Facebook má naozaj pestrú históriu. Pôvodne vznikol ako nástroj v rámci jednej školy, študentov na ubytovni aj v širšom okolí a spojiť sa s nimi mohlo byť aj pre spolužiakov ťažšie. Lenže študenti, ktorí školu opúšťajú, si svoje konto nechávali a záujem o takéto spojenie mali aj ďalšie fakulty, školy, ba aj ľudia mimo školy. Tento Facebook sa skrátka ako nástroj zaujímavý, dostal veľmi rýchlo za hranice svojho pôvodného územia a dnes je globálnou sieťou. Tá vo veľkom ignoruje vážne nahlásenia porušení zákona, nenávisť, dezinformácie a je veľmi problematické na nej dosiahnuť dovolanie sa práv. V reklamnom priestore služby sa nachádza veľké množstvo nebezpečných podvodníkov s falošným investovaním, falošnými liekmi a podvodné eshopy, či súťaže, ktoré je taktiež takmer nemožné odstaviť a pri nahlásení hrozby používateľ získava odpoveď, že toto nahlásenie nevyhodnotili ako problém a že príspevok neporušuje zásady, hoci ich porušuje. Táto sociálna sieť predstavuje nástroj spájania a komunikácie, ale zároveň nepredstavuje bezpečný priestor, o čom nás presvedčí aj veľmi zaujímavá kniha Temná stránka slovenského internetu.
Veľmi inšpiratívny je príbeh vzniku a zásadných míľnikov siete, ktorý pred časom získal názov META. Svojho času sme mali možnosť vidieť aj flmové spracovanie inšpirované tým, čo mohlo stáť za vznikom Facebooku, vo filme Sociálna sieť (The Social Network, 2010) režiséra Davida Finchera. Dnes už priestor na podobné myšlienky pohltili Facebook sám a jeho alternatívy, či kópie. No pri vymýšľaní vlastných nápadov sa nenechajte odradiť.
História a míľniky sociálnej siete Facebook
2004 – Založenie Facebooku
V roku 2004 Mark Zuckerberg, spolu so svojimi spoluzakladateľmi Dustinom Moskovitzom, Eduardom Saverinom a Chrisom Hughesom, spustili platformu pod názvom The Facebook. Pôvodne bola určená pre študentov Harvardovej univerzity s cieľom uľahčiť komunikáciu a vytvoriť digitálnu sociálnu sieť pre študentov. Stránka sa okamžite stala populárnou a začala sa šíriť aj medzi študentmi iných univerzít v USA.
2005 – Rozšírenie a nový názov
Facebook sa v roku 2005 rozšíril na ďalšie univerzity a stredné školy. V tomto roku tiež získal svoju súčasnú adresu Facebook.com po tom, ako Zuckerberg odkúpil doménu za 200 000 dolárov. Počas tohto roka začali používatelia nahrávať svoje profilové fotografie a rozšírenie užívateľskej základne pokračovalo aj mimo USA.
2006 – Verejný prístup a News Feed
V roku 2006 tento nástroj sprístupnil svoju platformu pre všetkých používateľov starších ako 13 rokov, ktorí mali e-mailovú adresu. Toto rozhodnutie znamenalo dramatický nárast počtu používateľov. V tomto roku bol tiež predstavený News Feed – nástroj, ktorý umožňoval používateľom vidieť aktualizácie od ich priateľov priamo na ich hlavnej stránke. News Feed sa stal jedným z najvýznamnejších prvkov Facebooku.
2007 – Spustenie Facebook Pages a Facebook Ads
Facebook zaviedol koncept Facebook Pages, čo umožnilo značkám, firmám a celebritám vytvárať svoje vlastné profily a komunikovať so svojimi fanúšikmi. Okrem toho bol spustený aj systém Facebook Ads, čo umožnilo firmám cielene propagovať svoje produkty a služby. Facebook sa začal profilovať ako silný marketingový nástroj.
