nedeľa, 25 mája, 2025
Predaj kníh online - kníhkupectvo BUX.sk
ÚvodVedaTechnikaAko funguje elektromobil v zime a čo ľudia často nevedia?

Ako funguje elektromobil v zime a čo ľudia často nevedia?

Počujeme o nich z každej strany. Ak si kupujete auto, je celkom možné, že zvažujete aj elektromobil. Do chvíle, než si všimnete cenovku. Avšak ak máte dom na solárne panely a vlastný zdroj energie, úspora oproti tankovaniu fosílnych palív je potom v celkom iných číslach. Elektromobilom nenahrávajú aj mýty, alebo nepochopenie niektorých informácií. Čo napríklad? Zima… zimné mesiace a nabíjanie. Už viete, čo máme na mysli?

Elektromobily (EV) sú vozidlá poháňané elektrickou energiou z batérií, ktoré nahrádzajú tradičné spaľovacie motory. Ich popularita rastie vďaka nižším emisiám a nižším prevádzkovým nákladom. Avšak, mnoho ľudí má obavy z ich výkonu v zimných podmienkach, často kvôli mýtom a nepresným informáciám.

Vplyv nízkych teplôt na batériu a dojazd

V chladnom počasí môže dojazd elektromobilu klesnúť o 10–20 %, pretože batéria pracuje menej efektívne. Moderné modely elektrických vozidiel však disponujú pokročilými systémami regulácie teploty batérie, ktoré tento vplyv minimalizujú.

elektrické autá

Chemické procesy v batériách sú pri nízkych teplotách menej efektívne, čo vedie k zníženiu dostupnej energie. Okrem toho, používanie kúrenia a ďalších elektrických systémov zvyšuje spotrebu energie, čím sa dojazd ešte viac skracuje. Čiže aj tu je pes zakopaný. V aute beží oveľa viac procesov – kúrime, vykurujeme a ošetrujeme vzduchom okná proti zahmlievaniu, dokonca si kúrime v sedadlách pod zadkom, aby nám bolo teplejšie. To všetko pôsobí na batériu. Potom máme pocit, že zvyk v nabíjaní, jeho dĺžke a výslednej spotrebe, je o niečom inom v zime. Je to pravda.

Ako rozlišovať, čítať, identifikovať české EVČ (SPZ) značky áut

Nabíjanie v zime

Studená batéria prijíma energiu pomalšie a menej efektívne, čo môže predĺžiť čas potrebný na dobitie. Niektoré elektromobily majú systémy predhrievania batérie, ktoré pomáhajú optimalizovať nabíjanie v chladných podmienkach.

Mýty a realita

Existuje niekoľko mýtov o elektromobiloch v zime:

  • Mýtus: Elektromobily v zime nefungujú / sú nepoužiteľné / nemusia naštartovať.
  • Realita: Moderné elektromobily sú navrhnuté tak, aby fungovali aj v chladných podmienkach. Majú systémy na reguláciu teploty batérie a interiéru, ktoré zabezpečujú ich spoľahlivú prevádzku. Čiže v zime fungujú, sú použiteľné alebo naštartujú.

  • Mýtus: Dojazd elektromobilu v zime klesá o polovicu
  • Realita: Pokles dojazdu v zime je bežný, ale zvyčajne sa pohybuje medzi 10–30 %, v závislosti od modelu a podmienok. Na Slovensku nemáme polovičný dojazd, o ktorom ste možno počuli, no vlastnosti z Aljašky a Sibíri nemožno argumentovať k našim zemepisným šírkam. Dojazd je nižší, ale určite nie polovičný.

Aká zima je pre elektromobil väčší problém

Najproblémovejšie sú pre elektromobil dlhodobo mrazivé dni pod −10 °C, najmä ak:

  • Auto – elektromobil je odstavený vonku bez možnosti ohrevu batérie (napr. cez wallbox) a nevyužíva sa ani parkovanie v nákupných centrách a podzemných garážach
  • Batéria je studená pri štarte a zároveň sa očakáva rýchle nabíjanie (DC) – chcete štartovať, alebo v zime rovno nabíjať,
  • Používateľ očakáva maximálny dojazd s vyhriatym interiérom a plnou záťažou (svetlá, kúrenie, vyhrievané okná…).
  • V takýchto ťažkých podmienkach môže pokles dojazdu dosiahnuť 30– až naozaj 50 % (Kanada, Aljaška, Škandinávia, Sibír) v závislosti od modelu.
  • Na Slovensku sa najčastejšie stretávame s teplotami medzi −10 °C až +5 °C počas zimných mesiacov (december – február). To zodpovedá „strednej až silnej zime“, reálne skôr strednej. Elektromobily tu preto reálne zažívajú pokles dojazdu o 15–30 %, niekedy aj viac, ak sa jazdí bez predhrievania a v krátkych trasách. Na južnom Slovensku, v Bratislave a v regiónoch, kde nám nenapadane počas zimy takmer žiaden sneh, nie je na tom tak zle, ako lyžiarske letoviská v Tatrách.

Tipy pre efektívne používanie elektromobilu v zime

  • Predhrievanie vozidla: Pred jazdou je vhodné predhriať interiér a batériu, najmä ak je vozidlo pripojené na nabíjačku.
  • Používanie vyhrievania sedadiel a volantu: Tieto systémy spotrebujú menej energie ako celkové kúrenie interiéru.
  • Plánovanie trasy: Vzhľadom na znížený dojazd je dôležité plánovať trasu a zabezpečiť dostupnosť nabíjacích staníc.
  • Pravidelná údržba: Kontrola tlaku v pneumatikách a stavu batérie pomáha udržiavať optimálny výkon vozidla.

Mohlo by zaujímať taktiež:




Roman
Roman Autor článku s tematikou zábavy, televízie, alebo niektorých spoločenských problémov. Pochádza zo stredného Slovenska a na striedačku žije v Rakúsku.
Príbuzné články

Od rovnakého autora:

Gén NPSR1-Y206H: mutácia, kedy človeku stačia 4 hodiny spánku

Chceli by ste viac žiť a menej spať? Poznáte takých "šťastlivcov, ktorým spánok nechýba?  V oblasti genetiky sa len zriedkavo objaví mutácia, ktorá tak...
- Inzercia -

Najnovšie články

Náhodná kuriozita

Populárne články