Správa

Recenzia: film Správa, dôležitý chýbajúci dielik k obrazu o Osvienčime

Očakávaný film Správa, ktorý zachytáva útek Vrbu a Wetzlera z koncentračného tábora Osvienčim, sa pre pandémiu odkladal. Film, ktorý si význam udalostí a najmä pôvod…

Očakávaný film Správa, ktorý zachytáva útek Vrbu a Wetzlera z koncentračného tábora Osvienčim, sa pre pandémiu odkladal. Film, ktorý si význam udalostí a najmä pôvod oboch hrdinov žiadal od Slovákov, sa nakoniec naozaj nakrúcal na Slovensku, so slovenskými hercami a pod slovenskou taktovkou. S využitím viacerých národností presne tak, ako boli miešané aj počas II. svetovej vojne v pekle zvanom Auschwitz. Prvé slávnostné premiéry filmu Petra Bebjaka a niekoľko svetových premiér už svetu poodhalili, čo sa udialo a aká bola cesta, než sa k svetu dostala pravda o továrni na smrť.

Správa (2021), film Petra Bebjaka, Slovensko

Obaja hrdinovia napísali knihy, obe rôznych kvalít a rozsahu. Kniha Alfréda Wetzlera s názvom Čo Dante nevidel je dielo popisujúce do detailu chod tábora, čísla, transporty, život a pravidlá prežitia, či neprežitia. Až druhá časť knihy je venovaná úteku. Film Správa nakrútili bez týchto pravidiel a života v tábore. Zachytáva až samotný útek a udalosti po ňom. Môže byť preto rozdielny pohľad na film u toho, kto rozumie rozlohe Osvienčimu z iných diel a pohľad toho, kto sa s témou holokaustu začína zoznamovať až dnes.

V článku sa dozviete:

• Aký je naozaj film Správa?
  • Akých chýb sa film dopustil a divák by ich odpustil
  • Ktoré momenty je nutné si všimnúť a nepremárniť
  • Aký je pre dnešnú dobu film Správa?

Aký je naozaj film Správa?

Správa zachytáva udalosti, s akými by svet už najradšej nemal nič spoločné. Udalosti, ktoré sú čitateľom kníh s tematikou holokaustu veľmi dobre známe. Takýto čitateľ vie, že prelet nad šialenou rozlohou Osvienčimu trval lietadlám neskutočne dlho a z jedného konca na druhý ľudské oko nevidelo. Nakrúcanie v skutočnom Osvienčime bolo nemožné a preto filmárom poslúžil veľmi detailne vystavaný blok pri obci Láb na zelenej lúke. Možno budú vážnym detailistom chýbať stovky barakov za sebou, desaťtisíce väzňov stojacich v ranných päťradoch a haldy mŕtvol na vozoch, film Správa sa odohráva v malej časti, kde síce nevidieť reálnu rozlohu tábora, stále je však tam. Príbeh Vrbu a Wetzlera tu získava veľmi dôstojný obraz a prináša ho hlavne do doby, kedy sa akosi zabudlo na nenávisť a politicko-vojnové manévre, ktoré rozhodovali o ľuďoch v ich vlastnej krajine a zároveň úplne iných za hranicami Nemecka.

Prípravy filmu sa nedali nepostrehnúť, ak ste mali priateľov v komparze zmaľovaných na pochodujúce mŕtvoly. To bol aj tento prípad. Film potreboval postavy, ktoré však nežijú. Skutočný koncentračný tábor Osvienčim zachytával pochodujúce mŕtvoly, ľudí, ktorí už nemali žiadnu osobnosť a city. Smrť, zabíjanie, selekcia boli dennodenne súčasťou ich dňa. Nezmohli sa na nič. V súčasnom svete nenájdeme hercov vyziabnutých naozaj na kosť. To, čo vo filme vidíme ako väzňov, tak nie je skutočný pohľad na Osvienčim. Ľudia, ako z Osvienčimu by už boli na pokraji smrti. Práca maskérov na tomto filme však pri mnohých postavách excelovala. Noel Czuczor, predstaviteľ hlavnej úlohy mal postavou a aj po chudnutí a práci maskérov autentický vzhľad. Keďže aj reálna predloha zastávala funkciu pisára, mal slobodnejší pohyb po tábore, kontakty a aj možnosť, ako získať viac jedla.

Nedostatky sa dajú prehliadnuť, pretože…

Pôvodná predloha zachytáva množstvo detailov, ale aj postáv, priateľov a tých, ktorých chcel Wetzler zachytiť, keďže v tábore zomreli a zostal po nich len popol. Film svoj dej začína v deň úteku. Aj keď samotný útek nakoniec začal až po troch dňoch. Divák tak nemusí poznať všetky hrôzy v tábore a mať jasno v pravidlách, ktoré tam panovali. Mohol nám chýbať vlak a rozsiahle selekcie, práca v Kanade (blok, kde sa triedili osobné veci prichádzajúcich). Postava poníženého a vykastrovaného Marcela, ktorá sa v skutočnom živote hodila na elektrický plot, vo filme končí po postrelení pod dôstojníkom Lausmannom. Tábor môže pôsobiť malým dojmom, väzni príliš zdraví, ale sú to len detaily, ktoré budete hľadať a budete ich komentovať len preto, že máte načítané celé týždne ďalej literatúry. Film sa v mnohých smeroch darilo držať v reálnych kontúrach tých udalostí, podmienok a doby. Načítaní sa možno považujú za náročných, ale príliš veľké očakávania osvienčimských detailov zverstiev ich potom sklame. Divák, ktorý si Správu užije po filmovej stránke bude ten, ktorý si nechá film vyrozprávať od momentu úteku. To odovzdávanie Správy svetu tam vonku, ktorý i tak neuveril, je to najdôležitejšie na celom filme. To sa podarilo tým dvom a to sa nepochybne podarí aj tomuto filmu.