2008 – Tlačidlo „Like“ a rozširovanie platformy
V roku 2008 sa stalo tlačidlo „Like“ jedným z najikonickejších prvkov Facebooku. Používatelia mohli rýchlo a jednoducho vyjadriť svoj súhlas alebo podporu pre príspevky a fotografie. V tomto roku tiež služba prvýkrát predstihla svojho veľkého konkurenta, MySpace, v počte používateľov a stal sa najväčšou sociálnou sieťou na svete. Dnes už MySpace považujeme za takmer neznámu službu. Ešte film Kick Ass uviedli v čase, keď MySpace mal výzam a preto tam má svoju dôležitosť.
2009 – Zdieľanie statusov a notifikácie
Facebook predstavil možnosť zdieľať statusy, čo znamenalo, že používatelia mohli okamžite informovať svojich priateľov o tom, čo robia alebo cítia. Okrem toho boli zlepšené notifikácie, ktoré umožňovali používateľom vidieť všetky aktivity súvisiace s ich účtom na jednom mieste.
2010 – Spustenie „Facebook Places“ a film The Social Network
V roku 2010 Facebook uviedol na trh funkciu Facebook Places, ktorá umožňovala používateľom označovať sa na miestach a zdieľať svoju polohu s priateľmi. Zároveň bol v tomto roku uvedený do kín film The Social Network, ktorý mapoval dramatickú históriu vzniku Facebooku a jeho zakladateľov. Film získal široké uznanie a zvýšil popularitu Facebooku.
2011 – Tlačidlo „Subscribe“ a timeline profily
Rok 2011 priniesol funkciu „Subscribe“, ktorá umožnila používateľom sledovať verejné príspevky od osôb, ktorých nie sú priamo priateľmi. V tomto roku bola predstavená aj nová verzia profilov s časovou osou (Timeline), ktorá zobrazovala životné udalosti a príspevky používateľov v chronologickom poradí. Tento dizajn mal výrazný dopad na vizuálnu prezentáciu profilu.
2012 – IPO a akvizícia Instagramu
V roku 2012 sa Facebook stal verejne obchodovanou spoločnosťou a vstúpil na burzu v rámci Počiatočnej verejnej ponuky (Initial public offering / IPO), tiež ako Primárna verejná ponuka, ktorá bola jednou z najväčších technologických ponúk v histórii. V tom istom roku Facebook kúpil aplikáciu Instagram za približne 1 miliardu dolárov, čím rozšíril svoje portfólio o jednu z najpopulárnejších aplikácií na zdieľanie fotografií. Selfie odvtedy nabralo celkom iný význam. Doslova.
2013 – Facebook Home a Graph Search
V roku 2013 Facebook predstavil Facebook Home, rozhranie pre smartfóny s Androidom, ktoré integruje Facebook priamo do operačného systému. Hoci sa tento projekt nestretol s veľkým úspechom, bol to krok k väčšiemu prepojeniu sociálnej siete so smartfónmi. Facebook taktiež predstavil Graph Search, nástroj, ktorý umožnil používateľom vyhľadávať špecifické informácie na základe dát z ich siete kontaktov.
2014 – Akvizícia WhatsAppu a Oculus VR
V roku 2014 Facebook uskutočnil dve zásadné akvizície. Najprv kúpil aplikáciu WhatsApp za 19 miliárd dolárov, čím sa stal majiteľom jednej z najväčších komunikačných platforiem na svete. Neskôr v tom roku kúpil aj Oculus VR, spoločnosť zaoberajúcu sa virtuálnou realitou, čím prejavil záujem o rozšírenie svojich aktivít mimo sociálnych sietí a do sféry virtuálnej reality.
2015 – „Instant Articles“ a rozšírenie videí
V roku 2015 Facebook predstavil Instant Articles, nástroj, ktorý umožnil mediálnym spoločnostiam publikovať články priamo na Facebooku s rýchlejším načítavaním a lepšou užívateľskou skúsenosťou. Facebook sa tak stal platformou pre spravodajstvo a ďalšie médiá. Okrem toho sa zvýšila popularita videí na platforme, a Facebook začal konkurovať YouTube.
