vstupných dverí.
V roku 2002 objavili niekoľko starovekých pyramíd starých zrejme 2 700 rokov.
Uzbekistan je veľmocou v exporte bavlny (2. najväčší vývozca sveta). Tomu je podriadené aj hospodárstvo niektorých regiónov a miestna kultúra.
Pestovanie bavlníka si vyžaduje dostatok zrážok. Sú lokality, ktoré odvodňujú Amudarja a Syrdarja a tým oslabujú ich tok. Do jazera Aral sa tak dostáva menej vody a to vysychá.
5/5 - (1 vote)
Tomáš Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkčné Vždy aktívny
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Predvoľby
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Štatistiky
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely.Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.
0 komentárov