Santa Clarita Diet, netflix

Recenzia: Santa Clarita Diet, zombie Netflix seriál s Drew Barrymore

Zombie tematika sa nám už môže zdať prefláknutá. Potom príde niečo, čo nie je o krvilačnom besnení, ale o… Santa Clarita Diet

Zombie tematika sa nám už môže zdať prefláknutá. Potom príde niečo, čo nie je o krvilačnom besnení, ale o súčasnom svete a nestačíte gúľať očami. Nejde pritom o najnovší seriál, takže pre absenciu dabingu si k nemu našinec kliesni cestu pomalšie. Santa Clarita Diet je jedným zo seriálov v ponuke Netflixu, na ktorý nepozerajte cez jeho názov. Spomínaná diéta totiž nie je ani tak diétou, aj keď ako je divákom zo seriálu známe, z ľudského mäsa sa nepriberá. Ale nech to nevyznie príliš morbídne… o čo vlastne ide?

Santa Clarita Diet, netflix

Santa Clarita Diet (2017-2019)

Celkom prvý diel seriálu netradičného žánru hororová komédia pôsobí naozaj nevinne. Sheila a Joel sú manželský pár, ktorý predáva reality. Ich dcéra Abby zápasí s pubertou a občas sa zdá, že aj susedia na ich ulici zápasia medzi sebou. Na jednej strane býva zástupca šerifa, na strane druhej policajt z iného oddelenia. Zdalo by sa, že o bezpečie na ulici je postarané. Sheila a Joel sa pokúšajú predať dom záujemcom, no všetko pokazí Sheilina nevoľnosť. Extrémna nevoľnosť, ktorá poznačí drahý biely koberec, aj celú kúpeľňu. Nevoľnosť, aká vo svete filmu nemá obdoby, až divák zapochybuje, či to nie je príliš. Ale čo je príliš? Ak sa živý mení na nemrtvého?

Od tohto momentu sa zmení všetko. Váš pohľad na zombie, na ľahkosť s akou idú zakopať mŕtvoly v púšti, aj na možné osudy ľudí, ktorí sa musia vysporiadať so zmenami v rodine, vo vzťahoch, či v jedálničku. Santa Clarita Diet je komédia, hoci sa nesmejeme z plného hrdla na neustálych gagoch. Komédiu tvorí trpký, úsmevný a inokedy ironický pohľad na ženu, ktorá sa musí vysporiadať s novým životom a okolím, ktoré neustále pripravuje nejaké polená pod nohy, sťažuje jej fungovanie.

Prečo „trochu inak“?  (pozor, môže byť naznačená pointa)

Seriál si ponechal niektoré prvky typické pre zombie, ako možnosť prenášania, ničenie mozgu ako hlavného „zaisťovateľa“ likvidácie. No v konečnom dôsledku to „zombie“ si môžeme aj odmyslieť. Seriál má výborný scenár pripravovaný tímom scenáristov, ktorý sa neustále prispôsobuje novým a novým postavám, zápletkám… na konci už si nebudete istí tým, kto všetko vie a nevie o tom, kto je a nie je zombie a aká vlastne bude úloha oficiálneho srbského rytiera, itorý vychádza z legendy srbskej dediny Pozica. Práve ta začína legenda  nesmrteľnosti, aj rytieroch, ktorí sa do súčasnosti snažia zlikvidovať akékoľvek zárodky nesmrteľných pojedačov ľudského mäsa.

Prečo Srbsko? Možno preto, že je pre Ameriku menej známe a filmári doň ľahko skryjú stredovekú legendu. Spôsob, akým sa stará pliaga presunie do USA je v skutku brilantný, prehnaný presne tak, ako všetko v seriály a tým je dej a bizarnosť krásne vyvážená. Baví pohľad na rodičov, najmä Joela, ktorý z lásky k žene prispôsobí svoj život novým podmienkam. Taktiež pohľad na výchovu dieťaťa, takmer dospelej tínedžerky, ktorá musí chcene aj nechcene pozerať na likvidáciu „zlých ľudí“. Každá z postáv má svoj vývin, na konci nie je tá, ktorou sa príbeh začínal a mení sa aj budúcnosť každej z nich….

A keďže guľonôžka obalená očami sa rozhodne rozprávať, urýchli to aj Sheiline rozhodnutie… veď v poslednom období životy zachraňuje, nie len berie…

Na čo pozor, skôr ako si seriál pozriete?

Santa Clarita Diet je koniec koncov akýsi druh diéty, hoci seriál nie je o chudnutí, fitness, ani o ničom inom. Je o kúskoch čriev, nôh, prstov, ktoré sa povaľujú postupne v nejednej mrazničke a sú jedinou potravou ľudí, ktorí sa buď zmenia k lepšiemu, alebo horšiemu. Slušný náklad krvi sa drží reálnej stránky. Hoci zachytáva scénu tak, aby sme mali jasno o čo tu ide, scény nie sú prehnané a nevystavujú nás detailami tam, kde nie sú nutné. Anatomicky sú rekvizity tak veľmi dôkladné, že by mal predsa len niekto skontrolovať mená v titulkoch, či sa nemenia za iné príliš rýchlo. Divák si postupne zvykne aj na neustále otvorené ústa Timothyho Olyphanta.

Tvár Drew Barrymore je nám už od čias dievčatka z E.T: Mimozemšťana veľmi dobre známa. No zakrvavená a mimoriadne ohybná, prahnúca po zdvihačoch hlavy na krku… to tu ešte nebolo. Nech už sa predstavenie a niekoľko názorov na seriál zdajú byť akokoľvek morbídne, v konečnom dôsledku je pohľad na bezhraničnú lásku ústredného manželského páru milí. Vzhľadom k tomu, čomu musia čeliť, ťažšia skúška oddanosti azda ani nemôže byť.

V krátkosti info o seriáli:

• Pôvodné anglické znenie s českými titulkami, bez SK/CZ dabingu
  • 3 série, všetky dostupné na Netflix