ZN.SK
ryža

Stravovanie: ryžová kaša alebo najstráviteľnejšie jedlo na svete

Tráviace ťažkosti, zrejme každý z nás sa s nimi stretol. Receptov ako si pomôcť je zaručene veľa. Prinášam vám však jeden, ktorý je veľmi nenáročný, účinný a základ tvorí ryža…

Tráviace ťažkosti, zrejme každý z nás sa s nimi stretol. Receptov ako si pomôcť je zaručene veľa. Prinášam vám však jeden, ktorý je veľmi nenáročný, účinný a základ tvorí ryža. Jednoduchá a dostupná potravina, ktorej by málokto z nás venoval takú pozornosť.

ryža

Zázrak menom ryža

Zázrakom pre trávenie je práve ryžová voda. Voda z nej má pre naše trávenie mimoriadne pozitívne účinky. Veď už v minulosti sa pri ťažkých ochoreniach a pri problémoch s trávením, používala práve ryžová voda.

Rovnako si vieme pomôcť aj teraz. Veľkou obdobou ryžovej vody je pre nás: congee kaša – ryžová kaša. Číňania ju konzumujú na raňajky už niekoľko tisíc rokov. Je bezlepková, viac menej bez chuti a najväčšou výhodou je jej stráviteľnosť. Podľa toho čo do nej pridáme môžeme vyrobiť pokrm na rôzne ťažkosti.

Pohľad čínskej dietetiky

Z hľadiska tradičnej čínskej medicíny pravidelná konzumácia congee kaše harmonizuje tráviaci systém. Zároveň je vhodná pri akútnych a aj chronických problémoch tráviaceho traktu, pri hnačkách, rekonvalescencii a dá sa použiť aj ako pôstne jedlo. Je veľmi vhodná pre chorých alebo starších ľudí, ktorý majú problém s konzumáciou inej stravy.

Congee kaša

Je veľmi jednoduchá a k jej stráveniu je potreba veľmi málo energie. Číňania tvrdia, že vďaka ryžovej kaši dosahuje organizmus dokonalej rovnováhy medzi jinom a jangom – a to za veľmi malej námahy.

Ryžová kaša – príprava

Bielu ryžu zmiešame s vodou v pomer 1:10 (1 šálka bielej ryže na 10 šálok vody).

Pridáme štipku soli a varíme štyri hodiny v pevnom hrnci s uzatvárateľnou pokrievkou. Privedieme k varu na prudkom ohni a potom plameň stiahneme na minimum. Ryžovú kašu si môžeme pripraviť na cca 3 dni.

Ryžová kaša zo sladkej ryže s nasekanými orechmi

Sladká ryža (alebo biela ryža) a vlašské orechy.

Orechy môžeme variť spoločne s kašou. Podľa chuti môžeme pridať škoricu, klinček prípade zázvor, ktoré zvyšujú zahrievajúci účinok. Môžeme dochutiť trochou javorového sirupu. Kaša vás jemne zahreje a podporí aj slezinu.

 


pripravila  Bc. Zdenka Havettová
Lektorka a odborníčka na výživu. Vyštudovala Holistickú školu a školu Tradičnej čínskej medicíny. Založila koncept Ide o Tvoje zdravie, ktorý je zameraný na podporu zdravia bežne dostupnými potravinami. Okrem konzultačnej činnosti sa venuje organizovaniu workshopov v oblasti dietetiky, konkrétne na poruchy trávenia, alergie, intolerancie ale aj civilizačné ochorenia a problémy s hmotnosťou.

Webstránky: www.ideotvjezdravie.sk

 

Mohlo by zaujímať tiež:

ZN.SK

Pod autorom ZN.SK vychádzajú články externých redaktorov a články viacerých autorov súčasne. Neraz vám tak prinášame rozsiahlu tému, alebo článok neobvyklý voči ostatnej našej tvorbe.



Inzercia

Najčítanejšie

Inzercia

Sleduj nás na sieťach

Nájdete nás na Facebooku aj Youtube

Zatvoriť reklamu
Zatvoriť reklamu