Marťan film, vesmír

Recenzia: Film Marťan a úchvatný novodobý Robinson

Marťan zo Zeme. Sám na Marse. Niekoľko rokov cesty vzdialenej od Zeme, sám v pustatine so zásobami jedla len na pár mesiacov a bez akejkoľvek záchrany.

Sám na Marse. Niekoľko rokov cesty vzdialenej od Zeme, sám v pustatine so zásobami jedla len na pár mesiacov a bez akejkoľvek záchrany. Nedokáže sa spojiť so Zemou, aby mohol dať vedieť, že žije. Asi len málokto by sa dokázal tak verne vžiť do úlohy novodobého Robinsona Crusoa. Matt Damon v úlohe Marka Whitneyho vyniká.

Marťan film, vesmír

Pri úniku pred piesočnou búrkou to schytal letiacim komunikačným zariadením tak nešťastne, že prišiel o časť elektroniky na svojom skafandri. Aj preto ho ostatní v neprehľadnej prachovej metelici pokladali za mŕtveho. V snahe zachrániť seba a štartovací modul sa vzdali nádejí a odleteli preč. Mark však prežil a hoci sa najskôr zmieril s tým, že ho čaká istá smrť, zapol myseľ a kreativitu na plné obrátky. Prekonávajúc MacGywera a dodávajúc príbehu o Robinsonovi celkom iný rozmer, púšťa sa do boja o prežitie na pustej planéte ako jej jediný obyvateľ.

Jeho postava niekoľko krát za film prejaví nejakú tú filozofickú otázku a odpoveď, ktorá sa týka samotného faktu, že práve on je na celej planéte jediný. Zabudnite na hororové príbehy, v ktorých by mala hlavná postava očakávať utajenú neznámu civilizáciu, alebo tajomné strašidlá. Tvorcovia a ani predloha sa nemuseli vydať nevysvetliteľnou cestou, postačilo už len to, že je sám a keď vo svojom takmer nemožnom pláne poľaví, zomrie. To napätie sa ukrýva práve v tom. Tento film bude trhák a bolo to jasné všetkým, ktorí si už prečítali pôvodnú knižnú predlohu z roku 2011 od Andyho Weira, u nás vychádzajúcu vo vydavateľstve IKAR.

Kniha Marťan dala život filmu Marťan

Ridley Scott je meno, ktoré filmového gurmánovi vôbec netreba predstavovať. Podpísal sa aj pod filmovú podobu Marťana. Možno aj to je zárukou toho, že po grafickej a efektnej stránke ide o výborný zážitok. Od knižnej podoby sa líši skôr odlišnosťami nutnými pre film samotný. Čo možno čakali všetci čitatelia pôvodnej knihy, vo filme nezaznie celkom prvá veta, ktorou kniha začína. „Som v riti!“. Vo filme chýba. Za to však oplýva mnohými efektami, technológiami a prvkami. Reálnymi udalosťami, ktoré sa už na Marse odohrali (misie a sondy) a počítal s nimi už Andy Weir, sa doplnil dej prvých misií na Mars v blízkej budúcnosti. Mnohé z toho, čo mal čitateľ len vo svojej fantázii, sa odrazu stáva takmer hmotným. Dostáva grafickú podobu, priam úchvatnú, akoby ste tento zaujímavý a napínavý príbeh už raz prežili.

Filmový zážitok

Marťan bude pre milovníkov sci-fi filmovým zážitkom. O tom nemožno pochybovať. Z pohľadu laického diváka je totiž veľmi pravdepodobný. MacGywer mal úspech možno pre pestrosť toho, čo vyčaroval z ničoho. Matt rovnako tak funguje s tým čo má (doslova nič), no u neho od toho „nič“ závisí prežitie a každá drobnosť. Spolieha sa na vedu a znalosti botanika, s ktorými sa dostal do tímu astronautov. Filmu nechýbajú myšlienky a nejaká tá filozofia neraz podaná zábavnou formou. Hlavná postava sa postupne mení. S menšími a menšími prídelmi jedla, s ktorými sa snaží zachrániť sám seba a vôbec prekonávať vlastné očakávania, Matt Damon ako Matt Watney chudne až na kosť. Z planéty Mars využíva absolútne všetko, čo je možné a to by sa zdalo, že na nej nie je absolútne nič. Uvedomuje si, že batérie majú obmedzenú životnosť a preto využíva vedu, technické premýšľanie a pestré plánovanie, ktoré je v konečnom dôsledku jedinou pracovnou náplňou, spolu s prežitím pre osamoteného Marťana. Stretávate sa s extrémami, aj možno po vedeckej stránke s menej reálnymi situáciami, no základ zostáva úchvatný a zábavný. Úspech samotnej predpremiéry bol merateľný tichom a napätím v kinosále, kde niektoré scény sledovali ľudia bez nadýchnutia.

Film by sa dal nazvať aj úchvatným príkladom toho, ako bojujúci človek nezošalel, hoci príležitostí na to mal mnoho. Nakrúcaný z výraznej časti v Jordánsku v slávnom Wadi Rum s krásnou a inšpiratívnou pustou krajinou a z časti v budapeštianskych ateliéroch vykreslil veľmi dôveryhodnú atmosféru Marsu. Ťažko povedať, ako veľmi dôveryhodne sa Andy Weir dostal k podobe fungovania NASA, dodávateľov a celého plánovania. Vďaka tomuto filmu však má divák oveľa lepšiu predstavu o niektorých postupoch, faktoch, vlastnostiach Marsu, ale aj o tom, že na Marse vám budú v takejto situácii možno dôležité vaše vlastné výkaly, aby ste prežili. Nie, tie sa neocitnú na tanieri… to vôbec nie.

Dovolím si film nazvať fascinujúcim, aj napriek iritujúcim nedokonalostiam, ako boli pohyby v beztiažovom stave, či ohňom spálený kyslík a jeho stály dostatok. Diváka si udrží v úplnom napätí už od počiatku jeho boja a bojuje pritom celý film. Nemôže nudiť, jedine ak vyslovene náročný divák odmieta tematiku vesmíru. Alebo povedzme originálny moderný scenár (či ak chcete predlohu) s výnimočnými myšlienkami a neopakovateľnými vlastnosťami. Film je takmer o jedinom človeku. Možno by niekto očakával, že bude po tichu, ale opak je pravdou. Bohaté herecké obsadenie nerušivými hercami známejších aj menej známejších tvárí dopĺňa dôležité časti celého príbehu odohrávajúceho sa vo vesmíre aj na Zemi až do konca. Film končí, na rozdiel od knihy, trochu neobvyklým záverom, už bez zásadnej gradácie. Dá sa povedať, že tento upokojený záver je v podstate upokojením napätia v divákoch samotných.

Trochu neobvykle tiež film odprezentuje všetky hlavné aj vedľajšie herecké úlohy, čo vôbec nie je bežné, skôr rarita. Pre jednotlivých hercov je akoby vzdaná drobná česť… zvláštne. Divák si v konečnom dôsledku bude pamätať mená hercov a spojí si ich s tvárami. Film im skrátka v závere všetkým dáva priestor a nepôsobí to rušivo, čiže divák si to uvedomí až neskôr. Bolo to iné ako v iných filmoch? Dosť. Napínavé, výborné. Podobne ako kniha.