Európsky parlament schválil nariadenie, ktoré ukladá povinnosť niektorým používateľom elektrických kolobežiek mať uzatvorené povinné zmluvné poistenie, tzv. PZP. Tento druh poistenia sa doteraz spájal predovšetkým s vodičmi motorových vozidiel. Elektrické kolobežky sú však čoraz viac zastúpené aj na našich cestách a kým autoškoly na cesty púšťajú ľudí vyškolených, obsluhovať kolobežku dnes môže prakticky ktokoľvek. Aj kolobežkár pritom môže byť účastníkom nehody.
Čiže aj pre neho platia predpisy na cestách a práve tým, že sa pohybuje, respektíve mal by sa pohybovať v priestoroch, kde aj motorové vozidlá, je adekvátnym riešením zodpovednosti za škodu poistenie.
Platnosť nariadenia je od 1.1.2024. Dovtedy budú mať jednotlivé poisťovne pripravené služby a možnosti poistenia v prípade kolobežiek. Zatiaľ takáto možnosť nie je a zaplatiť si ani len dobrovoľnú poistku nemožno formou PZP. Už v úvode totiž poisťovne neumožňujú postupovať inak, ako cez zadanie EVČ (nesprávne označované ako ŠPZ).
Je nepochybné, že ako nový druh poistenia pre poisťovne, pôjde o zaujímavé spestrenie ponuky jednotlivých poisťovní. Vítať toto nariadenie však môžu najmä samotní jazdci na kolobežkách. Je to totiž spôsob ochrany pre nich, ale zároveň pre ostatných účastníkov cestnej premávky. Výnimku v tomto nariadení majú len rýchle elektrobicykle, ktorá sa však neuplatňuje v Nemecku a Francúzsku, kde nutnosť uzavretého poistenia bude platná.
Je potrebné dodať spresnenie tohto nariadenia, ktoré sa pritom netýka všetkých kolobežiek.
Technický popis každej kolobežky tiet údaje obsahuje. Sú zásadnou rozlišovacou vlastnosťou s ktorou sa počíta aj v nariadení. V prípade záujmu však aj dnes umožňujú poisťovne poistiť sa v prípadoch účasti na nehodách cyklistov a kolobežiek. Nejde však o povinné zmluvné poistenie, ale dobrovoľné doplnkové poistenie, ktorého variácie a podrobnosti môžu mať rôzny rozsah.
Elektrické kolobežky s maximálnou rýchlosťou 25 km/h s váhou do 25 kilogramov majú výhod viacero. Nie len že sa ich nebude dotýkať nový zákonná povinnosť, no zároveň pre svoju váhu netvoria väčšie riziko (tí, ktorí jazdia na ťažkom stroji a pokúšajú sa z cesty vyjsť na chodník by vedeli hovoriť). Umožňujú ľahšie prenášanie napríklad pre nastupovanie na MHD a prímestskú dopravu, skladnosť a prenášateľnosť v rámci kufra vlastného auta. Celková mobilita tak má oveľa výraznejší význam. V našej redakcii sme si len nedávno zadovážili model kolobežky Lamax S7500 Plus a padol veľký kameň zo srdca. To preto, že sme sa až potom dozvedeli o novom zákone a teda až potom sme sa ocitli pod čiarou v správnom slova zmysle. Kolobežka so svojimi parametrami sa tak ocitla „pod čiarou“ v správnom slova zmysle. Ako ľahký a „pomalší“ model.
Dôležité je podotknúť, že jazdec na kolobežke nie je zbavený zodpovednosti za škodu, či zranenia ak je alebo nie je poistený. Zodpovedný zostáva aj naďalej. Aj zdravotné poistenia a krytie zranení môže byť rôzne klasifikované podľa poistenia, alebo poisťovne. Informujte sa preto, či pokrýva vaše doplnkové poistenie aj prípady zranenia práve na elektrickej kolobežke. Rovnako tak škody, ktoré spôsobíte napríklad zrážkou s vozidlom – poškriabanie laku a iné veľmi časté problémy ako nárazy a pod – zostávajú škodami, ktoré si v prípade nehody uhrádzate ako vinník nehody. To, čo sa pritom stále nerieši ako závažný problém, je chýbajúca prilba na hlave akéhokoľvek jazdca na kolobežke. Chýbajúca prilba zvyšuje následky kolízie a v prípade premávky, či väčšej kolízie môže tvoriť rozdiel medzi vážnymi dôsledkami a ľahkými.
Nezabúdajme na fakt, že mimo povinné poistenie existuje aj dobrovoľné poistenie, ktorým aj v prípade kolobežky „pod čiarou“ dokážete lepšie chrániť seba, svoje okolie a riešiť tak aj škody, ktoré by sa vám podarili aj práve na menej výkonnej a ľahkej kolobežke. Zatiaľ nie je jasné, podľa čoho bude možné rozlišovať kolobežky, ak ich evidencia nie je na základe EVČ. Môžete tak počítať možnosť viazania na sériové číslo stroja, alebo na samotného jazdca a jeho údaje.
0 komentárov