Všetko s čím prichádza iniciatíva známa ako Movember tu už existovalo. Ale podarilo sa to spojiť, zviditeľniť a vzniklo niečo, čo sa spoločnosti páči. Je vyzdvihovaný spoločenský prínos a zároveň je to príležitosť pre mnohé ďalšie. Napríklad samému sebe pripomenúť, že tu nie som len preto, aby som chodil do práce a makal, ale že tu je aj niečo ďalšie. Zdravie a vlastný život. V uponáhľanej dobe pomerne dôležité uvedomie. Čo to vlastne to heslo „Movember“ je a odkiaľ to prišlo? Prečo jeho silu každý rok viac a viac pocítia predajcovia žiletiek?
Movember je globálna charitatívna iniciatíva, ktorá sa koná každý november a zameriava sa na zvýšenie povedomia o zdraví mužov, konkrétne o prevencii a liečbe rakoviny prostaty, rakoviny semenníkov, duševného zdravia a prevencie samovrážd u mužov. Počas tejto kampane si muži nechávajú rásť fúzy a brady, aby podnietili diskusiu o týchto témach a zvýšili povedomie o dôležitosti pravidelných preventívnych prehliadok a starostlivosti o zdravie. Symbolom kampane sa stali práve fúzy, ktoré nositelia ukazujú ako prejav podpory a solidaritu s tými, ktorí bojujú s chorobami postihujúcimi mužov.
História a pôvod Movembra
Movember vznikol v roku 2003 v Austrálii, keď sa dvaja kamaráti z Melbourne rozhodli, že z fúzov urobia symbol zdravia mužov. Zakladatelia Travis Garone a Luke Slattery začali kampaň ako súkromnú iniciatívu s cieľom vrátiť do módy fúzy a zároveň zvýšiť povedomie o zdravotných problémoch mužov, ktoré bývali v spoločnosti často prehliadané. Postupne získali podporu ďalších priateľov a známych, pričom sa rozhodli prepojiť svoju výzvu s podporou charitatívnych organizácií zameraných na zdravie mužov. Tak vznikol aj názov Movember – spojenie anglického slova „moustache“ (fúzy) a názvu mesiaca november.
Po prvotnom úspechu v Austrálii sa iniciatíva rýchlo rozšírila do Spojeného kráľovstva, Spojených štátov, Kanady a ďalších krajín, pričom získala tisícky podporovateľov. Odvtedy Movember Foundation, ktorá dnes kampaň organizuje, vyzbierala miliardy dolárov na projekty súvisiace so zdravím mužov.
Ciele a hlavné oblasti pôsobenia
Cieľom Movembra je nielen zvyšovať povedomie, ale aj financovať výskum a projekty, ktoré môžu pomôcť zlepšiť zdravie mužov. Kampaň má štyri hlavné oblasti záujmu:
- Rakovina prostaty – Prevencia, liečba a financovanie výskumu rakoviny prostaty je jedným z hlavných pilierov Movembra. Toto ochorenie patrí medzi najčastejšie druhy rakoviny u mužov a pravidelné kontroly môžu včas odhaliť potenciálne problémy.
- Rakovina semenníkov – Ďalšou kľúčovou témou je zvýšenie povedomia o rakovine semenníkov, ktorá najviac postihuje mužov v mladom a strednom veku. Vďaka včasnej diagnostike má toto ochorenie vysokú mieru liečiteľnosti, čo Movember zdôrazňuje prostredníctvom osvety.
- Duševné zdravie mužov – Movember sa zameriava aj na podporu duševného zdravia. Problémy ako depresia a úzkosť sú u mužov často tabuizované, čo môže viesť k nevyhľadaniu pomoci. Kampaň sa preto snaží znížiť stigmu okolo týchto problémov. Povzbudzuje mužov, aby otvorene hovorili o svojich pocitoch a vyhľadávali podporu.
- Prevencia samovrážd – S cieľom znížiť počet samovrážd medzi mužmi Movember podporuje programy zamerané na prevenciu a poradenstvo. Totiž práve muži majú v porovnaní so ženami vyššiu mieru samovrážd.
Movember, jeho výzvy a aktivity
Hlavnou výzvou kampane je tzv. „Mo Challenge“, kde si muži počas novembra nechávajú rásť fúzy. Aby podnietili diskusiu o zdraví mužov a zároveň získavali finančné prostriedky na charitu. Nejde však len o fúzy – Movember zahŕňa aj ďalšie aktivity, ako sú športové výzvy (napríklad prejdenie 60 kilometrov na počesť 60 mužov, ktorí každú hodinu spáchajú samovraždu po celom svete), komunitné podujatia a online iniciatívy. Ženy a ľudia, ktorí sa nezapájajú do „fúzovej“ výzvy, môžu tiež prispievať finančne alebo zorganizovať vlastné podujatia a výzvy na podporu Movembra.
Vízia do budúcnosti
Movember si kladie za cieľ dosiahnuť trvalú zmenu v prístupe k zdraviu mužov. Nielen počas mesiaca november, ale počas celého roka. Organizácia sa zaviazala k znižovaniu počtu predčasných úmrtí mužov. Najmä prostredníctvom investícií do výskumu, programov na podporu duševného zdravia a osvetových kampaní. Ambíciou je, aby sa témy týkajúce sa zdravia mužov stali prirodzenou súčasťou verejnej diskusie a aby muži nepociťovali tlak potláčať svoje zdravotné problémy.
V budúcnosti by kampaň chcela osloviť ešte väčšie množstvo ľudí a rozšíriť svoj dosah na celosvetovú úroveň. Vďaka moderným technológiám a sociálnym sieťam má Movember šancu oslovovať mladšie generácie. To je kľúčové pre to, aby sa témy týkajúce sa zdravia mužov dostávali do povedomia už od útleho veku.