TOP 7 otázok na elektrobicykle: treba na ebike doklady? Čo spotreba?

elektrobicykle a turistika

Elektrobicykle sú veľkou neznámou pre väčšinu Slovákov. Ale to nevadí, ani vo svete nie sú ešte príliš zbehlí, mimo komunity cyklistov, ktorí okúsili a podľahli. Elektrobicykle sú cenovo vyššie a tak môžeme hovoriť o športovej výbave, ktorá je naozaj pre poriadneho fanúšika cyklistiky hodlajúceho prekonávať viacero hraníc. Zostavili sme rebríček najčastejších otázok a tém týkajúcich sa elektrických bicyklov.

elektrobicykle a turistika

1. Potrebujem doklady, ak chcem s motorovým bicyklom na cestu?

Motor so spaľovacím motorom, na ktorý potrebujete doklady, nie je prípad elektrobicyklov. Ebike nemá ťah, nepotiahne vás ako moped, či klasická babeta. Nie je samostatným pohonom a preto nie je potrebný technický preukaz a vodičský preukaz. Nečakajte od toho, že sa budete voziť bez zásadnej námahy. Ebike totiž len násobí vami vynaloženú energiu, takže musíte šliapať do pedálov a až z toho elektrický bicykel vytvára podporný pohon.

2. Na čo mi je len podporný pohon?

Podpora pohonu má zmysel. Dorazíte ďalej, vyšliapete kopce, pri ktorých ste museli zosadať z bicykla, udržíte tempo s výkonnejšími priateľmi, dojazdíte oveľa ďalej a rýchlejšie, zároveň sa nesmie zabudnúť ani na pocit z jazdy, ktorý z neho vytvára nový typ dopravného prostriedku.

3. Aký je dojazd?

Dojazd záleží od okolností ako je váha jazdca, odpor vzduchu, členitosť terénu a napríklad aj štýl jazdy. Pri slabšom výkone motora a slabších podmienkach ovplyvňujúcich celkový výkon je to podľa typu bicykla 100 km/h až 150 km/h. Za bežnejší dojazd na jedno nabitie by sme mohli považovať 40 až 80 km/h. Pri náročných podmienkach a namáhaní bicykla v offroad podmienkach to môže byť do 30 kilometrov. *

4. Funguje bicykel po vybití batérie?

Bicykel je klasickým bicyklom. Mieru podpory motorom si nastavíte sami. A keď sa minie šťava, bicykel sa stáva klasickým bicyklom. Len vypnete podporu. Pedále, reťaz a zvyšok klasickej bicyklovej konštrukcie zostáva stále bicyklovou konštrukciou. Vybitú batériu si nabijete v garáži, na chodbe či v pivnici.

5. Akú starostlivosť si bicykel vyžaduje?

Nič extra. Čistenie bicykla prebieha ako pri klasickom bicykli, no vyberte predtým batériu. Batériu odporúčajú vybrať aj pri transporte na nosiči. Je odolná voči jazde v daždi a špliechaniu pri prirodzenom využívaní. Niečo iné je priamy styk s vodou, umývacími prostriedkami a podobne.

6. Kto ich vyrába?

Elektrobicykle vyrábajú rovnaké značky, aké vyrábajú klasické bicykle. Po stránke kvality tak nejde o nejaké pokusy neznámych značiek. Motorové jednotky môžu pochádzať od výrobcu Bosch. Značky elektrobicyklov, s ktorými sa môžete stretnúť najčastejšie je známy rakúsky výrobca motoriek KTM a Rock Machine z Čiech.

7. Koľko osôb zvláda?

Určite jednu. Bicykel so spusteným pohonom je určený len pre jedného jazdca. Jazda dvoch na tyči? Možno ak bez elektromotora a niekde na sídlisku. Konštruktéri a distribútori dovoľujú závesný vozík na ťahanie detí, alebo inštalácie sedačiek pre deti. S tým podpora pohonu ešte počíta.

8. Aký je váhový, či vekový limit

Váhový limit však neuvádza žiaden výrobca. Priemerná váha s ktorou konštruktéri počítajú je 70 kilogramov. Ak vážite 90 kilogramov, žiadna katastrofa sa nedeje. Počítajte však s mierne nižším dojazdom, než pri váhe nižšej. Vekový limit má odporúčania na minimálne 15 rokov.

* Presný zoznam vplyvov je: topografia, nie moc vhodné preraďovanie, spôsob pedálovania, tlak v pneumatikách, preťaženie váhou a nákladom, vonkajšie počasie a teploty, úroveň nastavenej podpory motora, nabitosť batérie,

Mohlo by zaujímať tiež:
Tomáš Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.