ZN.SK
kolobežka Lamax S7500 riadidlá

Recenzia: Elektrickú kolobežku Lamax S7500 Plus oceníte pre výkon aj vlastnosti

Testovali sme elektrickú kolobežku Lamax S7500 Plus. Ponúkne klasickú veľkosť, nízku váhu a zaujímavý výkon s pohodlím.

Elektrická kolobežka by mohla byť považovaná za symbol mestskej ulice. Sú vidieť pomerne často. Tie verejné, aj súkromné. A práve medzi súkromnými nachádzame množstvo variácií, výkonu, aj kvality. My sme mali možnosť otestovať, ale tiež si zadovážiť model Lamax S7500 Plus, ktorý nám ponúkol niekoľko zásadných odpovedí. Najmä na aktuálne pomerne dôležité otázky.

Lamax Kolobežka S7500 Plus

Obmedzenia v spoločnosti a v zákone

Všímame si nové trendy a elektrická kolobežka je jedným z nich. Rozhára vášne, najmä u tých, ktorí ju nemajú. Šetria čas a mnohé z nich dokážeme vziať na plecia a prepraviť v autobusoch a vlakoch. Tie výkonnejšie a ťažšie tak zostávajú pevne pri zemi. Sú predmetom spoločenských diskusií a neraz je to práve o ich používateľoch, ak tvoria názory nepoužívateľov na kolobežky. Nové nariadenia o povinnosti registrácie a platby povinného poistenia aj na elektrické kolobežky nepochybne vystrašili ich majiteľov, ale aj tých, ktorí zvažovali nákup vlastnej kolobežky. Práve pri modeli Lamax S7500 Plus tak oceňujeme, že je pod čiarou a zachováva si všetko to, čo chcete a očakávate od elektrickej kolobežky.

  • Spadá totiž pod hranicu maximálnej rýchlosti 25 km/h
  • Má len 13 kilogramov – čiže spadá aj pod druhú hranicu, tou je max 25 kilogramov celkovej váhy.

To sú dve mimoriadne dôležité vlastnosti, pre ktoré je to model vhodný v prípadoch, kedy chcete ušetriť. Stále je však povinné poistenie lepšie nahradiť dobrovoľným poistením proti spôsobenej škode. Chráni tak nie len prípadných účastníkov kolízie, ale aj Vás. A to výrazne.

Unboxing elektrickej kolobežky

Priznávame, že naše skúsenosti s elektrickými kolobežkami boli značne obmedzené na tie mestské. Ak však kuriér prináša škatuľu, v ktorej sa podľa jej dĺžky môže nachádzať vytúžená kolobežka, prepadne vás zvedavosť. Ako je zložená? Budem ju vedieť vrátiť do pôvodného malého tvaru? Kolobežka Lamax S7500 Plus má klasickú veľkosť a na používateľa nie je pripravený žiadny set náradia (nie je totiž potrebné) na poskladanie drobných dielikov. Riadidlá sú sklopené, ale tiež oddelené od základnej konštrukcie. Ich nasadenie je hračka. K tomu máte malý kľúč. V našom prípade mala kolobežka trochu energie, takže sme mohli pochopiť elektroniku aspoň v rýchlom úvode.

Poskladanie kolobežky je veľmi rýchle. Pochopenie nabíjania si žiadalo zhruba 10 sekúnd. Mohla za to skôr neistota. Dlhšie zabralo ohmatávanie jednotlivých dielov a povrchov. Lamax S7500 Plus má materiály príjemné na dotyk. Ak ste boli zvyknutí na niektoré iné lesklé modely polepené nálepkami, Lamax vyrába tieto technologické vychytávky tak, aby sa páčili a aj „chytali“. Keď je to nutné, dá sa sklopiť. Sklopená sa dá zaistiť proti pohybu vďaka spone, ktorá reaguje zaklapnutím a kolobežka sa tak samovoľne neotvára.

spona na kolobežke Lamax S7500

foto: zaklapávacia spona na blatníku drží kolobežku sklopenú, kým ju (prstom ľahko) nevypnete.

