Elektrobicykle sú veľkou neznámou pre väčšinu Slovákov. Ale to nevadí, ani vo svete nie sú ešte príliš zbehlí, mimo komunity cyklistov, ktorí okúsili a podľahli. Elektrobicykle sú cenovo vyššie a tak môžeme hovoriť o športovej výbave, ktorá je naozaj pre poriadneho fanúšika cyklistiky hodlajúceho prekonávať viacero hraníc. Zostavili sme rebríček najčastejších otázok a tém týkajúcich sa elektrických bicyklov.
Motor so spaľovacím motorom, na ktorý potrebujete doklady, nie je prípad elektrobicyklov. Ebike nemá ťah, nepotiahne vás ako moped, či klasická babeta. Nie je samostatným pohonom a preto nie je potrebný technický preukaz a vodičský preukaz. Nečakajte od toho, že sa budete voziť bez zásadnej námahy. Ebike totiž len násobí vami vynaloženú energiu, takže musíte šliapať do pedálov a až z toho elektrický bicykel vytvára podporný pohon.
Podpora pohonu má zmysel. Dorazíte ďalej, vyšliapete kopce, pri ktorých ste museli zosadať z bicykla, udržíte tempo s výkonnejšími priateľmi, dojazdíte oveľa ďalej a rýchlejšie, zároveň sa nesmie zabudnúť ani na pocit z jazdy, ktorý z neho vytvára nový typ dopravného prostriedku.
Dojazd záleží od okolností ako je váha jazdca, odpor vzduchu, členitosť terénu a napríklad aj štýl jazdy. Pri slabšom výkone motora a slabších podmienkach ovplyvňujúcich celkový výkon je to podľa typu bicykla 100 km/h až 150 km/h. Za bežnejší dojazd na jedno nabitie by sme mohli považovať 40 až 80 km/h. Pri náročných podmienkach a namáhaní bicykla v offroad podmienkach to môže byť do 30 kilometrov. *
Bicykel je klasickým bicyklom. Mieru podpory motorom si nastavíte sami. A keď sa minie šťava, bicykel sa stáva klasickým bicyklom. Len vypnete podporu. Pedále, reťaz a zvyšok klasickej bicyklovej konštrukcie zostáva stále bicyklovou konštrukciou. Vybitú batériu si nabijete v garáži, na chodbe či v pivnici.
Nič extra. Čistenie bicykla prebieha ako pri klasickom bicykli, no vyberte predtým batériu. Batériu odporúčajú vybrať aj pri transporte na nosiči. Je odolná voči jazde v daždi a špliechaniu pri prirodzenom využívaní. Niečo iné je priamy styk s vodou, umývacími prostriedkami a podobne.
Elektrobicykle vyrábajú rovnaké značky, aké vyrábajú klasické bicykle. Po stránke kvality tak nejde o nejaké pokusy neznámych značiek. Motorové jednotky môžu pochádzať od výrobcu Bosch. Značky elektrobicyklov, s ktorými sa môžete stretnúť najčastejšie je známy rakúsky výrobca motoriek KTM a Rock Machine z Čiech.
Určite jednu. Bicykel so spusteným pohonom je určený len pre jedného jazdca. Jazda dvoch na tyči? Možno ak bez elektromotora a niekde na sídlisku. Konštruktéri a distribútori dovoľujú závesný vozík na ťahanie detí, alebo inštalácie sedačiek pre deti. S tým podpora pohonu ešte počíta.
Váhový limit však neuvádza žiaden výrobca. Priemerná váha s ktorou konštruktéri počítajú je 70 kilogramov. Ak vážite 90 kilogramov, žiadna katastrofa sa nedeje. Počítajte však s mierne nižším dojazdom, než pri váhe nižšej. Vekový limit má odporúčania na minimálne 15 rokov.
* Presný zoznam vplyvov je: topografia, nie moc vhodné preraďovanie, spôsob pedálovania, tlak v pneumatikách, preťaženie váhou a nákladom, vonkajšie počasie a teploty, úroveň nastavenej podpory motora, nabitosť batérie,
0 komentárov