Depresia, smrť skrývajúca sa v hlave: príznaky a prvá pomoc

Depresia, smrť skrývajúca sa v hlave: príznaky a prvá pomoc

V období koronavírusu sa viacero aj silnejších jedincov dostáva do úzkostlivých stavov ba až záchvatov. Prenasleduje nás nespavosť, nechuť do jedla, zvýšená agresivita a podobné príznaky, ktoré môžu indikovať nejakú formu depresie. Máme však naozaj depresiu?

Depresia, dievča, smútok trápenie

Čo to vlastne je

Najprv si však depresiu zadefinujeme. Je to psychická porucha, ktorá sa zaraďuje  najmä medzi poruchy nálady. Vyskytuje sa v každom veku a postihuje milióny ľudí a zhoršuje kvalitu života. Pri nepodchytení choroby alebo jej neskorej liečbe sa môžu objaviť zlyhávania v oblastiach pôsobenia človeka ako napríklad: zamestnanie, rodina, koníčky, vzťahy a veľa ďalších oblastí.

Treba poznamenať to, že veľa ľudí depresiu podcení a nenachádza lekársku, odbornú pomoc, čoho výsledky môžu byť fatálne. Častokrát to pacient v najťažšom štádiu sám nezvládne. Nie je preto žiadnou hanbou priznať sa k týmto psychickým problémom a začať to liečiť najčastejšie antidepresívami, k čomu sa veľa ľudí hanbí priznať tiež.

Depresia dáždnik

Všetko je to však o komunikácii a práve vtedy ked si myslíme, že sa potrebujeme pred svetom zatvoriť, vtedy sa treba otvárať. Komunikovať o svojich problémoch a nechať si poradiť a pomôcť.

Typy depresie

  • Endogénna depresia je depresia spôsobená vnútornými príčinami, bez prítomnosti skľučujúcej situácie.
  • Exogénna depresia je neprimerane dlhá reakcia na existujúcu skľučujúcu situáciu (strata partnera, neúspech pri skúške); liečba psychoterapiou.
  • Larvovaná depresia je depresia zastretá, skrytá, neprejavujúca sa, alebo sa prejavujúca netypicky.
  • Psychogénna depresia je depresia duševného pôvodu, napr. reaktívna depresia, neurotická depresia a pod.

Tieto príznaky žiadajú hospitalizáciu, neodkladnú liečbu

  • ťažké a psychotické depresie,
  • prítomnosť samovražedných myšlienok,
  • vyšší vek,
  • nepriaznivá sociálna situácia,
  • prítomnosť vážnejšej telesnej choroby,
  • intolerancia alebo neúčinnosť súčasnej antidepresívnej liečby.

Depka alebo depresia?

Mnoho ľudí si myslí, že depresia = “depka”. Takto to však nie je. “Depka”, či depresívna nálada sú prechodné rozpoloženia, ktoré nie sú až tak závažné a často relatívne rýchlo prejdú.

Samotná depresia je klinický stav a vážna diagnóza. Keď sa rozprávame o depresii, hovoríme o afektívnej poruche, ktorá sa prejavuje zmenou nálady. Je doprevádzaná znížením telesnej energie a s tým spojenou zmenou v aktivite. Znížená býva tiež chuť do jedla, sexuálna túžba alebo aj strata záujmov.

Depresia má tri hlavné formy: hovoríme buď o ľahkej depresii, stredne ťažkej depresii a ťažkej (hlbokej) depresii. Existuje samozrejme veľa ďalších foriem depresie, toto je základné delenie.

Depresia je mi tojedno, ležérne

Liečba sa samozrejme líši v závislosti od konkrétneho typu. Zatiaľ čo pri ľahkej depresii je zväčša postačujúca psychoterapia, pri ťažkej depresii je častokrát nevyhnutné užívať príslušné lieky. Neliečená depresia môže v niektorých prípadoch viesť k smrti, respektíve k samovražde. Častokrát človek trpiaci depresiou (hovoríme najmä o strednej/ťažkej depresii) nevidí zo svojej situácie východisko a v najhoršom prípade sa môže uchýliť k samovražde. Okrem farmakoterapie, je veľmi dôležitá psychoterapia. Dôležité je pracovať so svojim denným režimom. Je dôležité mať vždy denný harmonogram. Prísť na to, čo k depresívnemu prežívaniu viedlo, naučiť sa pracovať so svojimi emóciami, zvládať záťažové situácie.

Spúšťače depresie

Môže to byť nie len rozchod s dlhoročným partnerom, smrť blízkej osoby, choré dieťa ale začať to môže aj vnútorne. Myslíme tým biologickú stránku, depresia sa zdediť nedá, povahovo sa však môžeme podobať predkom na nespoznanie a tak je tu duševná zraniteľnosť.

