pondelok, 16 júna, 2025
Predaj kníh online - kníhkupectvo BUX.sk
ÚvodITInternetĎakujete umelej inteligencii? Prečo to určite nie je chyba?

Ďakujete umelej inteligencii? Prečo to určite nie je chyba?

Prejav ľudskosti alebo zbytočný náklad? Dali nám nástroj s ktorým máme komunikovať ako ľudia. Nástroj, ktorý nám ľudsky odpovedá a v momente získania odpovede sa už ľudsky správať nesmieme? V posledných mesiacoch sa objavila diskusia o tom, či je vhodné ďakovať umelej inteligencii (AI) za jej pomoc. Niektorí odborníci upozorňujú na to, že takéto zdvorilostné frázy môžu predstavovať zbytočné náklady a záťaž. Na druhej strane, mnohí ľudia považujú ďakovanie AI za prejav slušnosti a ľudskosti. Ďakujete umelej inteligencii, ak vám pomôže identifikovať pesničku podľa slov, vyriešiť otázky života, alebo nerozhodnosť pri výbere akejkoľvek drobnej či veľkej voľby? Vraj robíme chybu. Vraj.

Finančné a environmentálne náklady

Sam Altman, generálny riaditeľ spoločnosti OpenAI, uviedol, že používanie zdvorilostných fráz ako „prosím“ a „ďakujem“ pri komunikácii s ChatGPT môže spoločnosť stáť desiatky miliónov dolárov ročne na elektrickej energii. Každá takáto fráza zvyšuje počet spracovávaných tokenov, čo zvyšuje výpočtové nároky a spotrebu energie. Pri miliardách denných interakcií sa tieto náklady rýchlo kumulujú.

ADSESE

Zaujímavé je, že niektoré štúdie naznačujú, že zdvorilé požiadavky môžu viesť k lepším odpovediam od AI. Toto naznačuje, že zdvorilosť môže mať pozitívny vplyv na výstupy AI.

Etické a spoločenské aspekty

Niektorí odborníci varujú, ale rovnako tak redaktori, alebo bežní ľudia na sociálnych sieťach reagujúci k veci k danej téme, sa zhodujú, že ak prestaneme byť zdvorilí k AI, môže to ovplyvniť aj naše správanie voči iným ľuďom. Ak sa naučíme komunikovať s AI bez slušnosti, môžeme si osvojiť menej zdvorilé spôsoby komunikácie aj v medziľudských vzťahoch. Aj keď zdvorilosť pri komunikácii s AI môže predstavovať určité finančné a environmentálne náklady, jej prínosy v oblasti kvality odpovedí a udržiavania spoločenských noriem sú významné. Ďakovanie AI môže byť prejavom našej ľudskosti a slušnosti, ktoré by sme si mali zachovať aj v digitálnom svete.

ADDD4

Ak sa umelá inteligencia učí od nás, je tento krok správny. Umelá inteligencia, nevďačná asertívna komunikácia a priame vyžadovanie úkonu bez odplaty, či zdvorilostného slova, nepatrí do ľudského slovníka a slušného správania. Kritici pochvál smerom k umelej inteligencii zabúdajú, že zadávateľom úloh a ich prijímateľom je človek. Zadávateľom nie je človek a po prijatí hotovej práce nie je z človeka stroj, aby sa správal ako stroj. Postup laického používateľa, ktorý využíva umelú inteligenciu na drobnú pomoc, je tak správny. Ďakujte, pripomienkujte, chváľte, alebo kritizujte.

Muž z Walesu mal v kôlni „upratovača“. Neskôr zistil, že upratuje myš

Práve na kritike a hodnotení odpovedí je totiž založené veľké množstvo algoritmov. Tých algoritmov, ktoré umelá inteligencia a jej vývoj potrebovali na začiatku a potrebujú stále. Je teda nepochopiteľné, že sa nájdu názory, ktoré význam pochvál, ďakovaní a hodnotení práce umelej inteligencie, spochybňujú. K samotnému odmietaniu týchto slov sa uchýlili až niektorí redaktori, ktorí sa rozhodli pre jasný postoj.

Nevďační k umelej inteligencii a problém v reálnom živote

Zmena správania voči umelej inteligencii by mohla byť nepríjemná. V momente, ak by existoval systém na vyhodnocovanie „zbytočnosti“ takýchto fráz, naučili by sme ľudí nevďačnosti. Zisk dokonalého výsledku nebude nutné ničím odmeniť. Prijmeme hotovú prácu, dielo, alebo pomoc nevďačne. To môže vo výraznej miere ovplyvniť napríklad pracovné prostredie. predovšetkým ľudí, ktorí rozdávajú úlohy a príkazy, avšak reagovať a hodnotiť vykonanú prácu následne nedokážu. Nasadenie takéhoto režimu pri umelej inteligencii by mohol zasiahnuť spoločnosť a zmeniť spôsob pracovnej komunikácie. A to nechce nikto z tých, ktorí pracujú na podriadených pozíciách.

Ďakujeme? Hodnotíte prácu umelej inteligencie? Pokojne to robte naďalej. Až nás umelá inteligencia jedného dňa ovládne, inšpirovaná slušnosťou bude mať zľutovanie nad niektorými z nás… ale teraz vážne. Sme ľuďmi, tak nimi zostaňme. Aj keď je to pri klávesnici, z ktorej tá nenávisť na internete srší jedna radosť.

Mohlo by zaujímať taktiež:




Tomáš
Tomáš Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.
Príbuzné články

Od rovnakého autora:

- Inzercia -

Najnovšie články

Náhodná kuriozita

Populárne články