Slovenská renesancia Slovak renaissance

Slovenská renesancia, obrazová kniha venovaná partám a čepcom

Vo vydavateľstve Fortuna Libri len pred niekoľkými dňami vyšlo očakávané knižné dielo s fotografiami Petry Lajdovej, Slovenská renesancia…

Vo vydavateľstve Fortuna Libri len pred niekoľkými dňami vyšlo očakávané knižné dielo s fotografiami Petry Lajdovej, ktoré môžeme zaradiť medzi reprezentatívne obrazové knihy. Sú nimi práve tie knižné diela, ktoré prezentujú kultúrne hodnoty, krásu, fotografie, či formu umenia. Reprezentujú tieto hodnoty, propagujú a šíria ich ďalej. Slovenská renesancia túto úlohu plní dokonale.

Slovenská renesancia Slovak renaissance

Slovenská renesancia v slovenčine a angličtine

Kniha sa delí na prvú časť venovanú fotografiám rôznych regiónov, čepcov a rôznych zdobení. Torzá modeliek prezentujú ženy z rôznych regiónov v krojoch pre rôzne príležitosti, hoci viac prevládajú práve sviatočné a výnimočné udalosti. Tou druhou časťou knihy je viac pohľad do zákulisia príprav a úprav vlasov, zapletanie stúh, či úkony, ktoré sa k obliekaniu kroja na vzácne príležitosti robili.

Slovenská renesancia Slovak renaissance

Aj keď viac súčasný make-up jednotlivých modeliek, stále však na veľkej fotografii, ktorá v prvej časti knihy tvorí vždy jednu celú stránku. Každá fotografia má svoj popis a lokalitu. V slovenčine aj angličtine. Už úvodný text, ktorý uvádza čitateľa do obsahu, ako aj sprievodný text v druhej časť, sa vždy delí na slovenský a totožný text aj v angličtine. Drobné písmo by mohlo byť o štipku väčšie, aj keď dizajn celej knihy bol nepochybne zámer. Texty sú vždy dvojjazyčné. Práve tým sa kniha stáva jednou z tých, ktoré sú ideálnym darom pre zahraničné návštevy, významných hostí, alebo len nadšencov pre cudzie kultúry a tradičné odevy.

Slovenská renesancia Slovak renaissance

Detailistov poteší nezvyčajná pevná väzba knihy potiahnutá textilom a chrbát, ktorý nie je značený názvom knihy. Je na ňom ponechaný čistý vzor ženy v kroji, ktorý pritom nie je úplný a tvorí tak len úzky pás. Keďže ide o atypický formát 300×300 milimetrov, v bežnej obývačkovej knižnici bude zrejme knižka priveľká. Obálka má svoj nápis a meno autorky vtlačené do seba, takže je možné aj bruškami prstov po slepiačky čítať písmená.

Fotografie využívajú čierne pozadie, takže niektoré čierne prvky na krojoch zaujímavo splývajú s pozadím, akoby šlo o zámernú súčasť. Najmä čierna na kvalitnom fotografickom papieri vyniká celkom inak, než je bežne človek pri čiernej zvyknutý. Na fotografiu sa preto dá pozerať dlhšie so záujmom pre tú dokonalosť. A predsa pritom farebnosť. Práve tým, že snímka tvorí jednu polovicu s dominantnou čiernou a opačnú stranu tvorí biela čistá plocha s popisom, ide o kontrast, ktorý je pravidelný a oku v podstate lahodí. Ako dizajn a vizuálne riešenie celej prvej časti knihy.

Slovenská renesancia Slovak renaissance

Kvalitný lesklý papier dovoľuje vyniknúť každej jednej snímke. Ako reprezentatívna kniha je najmä dielom vizuálnym. Je galériou krásnych fotografií, ktoré má v rukách čitateľ a s akousi automatikou s knihou zaobchádza s opatrnosťou.

Zaujímavosti o knihe:

• Kniha je zameraná na vrchné diely párt a čepcov.
  • Zahŕňa západné, stredné aj východné Slovensko
  • Niektoré diely pochádzajú z archívu Lúčnice
  • Vek niektorých originálnych pôvodných dielov dosahuje až zhruba 200 rokov.
  • Autorkou je umelecká fotografka Petra Lajdová
  • Fotografie vznikali v rokoch 2012 až 2014
  • Vydaniu knihy predchádzala fotografická výstava a viacero prezentácií fotografií, ktoré sú v knihe, aj v zahraničí (Paríž, Londýn a ďalšie mestá Európy)

Informácie o knihe:

• Názov: Slovenská renesancia I Slovak Renaissance
  • Vydavateľ: Fortuna Libri
  • Detail knihy na oficiálnych stránkach: fortunalibri.sk
  • Dátum vydania: november 2019
  • Rozmery: 300mm x 300mm
  • Počet strán: 96 strán
  • Váha: 1,3 kg
  • V predaji aj na bux.sk

Oficiálna anotácia knihy:

Jedinečná dvojjazyčná umelecká publikácia slovenskej fotografky Petry Lajdovej. Takmer 40 fotografií čepcov a párt z rôznych regiónov Slovenska s popiskami, ktoré boli vystavované na Slovensku i v zahraničí. Moderné dielo krásy,estetiky a umenia slovenského ľudového kroja,vrchných častí odevov–parta čepcov. Publikácia prezentuje estetiku, krásu a umeleckú hodnotu ľudového umenia prostredníctvom umeleckej fotografie a poukazuje na jeho prepojenie so svetom moderne, originálne a s úctou.