Ako správne reklamovať zájazd (ešte na dovolenke, či doma) - ZN.SK

Ako správne reklamovať zájazd (ešte na dovolenke, či doma)

Zvažujete, že budete musieť reklamovať svoj zájazd? Leto je najfrekventovanejšie obdobie na oblohe aj na cestách. Každý niekam smeruje. Letné prázdniny uvoľnia deti, podnikové dovolenky uvoľnia ľudí z pracovných povinností tiež práve počas leta a tak je každé leto rovnaký príbeh. Dovolenky, dovolenky a dovolenky. Je tomu tak na celej severnej pologuli našej planéty, že leto = prázdniny a dovolenky.

Sklamanie a dovolenka, reklamácia zájazdu a článok o tom, ako reklamovať dovolenku

Lietame, cestujeme, či dokonca bicyklujeme do svojho cieľa a tam trávime svoj oddychový čas programom podľa chuti. Kto cestuje cez cestovnú kanceláriu, zaplatí zväčša za balíček služieb ako ubytovanie + strava + doprava. Pri rozsiahlej organizácii sa však môže pritrafiť zlyhanie, najmä ak nie je všetko v rukách samotnej cestovky. Slováci si totiž myslia, že ak hotel niečo pokašle, „môžu za to jedine tí kreténi v Bratislave, čo mi predali zájazd!“. Cestovná kancelária nesie do určitej miery veľkú zodpovednosť za rozsah služieb. Agentúra, ktorá zájazd predáva nie je cestovná kancelária a mimo provízie, ktorú dostala za predaj zájazdu, sa už o nič viac menej nestará. To najväčšie bremeno si nesie cestovka sama. Preto akúkoľvek sťažnosť smerujete primárne na delegáta cestovnej kancelárie alebo na cestovnú kanceláriu. Reklamovať zájazd nie je žiadna veda, no musí mať zmysel a byť pravdivá.

Ako zistím, či mi zájazd predala agentúra alebo cestovná kancelária?

Ktokoľvek skúsený bude túto otázku a ešte viac odpoveď považovať za zbytočnú. Dlhoročná prax práve v cestovnej kancelárii ma naučila, že väčšina cestujúcich rozdiel nepozná ani po absolvovaných zájazdoch. Agentúra je predajca zájazdov iných firiem – cestovných kancelárii. Zájazd predá a získa za to províziu napríklad v miestach, kde nemá zastúpenie originálna cestovná kancelária. Agentúra by mala poskytnúť všetky informácie o zájazde správne. Neúplný výklad a nesprávne informácie získané v agentúre nie sú dôvodom na reklamáciu. Pozor, sľuby podané v agentúre napriek tomu, že cestovná kancelária uvádza informácie inak, taktiež nie sú dôvodom na reklamáciu. Cestovná kancelária je organizátor zájazdu, má na bedrách všetky náklady s dopravou, obstaraním autobusov, lietadiel, transferov, ubytovaním, delegátmi a mnohým iným. Ona organizuje zájazd a jej je nutné reklamáciu doručiť. Sťažnosť na agentúru smerujte agentúre v prípade, pokiaľ vám poskytla nesprávne informácie. Rozdiel medzi cestovnou agentúrou a cestovnou kanceláriou je vysvetlený v minulom článku.

Prvý kontakt je delegát

Písanie sťažnosti by nemalo byť to prvé, čo urobíte na svojej dovolenke. Pokiaľ sa idete na dovolenku naštvať, mohli ste zostať doma a zájsť pokojne niekam… nechceme uvádzať kam. Pri hľadaní negatív je možné nájsť negatíva už aj tam, kde ich nikto iný nevidí a predtým ani neboli. V krivých oblakoch, krivých stromoch, hrboľatom chodníku, malých rajčinách na raňajkách a podobne. Delegát vašej cestovnej kancelárie má vždy kontakt na recepcii, dal vám ho pri vítaní, alebo je na tabuliach v meeting roome, zväčša vo väčších hoteloch. Tam je často aj údaj o tom, kedy najbližšie príde do hotela. Oznámiť mu môžete nedostatky a problémy. Nespokojnosť s hotelovou izbou sa rieši s recepciou ihneď, nie na konči dovolenky. Nespokojnosť sa dá riešiť aj s pomocou delegáta, ktorý je zástupcom CK v destinácii.

Reklamácia zájazdu by mala mať svoju postupnosť.

  1. Pokúste sa vyriešiť problém s ním. Veľa zvládne skúsený delegát, ak pozná miestne pomery, alebo ovláda jazyk a dokáže na nedostatky upozorniť hotel.
  2. Ak to nejde a chcete podať sťažnosť či reklamáciu, vyžiadajte si od neho reklamačný protokol. Reklamovať čokoľvek môžete už na mieste, no reklamaný protokol vypisujte s chladnou hlavou.
  3. Vypísať reklamačný protokol môžete priamo pred ním, alebo niekedy je možné ho vziať a odovzdať ho neskôr. Oddialite tak ale možnosť rýchleho riešenia veci, ak je rýchle riešenie možné.
  4. Doma na Slovensku môžete sťažnosť doplniť len tým, že odošlete list v podobe sťažnosti priamo do cestovnej kancelárie ako doplnenie predošlej. Tú predošlú cestovná kancelária už má doručenú cez delegáta. Taký je postup. Nie je nutné si preverovať, či delegát prvý protokol poslal, pretože na zaistenie poslania protokolu z destinácie do CK slúžia iné mechanizmy.