Prvé postrehy:

  • Kolobežka má viditeľne kvalitné materiálové vyhotovenie. Dizajn v sebe kombinuje niekoľko povrchov v čiernej doladený s modrými prvkami.
  • Kolieska sú tiché, pohybujú sa mimoriadne hladko a celý prístroj je možné postaviť v strede obývačky, ako aj neskôr už pri používaní na ceste a chodníku pre výklopnú nožičku.
  • Riadidlá je možné sklopiť tak, že kolobežka nevytvára písmeno I, alebo písmeno V. Skôr úzke otočené U. Práve v tom U je možné kolobežku „vyhodiť“ na plecia a odniesť, ak si to žiada situácia, vybitá batéria, alebo šliapanie po schodoch na pracovisko.
  • Kolobežka je dizajnovo veľmi pekná. Funkčné výkonná a na jedno nabitie nám vydržala opakovane mnohé krátke nespočítateľné cesty v dĺžke pol a pár kilometrov. Výrobcom garantovaný dojazd na jedno nabitie je 25 kilometrov. Môže byť. Podstatné je, že aj rozkúskované použitie si udržiava energiu a nestráca ju podobne ako iné v istom čase nepoužívané zariadenia.
  • Na testovacie presuny, aj niekoľko reálne potrebných. Nebudete ju chcieť nechávať v kancelárskych areáloch vonku. Možnosť vynesenia do kancelárie, alebo na iné miesta pri váhe do 25 kilogramov zásadne mení náročnosť presunu, zdvíhanie, avšak aj (čo je možno pri náladách v spoločnosti zaujímavé), ľahká kolobežka je prijateľnejšia aj u ostatných.

Učíme sa na elektrickej kolobežke

Moje osobné skúsenosti s elektrickou kolobežkou neboli nijako zásadne bohaté. Príležitostné využívanie takejto prepravy bolo odkázané doteraz na veľmi ťažké stroje, ktoré neboli prenášateľné. Uvedomujem si a poznám situácie pri prechode prasklinami, dierami a kanálmi, ako aj situácie pri brzdení.

elektrická kolobežka Lamax

Lamax S7500 Plus sa rozbieha podobne, ako bežná „klasika“. Ak má istotu, že ste na chodníku a môžete sa rozbehnúť, hladko štartuje. Odrazením dosiahnete rýchlosť okolo 5 km/h a vtedy pochopí, že je na ceste. V obývačke, alebo pri presune sa vám nemá prečo rozbehnúť sama od seba.

Je extrémne tichá, takže z počiatku prekvapila, či vôbec funguje správne. Prvé testovanie hneď po rozbalení u nás prebehlo na zatrávňovanej dlažbe a trávniku, čo na počudovanie nebolo problém. Prvá skúsenosť na ceste bola podobná. Veľmi tichá a hladká jazda, ktorá si len žiada trochu zvyknúť na to, že je to niečo iné ako na bicykli. Brzdenie a aj postavenie tela si žiada inú polohu nôh a pripravenosť.

Vlastnosti a opäť postrehy

  • Kotúčové brzdy: celé roky nás médiá a nadšenci vo svete automobilizmu učia, že kotúčové brzdy sú špica. Na bicykloch rovnako tak. Pri kolobežkách tomu nie je inak. Mimochodom, brzdy nemajú odmlku, ani oneskorenie. Brzdia okamžite a poriadne. Počítajte s tým. Očakávame od nich že budú fungovať a oni fungujú. Len pozor na kombináciu rýchlosti a náhlej potreby brzdenia.

  • LED osvetlenie: všetko v zmysle platnej legislatívy. Chce to len podobne, ako pri autách, pred vyjdením na cestu, mať istotu, že všetky svietia aj po rokoch používania a spoľahlivosti a môžeme si byť istí, že sú presne také, aké budú dopravní policajti aj svetelné podmienky vyžadovať.
  • Tempomat: moderné autá ho majú pre úsporu nohy na plyne a tu šetrí ruky, ale tiež čas. Pri plynulej rýchlosti na miestach, kde je to možné, je to výhoda, ktorá teší. Akonáhle pípne signál, že tempomat je aktívny, stačí pustiť rýchlosť a jazda je o štipku pohodlnejšia. Pribrzdením sa tempomat vypne.

