Otázka v nadpise znie stručne, ale odpoveď je trochu komplikovanejšia. Na internete sa objavuje množstvo amerických vojakov, lekárov, biznismanov, aj pracovníkov na ropných plošinách, z ktorých nie je úniku, kým neskončí zmluvný niekoľko mesačný kontrakt.Ak ste sa niekedy zamýšľali, ako je možné, že niekto pošle toľko peňazí, je to preto, že tu nejde o jednu komunikáciu, jeden večer a nejde o chvíľkové emócie. je to perfektný systém budovania dôvery, vystavania príbehu, ktorý neustále tvorí silnejšie a silnejšie múry, až je z toho nedobytná pevnosť dôvery.
Tomáš Šalmon z hoax.sk o tom napísal knihu, ktorú pod názvom Temná stránka slovenského internetu (v predaji na BUX.sk alebo MARTINUS) je v ponuke kníhkupectiev už niekoľko dní. Téma je fascinujúca aj pre posledný prípad, kedy žena poslala 404 tisíc eur neznámemu cez internet. Až tam skončila jej dôvera. Organizovaná skupina neváha investovať rozsiahly čas, tým a technológie do toho, aby vyskladali ten najlepší príbeh. A výška škody na strane obete je jasnou ukážkou toho, ako sú dobrí a prečo to robia.
Ako je vôbec možné, že majú takú moc?
Podvodníci, ktorí manipulujú emocionálne zraniteľné osoby na sociálnych sieťach, majú úspech často vďaka starostlivo premysleným príbehom a schopnosti vycítiť slabé miesta svojej obete. Aby sme boli komplexní, hľadali sme odpovede aj pomocou umelej inteligencie a aj tá nám objasnila pomerne zaujímavé piliere úspechu. Častokrát si totiž páchatelia vytvárajú identitu úspešných vojakov, lekárov, hasičov alebo podnikateľov, pretože tieto povolania evokujú dôveryhodnosť, silu, úspech a hlavne ochranu. Tieto prvky im pomáhajú budovať príbeh „záchrancu“ či ideálneho partnera, ktorý, hoci by mal veľa možností, vyberie si práve svoju obeť, čo je veľmi príťažlivá predstava.
Dôvody, prečo je vzorec dôvery neznámemu taký úspešný:
- Silný archetyp hrdinu: Povolania ako vojak, hasič alebo lekár sú spojené s archetypmi hrdinov, ktorí riskujú pre iných. Vzbudzujú rešpekt a dôveru, pretože sú vnímaní ako tí, čo pomáhajú druhým. Zraniteľné ženy vnímajú, že takýto „hrdina“ by im mohol pomôcť uniknúť z ich vlastnej situácie a priviesť do ich života niečo nové a lepšie. Nemajú dôvod si myslieť, že ten čoraz známejší človek a jeho príbeh by mohol byť niečím iným. Neznámemu veria, pretože táto hradba používa osvedčený materiál.
- Ilúzia zázračnej záchrany: Podvodníci cielia na ľudí, ktorí sa cítia nešťastní, zanedbaní alebo osamelí. Príbeh o úspešnom mužovi, ktorý sa zamiluje do ženy z malej dediny alebo mesta, dodáva pocit výnimočnosti. Tento koncept rozprávky s „šťastným koncom“ je z psychologického hľadiska veľmi lákavý a žene môže dodávať pocit sebahodnoty a vzácnosti. Čítajú totiž o tom v niektorých románoch. Ich pocit, že nie sú potrebné však zmení pocit možnej zmeny ich postavenia.
- Uspokojenie emocionálnej prázdnoty: Tieto príbehy často apelujú na ženy, ktoré cítia, že im niečo v živote chýba – či už je to láska, pozornosť, alebo spoločenské uznanie. Takéto formy klamstva môžu chvíľkovo zaplniť emocionálne prázdno, čo je veľmi silná psychologická návnada.
- Falošná realita bohatstva a pohodlia: „Bohatí podnikatelia“ alebo „zahraniční lekári“ navodzujú predstavu pohodlného života. Podvodníci tvrdia, že majú veľké majetky a sú pripravení investovať do ich novej lásky, čím navodzujú presvedčenie, že obeť má možnosť vstúpiť do života bez starostí. Ak teda žena niečo pošle, určite sa jej to vráti., Hoci to posielala v podstate neznámemu človeku, pocit dôvery je priveľmi silný.
- Manipulácia s dôverou a štedrosťou: Keď už si podvodník vybuduje dôveru, začne vytvárať rôzne situácie, kde „nečakane“ potrebuje finančnú pomoc. Tento postup využíva pocit zodpovednosti a štedrosti obete, ktorá už má vytvorené citové puto.
- Hra na vzdialenosť a nedostupnosť: Podvodníci často predstierajú, že pracujú v zahraničí, kde nemajú prístup k účtom. Alebo nemôžu pre problémy bezpečne prísť na Slovensko. Tým udržiavajú fyzickú vzdialenosť, čo im umožňuje predlžovať klamstvá bez priameho kontaktu, ktorý by mohol klamstvo odhaliť.
Podvody na zoznamkách a sociálnych sieťach sú často veľmi premyslené a využívajú širokú paletu psychologických techník. Kľúčom k obrane je vedieť rozpoznať tieto taktiky a byť opatrný v online komunikácii. Najmä ak druhá strana rýchlo prechádza k hlbokým citovým vyjadreniam alebo požiadavkám na financie. Niekedy to začne jendoducho tým, že to neznámy profil skúša na náhodné komentáre. Stačí veta „Ahoj, zaujal ma tvoj profil. Páči sa mi ****. Môžeme byť priateľmi?“ a inokedy je to ešte oveľa sofistikovanejšie.