Druhý kontakt je cestovná kancelária

Po návrate z dovolenky môžete rovnako tak podať reklamáciu, ideálne čo najskôr. Po pol roku sa spamätať, že ste sa na dovolenke cítili zle, nemá žiadnu hodnotu. Do reklamácie vpíšte údaje, podľa ktorých bude môcť cestovná kancelária identifikovať, o ktorý zájazd, kedy šlo a kto všetko cestoval. Všetky údaje na zmluve, ideálne rezervačné číslo, alebo číslo zájazdu, sú nevyhnutné údaje a bez nich ako aj spätnej adresy reklamáciu neposielajte. Majte na pamäti, že sťažovať sa na problémy, ktoré ste odmietli na začiatku dovolenky riešiť s delegátom, je komplikované a reklamácia nemusí byť uznaná. Napríklad zámerné zotrvanie v izbe, v ktorej niečo nefunguje, len preto, aby sťažnosť nebola o 1 pokazenom dni, ale o rovno celom týždni, je evidentný zámer a špekulácia. Žiaľ pomerne bežná, hoci neuznávaná v rámci reklamácii.

  1. Klasický formát obchodného listu, ale prijímaný je aj formát bežného listu.
  2. V sťažnosti pristupujte vecne. Vyhnite sa určite veciam, ktoré do reklamácie nepatria.
  3. Sťažnosť môže písať jedine objednávateľ zájazdu – ten, kto uhrádzal zájazd, na koho majú v cestovnej kancelárii všetky údaje, je podpísaný pri objednávke, alebo úradne splnomocnená osoba. Je nemysliteľné, aby sa sťažoval niekto, kto bol na zájazd pozvaný objednávateľom a objednávateľ sa nesťažoval.
  4. Píšte čitateľne a zreteľne. Uvádzajte mená, časové údaje aj popis problému.
  5. Pripájajte fotografie vytlačené vo fotoštúdiu, alebo tlačené na farebnej tlačiarni, ak ide o farbu.

POZNÁMKA: Sťažnosť a reklamáciu nikdy nepodávame telefonicky. Aj v prípade, že cestovná kancelária na svojej linke uvádza, že je hovor nahrávaný, vyžiadanie nahrávok je komplikované, rieši sa u technikov cez platené náročné požiadavky. Reklamácie sa telefonicky nepodávajú, pretože musia byť archivované a prístupné aj pre kontroly zo strany úradov. Zároveň musia byť súčasťou materiálov k danému hotelu a pre ďalšie skúmanie.

Ak reklamovať, potom sa vo vašej sťažnosti nikdy:

  • Nevyhráža a nevydiera
  • Nevymýšľa a nepreháňa
  • Neporovnáva s inými absolvovanými zájazdmi
  • Nevyjadruje vulgárne a neslušne
Ako správne reklamovať zájazd (ešte na dovolenke, či doma)
Ohodnoť tento článok
Tomáš Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.

Pokračovaním návštevy webstránky súhlasíte s používaním Cookies podrobnosti

ZN.SK používa Cookies

Magazín ZN.SK k svojmu fungovaniu využíva reklamné plochy, ktoré môžu pracovať so súbormi cookies. Súbory cookies v konečnom dôsledku používa, pretože nemá na výber. Dnes takmer všetky stránky používajú Cookies. Cookies sú súbory, v ktorých sa nachádzajú údaje o vašich záujmoch, orientácii na určité konkrétne oblasti záujmov, vekovú kategóriu a tiež umožňujú reklamným plochám zaistiť relevantnú reklamu aj k pohlaviu. Tieto stránky neuchovávajú osobné údaje o Vašej osobe, žiadne citlivé údaje súvisiace s adresou, heslami, alebo ďalšími prístupovými údajmi do stránok, zabezpečených prostredí a podobne. Zberom cookies nedochádza k zachytávaniu hesiel, ani osobnej komunikácie. Využívať ich môže Facebook, Google, alebo mnoho iných systémov.
Toto hlásenie a upozornenie vyplýva z povinnosti európskych zákonov upozorňovať na zber a čítanie Cookies. Internetom nazvaný zákon ako absurdný, ukladá povinnosť portálom upozorňovať na zber cookies, ktorý je pritom bežnou súčasťou online práce s počítačmi viac rokov.
Používanie cookies najlepšie definuje prehlásenie samotného Google:

Ako používa spoločnosť Google súbory cookie


Cookie je krátky textový súbor, ktorý do prehliadača odosielajú navštívené webové stránky. Webovým stránkam umožňuje zapamätať si informácie o vašej návšteve, napríklad preferovaný jazyk a ďalšie nastavenia. Ďalšia návšteva stránok tak môže prebehnúť ľahšie a môže byť produktívnejšia. Súbory cookie sú dôležité. Bez nich by bolo prehliadanie webu oveľa zložitejšie.

Súbory cookie používame na množstvo cieľov. Používame ich napríklad na ukladanie vašich predvolieb bezpečného vyhľadávania, na výber relevantných reklám, na sledovanie počtu návštevníkov na stránke, na zjednodušenie registrácie do nových služieb a na ochranu vašich údajov. Pozrite si zoznam typov súborov cookie, ktoré Google používa, a prečítajte si o tom, ako spoločnosť Google a jej partneri tieto súbory cookie používajú v inzercii. Naše pravidlá ochrany osobných údajov vysvetľujú, ako chránime pri používaní súborov cookie vaše osobné údaje a iné informácie.

Zdroj a kompletné vysvetlenie na: https://www.google.com/policies/technologies/cookies/

Zatvoriť

Viac:
Banská Štiavnica a živý šach 2017
Banská Štiavnica pozýva na jedinečný Štiavnický živý šach

krab v piesku na pláži
Odliv zanecháva na pláži svet plný neviditeľného života

Príbeh umenia, Ernst Gombrich
V auguste vydajú Príbeh umenia od E. H. Gombricha v slovenčine

Zavrieť