kolobežka Lamax S7500 riadidlá

  • Spojenie s mobilom: už sme v dobe smart technológií a elektrických prostriedkov dopravy. Neprekvapí a už to skôr berieme ako samozrejmosť, ak je kolobežka prepojiteľná s mobilom. Mobilom sa tak dostanete k diagnostike, údajom, číslam. Cez aplikáciu sa dá kolobežka aj zamknúť.
  • Výkon: Pýši sa výkonom 350 W, ktorý podľa technických vlastností zvláda aj rozjazd do kopca s 15°. nenosím uhlomer a ulice Bratislavy, Ružinova, ako aj Vrakune tých svahov veľa neponúkajú. Tejto vlastnosti však možno dôverovať. Na kratšie vzdialenosti nemá kolobežka problém istotne aj do strmšieho kopca. Otestované to mám neúmyselne na výjazde po rampe pre kočíky do nemenovaného nákupného strediska.
  • 8,5“ kolesá: Kolesá sedia na chodníkoch vďaka svojmu plnému materiálu a predsa nie sú úplne tvrdé. Určité tlmenie otrasov v nich možno cítiť a predsa majú zaujímavú vlastnosť, na ktorú upozorňuje aj výrobca. Kolesá veľkosti 8,5“ sa ako bezdušové nedajú prepichnúť. Pozor – pri klasických bežných príležitostiach nájazdu na klinec, črepiny, plech a kov. Nie pri úmyselnom záreze.
  • Cena: cenovkou od 350 EUR do 400 EUR ide o slušný kúsok a výbornú skúsenosť.

Jazda na kolobežke

Tá povrchová úprava na celej kolobežke nie je len tak. Elegantná čierna – pri takejto farbe neriešime, či je pre dievča alebo chlapca, muža, ženu, introverta, extroverta. Povrch má svoju úpravu aj preto, že ak vás zachytí dážď tak ako mňa, kolobežka nešmýka, nekĺže. Netvorí riziko, že vám zletí ako šmykľavá, alebo vy z nej.

Lamax Kolobežka S7500 Plus

Rýchlosť 25 km/h poistená tempomatom je v športovom režime cesta, ako sa dostať niekam do najrýchlejšie. Rýchlosť si tak nemusíte udržiavať sami po celú jazdu, alebo do brzdenia. Pri ovládaní je však aj ECO „zelený“ režim, s ktorým ide kolobežka pomalšie. Bude riešením všade tam, kde je väčšia premávka, je potrebné byť v strechu, reagovať a prispôsobiť sa ostatným účastníkom na dráhe. Zaujímavosťou je, hoci nemám možnosť odbornejšie nahliadnuť do tejto vlastnosti, dobíjanie batérie pomocou brzdenia. Prakticky to znamená, že príležitosť pribrzdiť vytvára určitý malý objem energie pre batériu. Viac takých príležitostí tak môže znamenať dlhší dojazd. Ach tie ružinovské kopce. Vedomie, že pri pustení sa z kopca a pridržaní brzdy môžem dopomôcť batérii, je určite zaujímavá.

Vybitá batéria sa nabíja klasickou nabíjačkou s dvojkolíkom, ktorú si môžeme dať do akejkoľvek zástrčky doma, alebo v práci. Nabíjačka sa dá zbaliť do ruksaku. Ak idete na prázdno, do bežného vrecka nohavíc sa skryť nedá. To však nie je žiadna komplikácia. Jazda na kolobežke je pohodlná, veľmi jemná, plynulá a príjemná. Dokonca pôsobí upokojujúco rozbiehanie, ale aj brzdenie. Brzda nehádže ako divá, ale podľa sily stlačenia sa mení aj intenzita brzdenia. Vedome aj podvedome sa s tým dá zladiť veľmi rýchlo.

Technické informácie stručne:

Dôležité doplniť:

Legislatíva: Kolobežka je vyrábaná pre slovenský a český trh s prispôsobením k našej legislatíve. Spĺňa nariadenia na prevádzku na pozemných komunikáciách. Pre kvalitné diely a aj možnosť komunikovať s výrobcom (servis záručný a pozáručný), je pre majiteľov kolobežky viac záruk a istoty, koľko kolobežka vydrží a čo prinesie.

Bezpečnosť: Tak ako sú automobily chránené airbagmi, deformačnými zónami, rámom a pásmi, je nevyhnutné byť chránený aj na kolobežke. Cyklisti využívajú mnohé z toho, čo je odporúčané alebo povinné pre používateľov rýchlejších kolobežiek.Aj tí najväčší profesionáli na kolobežkách majú na hlavách prilby a na rukách chrániče. Slovenským problémom je „kam to dám“ a „nepasuje mi žiadna“ alebo „vyzerám v tom ako blbec“. Pravdou je, že každý môže vyzerať hlúpo, ak má pre zanedbanie základov vlastnej bezpečnosti zranené dôležité časti tela.

Mohlo by zaujímať tiež:

Tomáš

Tomáš
Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.



Inzercia

Inzercia

Online kníhkupectvo BUX.sk

Sleduj nás na sieťach

Nájdete nás na Facebooku aj Youtube

Zatvoriť reklamu
Zatvoriť reklamu