Delegovanie je činnosť a zároveň nástroj, ktorý v rámci kompetencie manažéra umožňuje prenášanie úloh, alebo ich častí na podriadeného zamestnanca. Delegovaním úlohy sa pritom môže presúvať aj právomoc a zodpovednosť. V rámci právomoci môžeme chápať sprístupnenia archívov, právomoc konať, organizovať stretnutie, pozvať obchodného partnera, rezervovať priestory a podobne. Manažér pritom zostáva hlavným zodpovedným za splnenie úlohy. Delegovanie je priamou súčasťou personálneho time managementu manažéra, pretože vhodne zvoleným delegovaním a odôvodnením je možné priniesť odpovede na najdôležitejšie otázky prerozdeľovania úloh. Sú delegované smerom nadol, nie nahor a na rovnakej úrovni postavenia.
Delegovanie musí byť súčasťou odpovedí na otázky:
- Kto bude úlohu plniť a čo bude obsahom tejto úlohy?
- Ako ju treba splniť s použitím koho, alebo čoho?
- Kedy, alebo dokedy bude musieť byť úloha splnená
- Prečo ju treba splniť a čo jej splnenie prinesie?
Výhody:
- Delegovaním je možné úlohy presunúť na v oblasti skúsených zamestnancov a odborníkov, prípadne na zamestnancov s potrebnými certifikátmi, oprávnením a podobne.
- Delegovanie odľahčuje manažéra
- Zapojenie zamestnancov do tímovej práce a vytváranie rôznorodosti práce
- Je prejavom dôvery v zamestnanca
Nevýhody:
- Najväčšou nevýhodou delegovania je často spoločná zodpovednosť za zlyhanie a slabú komunikáciu s podriadeným.
- Delegovaná úloha nemusí byť pochopená absolútne presne tak, ako bola pochopená a odovzdaná na plecia manažéra.
Nedelegujú sa nedelegovateľné úlohy ako je hodnotenie pracovníkov, rozhodovacie právomoci výhradne v kompetencii manažéra a ďalšie činnosti, ktoré nie sú možné pre pracovnú náplň a pre pracovnú, či fyzickú nespôsobilosť.
Za pozornosť stojí stránka: https://managementmania.com/cs/delegovani
Pripravila MP.