2016 – Reakcie a Facebook Live
V roku 2016 Facebook rozšíril svoje tlačidlo „Like“ o nové reakcie, ktoré umožnili používateľom vyjadriť emócie ako lásku, smútok, smiech či hnev. Zároveň bola predstavená funkcia Facebook Live, ktorá umožnila používateľom vysielať živé videá priamo na platforme. Táto funkcia sa rýchlo stala populárnou medzi jednotlivcami aj značkami.
2018 – Cambridge Analytica a GDPR
Rok 2018 bol pre Facebook rokom kontroverzií. Výrazný škandál okolo úniku dát cez firmu Cambridge Analytica otriasol dôverou verejnosti vo Facebook. Táto firma získala prístup k údajom miliónov používateľov bez ich vedomia, čo vyvolalo vážne otázky o súkromí a bezpečnosti dát na Facebooku. V rovnakom roku Facebook musel implementovať nové opatrenia vyplývajúce z Európskej smernice o ochrane osobných údajov (GDPR), čo výrazne ovplyvnilo spôsob, akým Facebook nakladá s používateľskými dátami.
2020 – Názov Meta a dôraz na metaverzum
V roku 2020 Facebook oznámil svoj plán zamerať sa na metaverzum – virtuálny svet, ktorý prepája realitu a digitálny priestor. V októbri 2021 spoločnosť prešla rebrandingom a zmenila svoj názov na Meta, pričom Facebook zostal ako názov pre samotnú platformu sociálnej siete. Tento krok naznačil ambície firmy presunúť sa za hranice tradičných sociálnych sietí a investovať do budúcich technológií.
2023 – Vývoj AI a bezpečnostné opatrenia
V roku 2023 Facebook naďalej posilňoval svoju infraštruktúru v oblasti umelej inteligencie (AI) a zameriaval sa na ochranu používateľov pred dezinformáciami a falošnými správami. Priebežne tiež implementoval nové bezpečnostné funkcie a nastavenia ochrany súkromia, ktoré zaisťujú väčšiu kontrolu nad osobnými údajmi.
Bezpečnosť na Facebooku však ani po rokoch nestúpla
Na Facebooku sa naďalej stretávame s ešte väčšou mierou dosahu primitívnych príspevkov, ktoré vzbudzujú záujem o príspevok, komentovanie a pokusy nápravy v prípadoch, ak niekto zverejní zámerne chybný príspevok. Práve takýto obsah potom Facebook tlačí v mylnej predstave popularity do popredia. Dlhodobo je na Facebooku problém s ignoranciou upozornení vážnych hrozieb a pochybení. Podvodní predajcovia nábytku a oblečenia, či topánok, podvodníci na Marketplace, ale tiež hrozby v podobe dezinformácií sú tam stále. Svoj priestor dostávajú obťažujúci devianti, buriči, proruské dezinformácie. Nenávistné a urážlivé komentáre sú Facebookom vyhodnotené ako v poriadku. Je to vo výraznom kontraste oproti tomu, ako sa Facebook prezentuje v otázkach o zachovávaní bezpečného prostredia.
Pri takýchto otázkach totiž tvrdí, že robí maximum. Nie však v slovenskom prostredí, kde víťazí veľká nenávisť, propaganda a rôzne hrozby aj naďalej. je takmer nemožné stíšiť a oslabiť podvodné indonézske súťaže o dovolenky, drahé spotrebiče a ani obťažovanie zo strany narušených kyberstalkerov. Je nevyhnutné príliš veľa blokovať, aby nebol používateľ oslovovaný z vonka. Falošné tvrdenia falošných support upozornení sú rovnako nekončiacim problémom. Hoci je to dnes náročné, dá sa to riešiť aj inak.