Nie ste sami

Depresie sprevádzajú životy veľkej masy ľudí, ide len o to ako sa k tomu postavíte. Depresiami trpeli napríklad ľudia ako Lady Gaga, Cara Delevigne, Demi Lovato, J.K. Rowlingová, Jim Carrey, Beyoncé, Vincent Van Gogh. Mohli by sme pokračovať so zoznamom mien slávnych, ktorí trpia depresiami ale to by sme sa naozaj nedopísali. Nie ste v tom sami, aj ľudia, o ktorých ste si mysleli, že sú perfektní a majú rúžový život, tak aj tých sužujú depresie, psychycké problémy.

Niečo z histórie

Najstaršie zmienky o tejto poruche pochádzajú z dôb antiky. Hipokrates popisoval tento stav tak, že sa  ktorý prejavoval nechutenstvom, skľúčenosťou, nespavosťou, dráždivosťou a nepokojom a označil ho termínom melanchólia. V priebehu storočí sa v psychiatrickej terminológii na celom svete udomácnil termín depresia, čo prenesene znamená skľučovať, stiesňovať, zarmútiť. Termín melanchólia sa dnes používa na označenie veľmi ťažkej, psychotickej depresie.

Depresia môže trvať niekoľko týždňov alebo mesiacov a môže sa v priebehu života viac krát opakovať, vtedy hovoríme o návratnej depresii. Diagnózu depresie možno spoľahlivo určiť vtedy, ak je väčšina príznakov depresie prítomná nepretržite najmenej 14 dní a najmenej jeden z príznakov musí byť depresívna nálada alebo zníženie až strata záujmov a schopnosti prežívať radosť.

Výpovede pacientov

To bolo jedno z brutálnych zistení. Najprv  som sa hanbil o tom hovoriť, lebo som si myslel že som jediný. Potom mi bolo tak blbo, až som o tom musel hovoriť. A prišiel som na to, že veľa ľudí v mojom okolí sa tým pasuje / pasovalo, len je to veľké tabu. Hlavne čo sa týka doktorov a tabletiek v tomto. A druhé zistenie bolo že rozprávať sa o tom je veľká pomoc. Lebo v hlave sa ti premieľajú kadejaké myšlienky a vyrozprávať sa je veľmi účinné pri “zreálňovaní” toho, čo si myslíš a pochopenia toho, že depresia je NORMÁLNA súčasť života, teda že ľudia ktorí majú depresiu nie sú nenormálni. Neviem či by som to dával až takto, že DEPRESIU. Veľa ľudí (aspoň podľa mňa) zažíva depresiu, len je to mierne. Teda nie taká ta depresia že týždeň nevieš vyliezť z postele.

* * *

Najťažšie depresívne obdobie som prežíval po smrti mojej babky, ktorá ma s rodičmi vychovávala, nechutilo mi jesť, nemohol som spať, nemal som z ničoho radosť. Pridružili sa aj problémy s alkoholom. Pomocou antidepresív som sa postupom času dostal do „normálu“. Preto radím každému, koho depresia postihne, neodkladne navštíviť špecialistu-psychiatra a zveriť sa mu do odbornej pomoci.

* * *

Žijem si životík. Sem tam odložím nejakú povinnosť na “potom” a zrazu sa ráno zobudím do zlého dňa. Začne to nejakou maličkosťou: mama sa ma snaží dostať z postele proti mojej vôli, potom sa mi rozleje káva a už to ide. Zrazu zistím, že mi horí termín odovzdania, nestíham spraviť všetko to, čo som si odložila na “potom” a nejak sa to na človeka zosype. Vždy tieto stavy prídu, keď si na hlavu naberiem viac než unesiem a prídem do bodu, keď to už neviem pred sebou tlačiť. V takom čase, nečase sa musím vyvarovať alkoholu inak to dopadne stále zle. Pod tlakom okolností a vplyvom alkoholu sa mi už viackrát stali veci: dva razy  vyvrtnutý členok, roztržka s maďarským ochrankárom, krutá hádka s bratom, zablúdenie a návrat v Maďarsku. No proste furt sa to skončí plačom a výčitkami. Taký čas si začnem všetko uvedomovať. Zrazu mi do seba všetko negatívne zapadne a poskladám jedno veľké čierne puzzle. Potom si náhodne spomeniem aj na dávno prekonané a zabudnuté krízy z minulosti (z detstva), ešte aj na to ako mi raz spadla zmrzlina, lebo som robila somariny rozrevala som sa, ale oni mi aj tak nekúpili druhú a taký čas sa potrebujem len dobre a dlho vyplakať. Keď mi stačí tak zrazu sama od seba prestanem, ako by mi došli slzy aj hnev a smútok. Na chvíľu akoby som nič necítila a bola úplne prázdna. Potom postupne precitnem a niekedy mi veľmi pomáha keď si svoje aktuálne “problémy” napíšem na papier rukou a píšem všetko čo mám v hlave zlé alebo dobré aj keď mi napadne niečo smiešne, proste zaradom píšem to ako mi pracuje mozog. No a keď skončím je mi stále lepšie vtedy si spomeniem na citáty o živote alebo tak. Pozriem si seriál začítam sa do knihy, alebo si prezerám vtipné fotky a videá našej partie.

