Slúžka Hana Lasicová

Recenzia: Druhé vydanie knihy Hany Lasicovej Slúžka

2. vydanie knihy Hany Lasicovej, Slúžka, prináša príbeh Anky, dcéry prespanky, ktorá v čase otehotnenia pracovala ako slúžka v dome…

2. vydanie knihy Hany Lasicovej, Slúžka, prináša príbeh Anky, dcéry prespanky. Tá v čase otehotnenia pracovala ako slúžka v dome bohatého starostu. Celé mesto – Banská Štiavnica ňou kvôli tomu opovrhuje. Vyslúži si pritom nejednu nepeknú nadávku. Keď sa jedného dňa vráti z paše kráv, na prahu dverí do domu akoby zamrzne a nechce ísť ďalej. Za stolom totiž vidí sedieť svoju mamu s Citróny kišasoňkou, obe s výrazmi, že práve uzavreli dôležitú dohodu – Anka hneď vytuší akú. Kišasoňka sprostredkúvala mladým dievčatám službu u pánov. Anke vybavila kvôli jej zlej povesti nemanželského dieťaťa, bastarda, službu až v ďalekej Viedni u vysokopostavených pánov. Tam Anka prežije celých 30 rokov tvrdej a obetavej práce najprv ako slúžka, neskôr ako pestúnka a napokon ako kuchárka.

Slúžka Hana Lasicová

Život slúžky Anky

Kniha nám odkrýva útržky zo života Anky. Tá si retrospektívne spomína hlavne na svoje roky, počas ktorých pracovala ako slúžka u bohatých pánov v Pešti. To jej najviac utkvelo v pamäti a pravdepodobne najviac ovplyvnilo jej život. Dnes už pani Anna v noci spomína na všetko, čo zažila, čo ju potešilo a trápilo. Rekapituluje si svoj život, lebo „vie“, že dnes pred svitaním zomrie. Niektoré spomienky sa vynárajú jasne. Iné zas len ako fragmenty a pri niektorých si ani nie je istá, či to tak naozaj bolo.

Svoj život opisuje ako ťažký, niekedy naničhodný, život prespanky – bastarda…

Život, v ktorom sa jasne vynára len láska k mamičke…

Život, v ktorom nebola ani raz obdivovaná iným človekom, ktorý by poláskal jej ženské telo.

Kniha inšpirovaná skutočným príbehom

Príbeh nám rozpráva 91 – ročná Anka, ktorá nám vo viacerých kapitolách naliehavo oznamuje, že dnes v noci zomrie. Preto chce stihnúť vyrozprávať svoj životný príbeh. V knihe spomína na 30 rokov zodpovednej služby v dome vysokopostavených pánov vo Viedni, kde odišla ešte ako malé dievča. Ako 40-ročná sa vracia do Banskej Štiavnice, s dcérou bohatých pánov, ktorú odmalička pestovala, a ktorá bola tak trochu iná – ako bábätko neustále silno plakala (hlavne v noci), a neskôr, keď plač ustal, nevydala už ani hláska.

S ňou potom odišla na Slovensko, keďže pani – jej matka ju chcela dať do kláštora a uznala, že s Ankou by jej bolo najlepšie, lebo je na ňu zvyknutá. Zo života pani Anny po jej návrate na Slovensko toho veľa nevieme, iba to, že pracovala v službe v rodine Varšáryových, odkiaľ, akiste, pochádza aj autorkin kontakt so slúžkou, ktorej životným príbehom sa inšpirovala natoľko, aby sa stal motívom jej knihy.

Obraz života žien v neľahkej dobe

Anka žila v období rozpadu rakúsko-uhorskej monarchie. V tom čase mnoho mladých dievčat odchádzalo do služby k bohatým pánom. Tam čelili skutočne tvrdej práci, ktorá ukrojila takmer 24 hodín dňa. Ponúkala málo hodín na spánok a žiaden čas na seba. Dievčatá začínali svoju službu vždy ako slúžky, no po viacerých odpracovaných rokoch sa mohli stať aj pestúnkami, kuchárkami alebo obsadiť iné služobnícke miesto. Okrem tvrdej driny dievčatá museli vzdorovať aj zvádzaniu vysokopostavených pánov, ktorí ich neraz aj zneužili. Doba postupne uvoľnených mravov zachytáva veľmi okrajovo aj život žien – fabrikantiek.

Tie sa na tanečných zábavách neraz spustili s chlapmi. Ale taktiež aj žien, ktoré kvôli neľahkému osudu končili ako neviestky. Okrem týchto tém odkrýva kniha aj ďalšie tabuizované témy: v roku 1908 žila istá kišasoňka v ľúbostnom vzťahu s grófkou alebo to, že istá žena mala Ankinej mame „zabezpečiť“, že Anka sa narodí mŕtva, ako i  to, že istá slúžka – prespanka hodila dieťa po pôrode do Dunaja, lebo sa ho „potrebovala zbaviť“..

Nevšedný pisateľský štýl autorky

Autorka v knihe zvolila nevšedný pisateľský štýl, ktorý niektorým čitateľom sadne a a iným nie. Keďže je dosť špecifický, iste vytvorí tieto dva protipóly čitateľov. Pri písaní sa autorka často opakuje, opakujú sa vety, no i celé pasáže, a to tak v jednotlivých kapitolách, ako i v celej knihe. Anka si spomína na svoje pôsobenie vo Viedni raz s jasnou mysľou, ktorá si všetko pamätá, inokedy len útržkovito a niekedy dokonca sama pochybuje, či to, na čo si spomína, bola pravda – text môže na mnohých čitateľov pôsobiť, že takéto rozrávanie narúša dejovú líniu knihy a vyznieva chaoticky.

Na mnohých miestach v knihe Anka váha, či už tú alebo inú okolnosť spomenula, niekedy sa potom opakuje, inokedy opíše naznačenú novú udalosť. Text knihy sa tak síce zlieva do jedného celku, ten však môže pôsobiť trochu rozbito, neohrabane a na tak pomerne „malej“ ploche ako opakovanie dookola. Na druhej strane sa iste nájdu čitatelia, ktorí práve tento iný štýl písania ocenia, zaujme ich, a upevní autenticitu Ankinho rozprávania jej životného príbehu.

2. vydanie knihy Slúžka

V roku 2023 vychádza v poradí 2. vydanie knihy Slúžka vo vydavateľstve Ikar. To je oproti 1.dielu z roku 2013 obohatené o autorkin predslov, v ktorom spomína na vznik knihy, na ktorej námet neskôr vznikol aj film Mariany Čengel Solčanskej. Lasicová spomína aj to, že scenár filmu však musela upraviť pre potreby filmu, a tak príbeh Anky úplne nekorešponduje s jej príbehom v knihe. Kniha je tiež doplnená o obrázkovú prílohu z nakrúcania filmu.

Informácie o knihe Slúžka:

• Autor: Hana Lasicová
  • Vydavateľstvo: Ikar