Na severnej diaľnici D3 sa bude počas údržby nakrúcať film

Na severnej diaľnici D3 sa bude počas údržby nakrúcať film

Na kysuckej diaľnici D3 po Považský Chlmec od 9. augusta do 31. augusta prebieha uzávera. Pôvodne malo ísť o jesennú údržbu, ktorý sa posunula na august aj pre zosúladenie s iným netradičným využitím diaľnice. Verejnosť síce možno bude rozdeľovať na tých, ktorí budú nespokojní a tých, ktorých informácia zaujala. Termín sa prispôsobil nakrúcacím dňom zahraničných filmárov, ktorí prejavili záujem o nakrúcanie práve na diaľnici.

klapka filmová

Úsek diaľnice vrátane tunelov Svrčinovec, Poľana a Považský Chlmec majú byť využité podľa NDS v zahraničnom filmovom projekte. Uzávierka diaľnice bude prebiehať pre nutné záručné opravy, aj bežné údržbárske práce.

Nič neobvyklé

Vo svete býva zvykom, že počas uzatvorení ulíc, ciest, pred búraním stavieb, alebo pred asanáciou veľkých objektov je lokalita zaujímavá pre filmárov. Ľahšie sa tak nakrúcajú akčné scény, ak je možné zastaviť dopravu, pustiť autá ešte raz a demolovať vozidlá medzi sebou podľa toho, ako sa uvádza v scenári. Aj zadymenie, výbuchy, či drobné úpravy na niektorých stavbách sa ľahšie robia, ak nie sú potrebné povolenia pamiatkarov majiteľov, či požiar alebo výbuch stavbe neuškodia.

Práve uzatvorené diaľnice pre údržbu – kedy sú uzatvorené úseky, od jedného výjazdu po druhý, hoci reálne môže ísť o opravu na menšom úseku (zvyšok cesty po výjazd je tak prázdny), sú časté napríklad v USA, ale aj v Nemecku. V iných krajinách existuje užší vzťah medzi takýmito informáciami a lokačnými agentmi vyhľadávajúcimi miesta pre nakrúcanie filmov. Uzatvorená diaľnica je bezpečná pre civilistov, ďaleko od očí zvedavcov a logisticky prístupné ideálne miesto.

Aký film sa bude nakrúcať na D3 a kto to bude?

Nie je jasné a ani nie je zverejnené, aký filmový štáb, ktorá krajina a ké známe herecké mená sa budú po diaľnici preháňať. Nie sú jasné ani autá, či druh strojov, ktoré v scénkach využijú. Skrátka nie je známe nič. Takýto postup je správny. Už Jakubiskove nakrúcanie Perinbaby 2 narúšali šialenci s lietajúcimi dronmi, na mnohé miesta nakrúcania sa snažia dostať nadšenci pre nakrúcanie. Mnohí chcú byť v záberoch, uloviť snímku na Instagram. Laicky je ťažko predstaviteľné, že zdržanie na filmovaní stojí nemalé peniaze. Každý nakrúcací deň je často počítaný v miliónoch a preto je všetko veľmi dôkladne naplánované. Nie je jasný ani termín nakrúcania a presná lokalita. Aj tento postup je správny a tiež, pri pohľade na pár ostro sledovaných zahraničných príkladov, ideálny.

Čo je isté a na čo sa môžeme pripraviť:

  • Nakrúcanie zahraničnými spoločnosťami je na Slovensku atraktívne z hľadiska daní a štátnej podpory z takzvaných daňových úľav.
  • Z nakrúcania získava aj štát, získavajú hotely z okolia diaľnice, keďže štáb je nutné ubytovať. Ubytovanie bude nepochybne po ruke, keďže nakrúcanie má prebiehať 7 dní až 10. Pre filmovanie samotné môže ísť ešte o menej.
  • Keďže súčasťou môže byť niekoľko tunelov, môže ísť buď o statické scény a výber jedného z nich na mieste podľa vhodnosti pre scénu, alebo využitie všetkých čo by znamenalo použitie celých úsekov. Čiže naháňačky autami, alebo len dupnutie na plyn a dlhšiu trasu v aute.
  • Z nakrúcania môže ťažiť cestovný ruch. Najmä podľa toho, aký film sa nakrúca a s čím je možné film ešte spojiť. Zostáva nám veriť, že filmári si nakrútia aj iné zábery, ako len asfalt a zvodidlá. V takom prípade môže tento fakt turisticky využiť akékoľvek miesto, ktoré sa v scénkach objaví.
  • Čím známejšie mená, tým vyšší potenciál, že sa Slovensko spropaguje medzi ďalšími filmármi, alebo rovnakými pre opätovný návrat. Dobré skúsenosti, hladký priebeh a papierové záležitosti vyriešené pre nakrúcanie na Slovensku môžu byť pre mnohých tvorcov lákadlom pre ďalší projekt. Tak sa podarilo maďarským filmovým ateliérom prilákať miliónové zisky, pretože si u nich americkí filmári podávajú kľučky.
  • Slabý film so slabým hodnotením nemusí znamenať nič z toho, čo je spomenuté vyššie. V každom prípade je však ziskom pre štát a pre miestnych podnikateľov, dočasne aj vodičov, všetok filmový staff a prípadný komparz.

Tomáš Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.