Príchod na Skalité budú kysuckí diváci prežívať s očakávaniami. Možno budú čakať niečo z kopcov na Skalitom, ktoré hrdinovia videli, keď prechádzali hranicami. Alebo sa stretnú s niekým, kto bude len trochu hovoriť po skalicky. Scénky vznikali v múzeu Oravskej dediny v Zuberci a žiadne z nárečí nepočuť. Možno sa budeme tešiť z toho, že hrdinovia dorazia do Čadce, no film túto etapu výrazne skracuje. Nebolo by ju možné nakrútiť, pretože Čadca je dnes mesto polepené neuveriteľným množstvom reklám a cedúľ všetkých farieb a v tempe samotného príbehu by sa celá táto trasa zbytočne zdržiavala. Je tak možno dobré, že sa skrátila a obaja, už v relatívnom bezpečí, smerujú priamo do Žiliny.

Film neznalého môže natoľko šokovať a negatívne fascinovať, že si môže vyhľadať skutočnú predlohu a dozvedieť sa všetko to, čo príbehu predchádzalo. Zároveň ho možno považovať za nevyhnutný k všetkým nenávistným náladám, ktoré sa dnes tvária ako téma dňa. Má vysoké šance rozprúdiť spoločenské otázky a ešte viac spropagovať tému holokaustu, ktorá okrem šialených zverstiev je často aj príbehom ťažko uveriteľnej ľudskosti na miestach, kde sa už považuje za mŕtvu. V obchodoch síce nie je, je však súčasťou slovenských knižníc.

Momenty, ktoré nezabudnete

Práve tí, ktorí by sa mohli považovať za znalcov Osvienčimu, možno aj tí, ktorí pozerajú na film po technickej stránke, budú možno skôr vnímať drobné, možno dokonca nepatrné detaily. Neustály chod kremačných pecí, ktoré zvládli spaľovať ľudí v pomere dvoch za jedinú minútu, osvetľoval aj filmový tábor. Ich permanentný hukot, popolček rozprášený vo vzduchu a smrad spáleného ľudského mäsa je pre súčasného človeka nepredstaviteľný. Scény ľudskej nahoty sú presne také, ako ľudská nahota. Človek zbavený majetku, rodiny, mena, sa stáva len telom s číslom. Ponižujúcej nahoty bolo v skutočnom Osvienčime veľa, v tom filmovom vzhľadom na dĺžku filmu dostatok.

Zážitok umocnila kostýmová práca a práca maskérov. Možno ešte viac podstatný detail, na ktorý mnoho filmov kašle. Zmes Poliakov, Nemcov, Slovákov a Čechov, aká panovala v tábore,sa prejavila aj vo filmovej podobe. Rôzne jazyky, národnosti a rovnaké osudy. Nemcov hrajú Nemci so skutočnou nemčinou a prejavy dôstojníkov SS sú autentickejšie ako v zahraničných filmoch v ich pôvodnom znení (v angličtine).

Správa

Oveľa náročnejšia scéna sa objaví pri odovzdávaní správy zástupcovi Červeného kríža, ktorá by si sama za seba zaslúžila osobitý potlesk. Warren, zástupca Červeného kríža (britský herec John Hannah) sa zhovára s Wetzlerom (Noel Czuczor). Ich rozhovor začína bez toho, aby Warren dôveroval správe, ktorú len letmo prešiel počas cesty do Žiliny. Jediný záber bez strehy, ktorý sleduje jeho tvár, emócie, otázky a postupné uvedomenie si, že by to naozaj mohla byť pravda má niečo do seba. O to viac, ak by sme sa sami nedokázali naučiť prácu s textom, angličtinou a tvárou na tak dlho bez strihu. Nepochybujem, že táto scéna zarezonuje aj u ďalších divákov.

Správa je dôležitá

Film nám približuje udalosť, ktorá síce veľmi pomaly pre ležérnosť a nedôveru zvyšku sveta, zmenila chod dejín. Udalosť, ktorá zachránila tisíce Maďarov pred deportáciou, no trvalo ešte nejaký čas, než sa vôbec niečo zmenilo. Zachytáva len zlomok poníženia a len časť zla, ktoré podstupovali ľudia a ak vôbec prežili, mohli rozprávať, alebo zabudnúť. Správa je o úniku z tábora a o tom, čo prežívali, tí, ktorí v tábore zostali. Akým terorom si museli prejsť a dúfať, že tí dvaja budú úspešní. Film je dôležitý aj dnes, ba dokonca mimoriadne dôležitý. Dokazujú to aj záverečné tituly. Sprevádzajú ich zvukové nahrávky rôznych politikov a osobností, ktoré po sledovaní filmu pôsobia ešte vážnejšie, než by boli počuté len tak… bez filmu.

Zverstvá v Osvienčime nám už priblížili filmy Šedá zóna (2001), Schindlerov zoznam (1993), aj niekoľko ďalších. Každý jeden však zachytáva skutočný obraz, veľké dlaždice puzzle z rôznych strán. Ako filmoví diváci si môžeme obrázok postaviť z mnohých dielikov, ale ten s útekom Vrbu a Wetzlera nám doteraz chýbal. Nechajme ostatné filmy, aby ukázali tvár Osvienčimu a Správa nám zobrazuje absolútnu dokonalosť nacistickej mašinérie, ktorú prešťali dvaja odhodlaní slovenskí Židia a poriadne naštvali stráže a všetkých, ktorí stáli na strane najväčšieho utajovaného tajomstva s 1,5 milióna obetí.