* * *

Vieš čo neboli to nejake príšerné depresie alebo vždy sa s tým viem sama vysporiadať, vždy aby som do toho nepadla nejako veľmi  hlboko. Možno skôr, aby som to nedávala nikomu najavo. V podstate tak najintenzívnejšie to bolo od minulého mája, zhruba doteraz do marca. Bolo to ohľadom môjho tela, veľká nespokojnosť, veľký nátlak zo sociálnych medií. Samozrejme, čím viac som to riešila, tým horšie to bolo. Pomohli mi dosť aj kamarátky, keď som sa s nimi potom o tom porozprávala, ale nakoniec uvedomenie je len v samej sebe. Čiže musím uznať, že teraz ako začala karanténa,  a mám viac času pre seba, tak to mi pomohlo zmeniť ten môj „mindset“.

* * *

Kvôli šikane na škole, kvôli mojím vlasom a celkovo asi kvôli mojej osobnosti nevedela som dlhý čas, čo s tým robiť. Držala som to v sebe a postupne sa to zhoršovalo, až to vyústilo do toho, že som si sama ubližovala. Nie som na to hrdá a je strašné, čo dokážu ľudia, alebo kam dokážu ľudia človeka dohnať. Ale pomohla mi moja mama a jedna kamarátka, ktorá je silno veriaca a ukázala mi, že aj v tom zlom sa da vidieť pekné, že keď máme pri sebe boha zvládneme všetko. Na začiatku som si robila srandu, že to tak nebude, ale postupom času to tak bolo. Teraz som absolútne vyrovnaný človek milujem svoje vlasy aj telo aj to aká som. Všetko to zo mňa  vyformovalo ženu akou som v prítomnosti a to vďačím mamke, “kamke“ a Bohu, ktorí mi pomohli. A jasné. na čo som myslela no prvé mesiace asi na pomstu nech sa im to vypomstí ale po čase som to zvládala lepšie a hovorila som si, že keď musia niekoho iného šikanovať aby boli frajeri pred ostatnými tak je to dosť úbohé.

* * *

Tieto vyjadrenia a cely článok svedčí len o tom, že za lekárom treba zájsť s hocijakou psychickou poruchou, hovoriť o tom a nehanbiť sa za to! Treba o všetkom rozprávať a nedusiť v sebe tu lávu, ktorá raz môže byť fatálnou. To vám odporučí každý odborník.

Kontakty

Dôležité čísla pre ľudí, ktorí si trpia nejakým problémom a potrebujú sa vyrozprávať alebo ozajstnú pomoc: IPčko – internetová poradňa pre mladých (https://ipcko.sk),

  • Linka dôvery Nezábudka – 0800 800 566,
  • Linka dôvery – 055/622 2323,
  • Linka nádeje (pre krízové situácie a rodinné problémy) – 055 644 1155.

Zdroje:

  • Bibiána Jozefiaková, študentka psychológie piateho ročníka na FF Prešovskej univerzity v Prešove.
  • http://www.viapractica.sk/index.php?page=pdf_view&pdf_id=1685&magazine_id=1
  • https://www.dusevnezdravie.sk/depresia-hovorme-o-nej/?gclid=CjwKCAjw7-P1BRA2EiwAXoPWAyPRy6j-wPEOoIwG1ciD8Yk6JMr7PbUb_K7ifjcqa3mrRw-9ZTVhOhoCPXoQAvD_BwE
  • https://sk.wikipedia.org/wiki/Depresia_(psychol%C3%B3gia)
Denis
Denis Napĺňa ma cestovanie, spoznávanie nových kultúr a ľudí. Veľmi sa vyžívam v tvorení nových vecí. Písanie je pre mňa uvoľnenie, relax akýsi únik z reality. Jedného dňa sa chcem stať reportérom bez hraníc a byť váženým novinárom.
Viac:
To do list a plánovanie svadby
Čo by ste pri plánovaní svadby nemali podceniť?

Let's Dance na Markíza 2017
Tanečná horúčka je späť v Let’s Dance 2017 na TV Markíza

Faunia Bratislava
Faunia 2019, najväčšia predajná výstava exotických zvierat v Bratislave

Zavrieť