Movember: ako vznikla iniciatíva mužského zdravia a aký má cieľ?

Brada fúzy

Všetko s čím prichádza iniciatíva známa ako Movember tu už existovalo. Ale podarilo sa to spojiť, zviditeľniť a vzniklo niečo, čo sa spoločnosti páči. Je vyzdvihovaný spoločenský prínos a zároveň je to príležitosť pre mnohé ďalšie. Napríklad samému sebe pripomenúť, že tu nie som len preto, aby som chodil do práce a makal, ale že tu je aj niečo ďalšie. Zdravie a vlastný život. V uponáhľanej dobe pomerne dôležité uvedomie. Čo to vlastne to heslo „Movember“ je a odkiaľ to prišlo? Prečo jeho silu každý rok viac a viac pocítia predajcovia žiletiek?

hipster si napráva rukáv

Movember je globálna charitatívna iniciatíva, ktorá sa koná každý november a zameriava sa na zvýšenie povedomia o zdraví mužov, konkrétne o prevencii a liečbe rakoviny prostaty, rakoviny semenníkov, duševného zdravia a prevencie samovrážd u mužov. Počas tejto kampane si muži nechávajú rásť fúzy a brady, aby podnietili diskusiu o týchto témach a zvýšili povedomie o dôležitosti pravidelných preventívnych prehliadok a starostlivosti o zdravie. Symbolom kampane sa stali práve fúzy, ktoré nositelia ukazujú ako prejav podpory a solidaritu s tými, ktorí bojujú s chorobami postihujúcimi mužov.

História a pôvod Movembra

Movember vznikol v roku 2003 v Austrálii, keď sa dvaja kamaráti z Melbourne rozhodli, že z fúzov urobia symbol zdravia mužov. Zakladatelia Travis Garone a Luke Slattery začali kampaň ako súkromnú iniciatívu s cieľom vrátiť do módy fúzy a zároveň zvýšiť povedomie o zdravotných problémoch mužov, ktoré bývali v spoločnosti často prehliadané. Postupne získali podporu ďalších priateľov a známych, pričom sa rozhodli prepojiť svoju výzvu s podporou charitatívnych organizácií zameraných na zdravie mužov. Tak vznikol aj názov Movember – spojenie anglického slova „moustache“ (fúzy) a názvu mesiaca november.

Brada fúzy

Po prvotnom úspechu v Austrálii sa iniciatíva rýchlo rozšírila do Spojeného kráľovstva, Spojených štátov, Kanady a ďalších krajín, pričom získala tisícky podporovateľov. Odvtedy Movember Foundation, ktorá dnes kampaň organizuje, vyzbierala miliardy dolárov na projekty súvisiace so zdravím mužov.

Ciele a hlavné oblasti pôsobenia

Cieľom Movembra je nielen zvyšovať povedomie, ale aj financovať výskum a projekty, ktoré môžu pomôcť zlepšiť zdravie mužov. Kampaň má štyri hlavné oblasti záujmu:

  1. Rakovina prostaty – Prevencia, liečba a financovanie výskumu rakoviny prostaty je jedným z hlavných pilierov Movembra. Toto ochorenie patrí medzi najčastejšie druhy rakoviny u mužov a pravidelné kontroly môžu včas odhaliť potenciálne problémy.
  2. Rakovina semenníkov – Ďalšou kľúčovou témou je zvýšenie povedomia o rakovine semenníkov, ktorá najviac postihuje mužov v mladom a strednom veku. Vďaka včasnej diagnostike má toto ochorenie vysokú mieru liečiteľnosti, čo Movember zdôrazňuje prostredníctvom osvety.
  3. Duševné zdravie mužov – Movember sa zameriava aj na podporu duševného zdravia. Problémy ako depresia a úzkosť sú u mužov často tabuizované, čo môže viesť k nevyhľadaniu pomoci. Kampaň sa preto snaží znížiť stigmu okolo týchto problémov. Povzbudzuje mužov, aby otvorene hovorili o svojich pocitoch a vyhľadávali podporu.
  4. Prevencia samovrážd – S cieľom znížiť počet samovrážd medzi mužmi Movember podporuje programy zamerané na prevenciu a poradenstvo. Totiž práve muži majú v porovnaní so ženami vyššiu mieru samovrážd.

Movember, jeho výzvy a aktivity

Hlavnou výzvou kampane je tzv. „Mo Challenge“, kde si muži počas novembra nechávajú rásť fúzy. Aby podnietili diskusiu o zdraví mužov a zároveň získavali finančné prostriedky na charitu. Nejde však len o fúzy – Movember zahŕňa aj ďalšie aktivity, ako sú športové výzvy (napríklad prejdenie 60 kilometrov na počesť 60 mužov, ktorí každú hodinu spáchajú samovraždu po celom svete), komunitné podujatia a online iniciatívy. Ženy a ľudia, ktorí sa nezapájajú do „fúzovej“ výzvy, môžu tiež prispievať finančne alebo zorganizovať vlastné podujatia a výzvy na podporu Movembra.

Vízia do budúcnosti

Movember si kladie za cieľ dosiahnuť trvalú zmenu v prístupe k zdraviu mužov. Nielen počas mesiaca november, ale počas celého roka. Organizácia sa zaviazala k znižovaniu počtu predčasných úmrtí mužov. Najmä prostredníctvom investícií do výskumu, programov na podporu duševného zdravia a osvetových kampaní. Ambíciou je, aby sa témy týkajúce sa zdravia mužov stali prirodzenou súčasťou verejnej diskusie a aby muži nepociťovali tlak potláčať svoje zdravotné problémy.

V budúcnosti by kampaň chcela osloviť ešte väčšie množstvo ľudí a rozšíriť svoj dosah na celosvetovú úroveň. Vďaka moderným technológiám a sociálnym sieťam má Movember šancu oslovovať mladšie generácie. To je kľúčové pre to, aby sa témy týkajúce sa zdravia mužov dostávali do povedomia už od útleho veku.

Follow my blog with Bloglovin

Mohlo by zaujímať tiež:
Roman Autor článku s tematikou zábavy, televízie, alebo niektorých spoločenských problémov. Pochádza zo stredného Slovenska a na striedačku žije v Rakúsku.