TOP 10 zásad správneho, zdravšieho a bezpečnejšieho grilovania

TOP 10 zásad správneho, zdravšieho a bezpečnejšieho grilovania

K letným mesiacom okrem opaľovania sa a kúpania patrí neodmysliteľne aj grilovačka. Veď kto by nemiloval čerstvo ugrilované mäso či zeleninu v záhrade domu na vlastnom grile a čas strávený s rodinou a priateľmi. Aby sme si grilovanie a pripravené pokrmy naplno užili a vychutnali je potrebné dodržiavať bezpečnostné opatrenia i praktické zásady. Tu je zopár tipov.

1. Všetko si vopred pripravte

Najpraktickejšie je pripraviť si všetky potrebné suroviny a nástroje ešte predtým, ako sa zapáli gril. Nakrájať mäso, umyť zeleninu, pripraviť nože a kliešte, by ste mali stihnúť ešte predtým ako položíte prvé kúsky na rozpálený rošt. Kedy je rozpálený? Vyskúšajte tento trik: Natiahnite ruku a otvorte dlaň asi 10 centimetrov nad rozpáleným roštom. Ak dokážete ruku udržať na mieste zhruba 3 sekundy gril je rozpálený na najvyššiu a ideálnu teplotu.

2. Čistý gril a grilovanie 

Rošty najskôr zohrejte a potom vydrhnite pomocou drôtenej grilovacej kefy. Zložte papierovú utierku, uchopte ju kliešťami s dlhou rukoväťou, namočte do oleja na varenie a rošty rýchlo utrite, súčasne ich očistite a naolejujte. Zvyšky častí mäsa a tuku na rošte po zahriatí znovu začínajú horieť, zbytočne dymia a neprispievajú ani k zdravej príprave jedla. Špinavý rošt vás pripraví aj o chrumkavú kôrku na mäse, pretože na ulepenom kove sa vám bude mäso lepiť. 

3. Základom je dobrá marináda

Skvelú chuť, šťavnatosť a krehkosť dodá grilovanému mäsu marináda. Svetlé mäso a ryby stačí marinovať pár hodín, tmavé mäso dlhší čas. Marinádu si viete pripraviť podľa vlastnej chuti a fantázie. Najjednoduchšie je použiť olej, korenie a bylinky.

4. Trpezlivosť a dostatočné odstupy

Okolo každého kúska mäsa či zeleniny nechajte dostatočný priestor, aby mohol cirkulovať vzduch a aby sa jedlo správne pripieklo. Zároveň buďte trpezliví a neotáčajte jedlo na grile príliš často. Radšej nechajte gril poriadne rozpáliť, aby sa nevyskytli časté problémy s jeho prilepením. 

5. Každý kúsok kontrolujte samostatne

Všetky kúsky jedla sa nemusia pripraviť rovnakou rýchlosťou. Aby ste sa vyhli ich prepečeniu alebo naopak nedopečeniu, odstráňte hotové kúsky a udržujte ich teplé, kým sa ostatné dopečú. Mäso nekonzumujte hneď po sňatí z roštu, ale nechajte 1 až 2 minúty odpočívať.

6. Rozdielne nástroje na surové a hotové jedlá

Nepoužívajte rovnaké náradie na surové mäso a varené mäso. Ak nedisponujete množstvom rôznych klieští a nožov, jednoducho ich počas pečenia opláchnite vodou.

7. Nie je mäso ako mäso

Pri grilovaní má byť teplota grilovania min. 70°C a maximálne 200°C, pričom vyššia teplota už mäso spaľuje. Vtedy dochádza k rozkladu tuku v mäse na nežiaduce karcinogénne uhľovodíky. Pri hydine sa odporúča ponechať kožu, pretože takto ugrilovaná hydina je chutnejšia, už aj preto, lebo pri príprave stratí menej šťavy. Farba bravčového mäsa by sa mala pohybovať od bledoružovej po tmavšie ružové odtiene v závislosti od toho, z ktorej časti tela pochádza. Hovädzina by mala byť krvavo červená až tmavo bordová, trošku tuhšia a pružná konzistencia mäsa, vôňa príjemná, mierne nakyslastá.

8. Potierajte až ku koncu pečenia

Väčšina z nás miluje sladkú a lepkavú domácu marinádu, ktorá sa nanáša až priamo na grile. Správne načasovanie je však kľúčom k sladkej kôrke a ešte lepšej chuti pripraveného mäska. Marinádu naneste až v poslednej minútke pred dokončením. Inak by mohol karamelizovaný cukor v marináde prihorieť.

9. Buďte pripravený na plamene

Vzblknué plamene ohňa patria k bežnej súčasti grilovania napríklad na drevenom uhlí. Uvoľnený tuk dopadá na žeravé uhlíky a rozpaľuje ich do plamienkov, ktoré ale pomerne dosť ubližujú chuti i zdravotnej nezávadnosti pripravovaného jedla. Čo robiť v tomto prípade? Posunťe jedlo mimo plameňa, zavrite gril poklopom alebo majte po ruke fľašu s vodou a plamene zahaste.

10. Zvyšné jedlo odložte čo najskôr do chladničky

Uistite sa, že upečené jedlo nie je v teple dlhšie ako dve hodiny a v horúcom počasí dlhšie ako hodinu mimo chladu. Mäso a zeleninu si viete vychutnať aj druhý deň opäť zohriate alebo studené.

 


Lucia Absolventka štúdia marketingovej komunikácie, momentálne žijúca v zahraničí s obrovskou vášňou pre cestovanie, nové zážitky a dobré jedlo. K príležitosti písať sa dostala pred pár rokmi v zn.sk. Je to pre ňu relax a zodpovednosť zároveň.
Viac:
Lieky a liečivá, takmer ako lekáreň
Ako správne zaobchádzať s liekmi – lekáreň nie je supermarket

pracovný kolektív
Produktívnejší zamestnanec a niekoľko spôsobov, ako ho dosiahnuť

Hríby v lese
Poliaci a poľské hubárske nájazdy poznačujú naše lesy

Zavrieť