Online predaj a eshopy sa menia: Nový zákon a uvádzanie cien a zliav

žena premýšľa v izbe, pexels

Od 1. júla nadobudol platnosť nový Zákon o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov č. 108/2024 Z. z, ktorý zásadne mení uvádzanie zliav na eshopoch. Hoci sa týka aj mnohých iných zmien a zasahuje do pofidérneho podomového predaja, priamo eshopov sa týka pomerne razantne. Na niekoľko neférových predajcov, ktorých základná cena spotrebičov a rôznych výrobkov mohla byť kolísavá nakoniec dopláca kompletne celý trh. Zľavy ako Black Friday boli príležitosťou preto, aby sa dalo vytvoriť lepšie percento cenového rozdielu len jednoduchým zvýšením základnej ceny. Zákon mení zobrazovanie zliav v období za posledných 30 dní a vytvára tak rozsiahlu až neprehľadnú spleť povinností, v ktorej mnohé eshopy a predajcovia ani nemajú jasno v tom, čo zadať programátorom a ani programátori nemajú jasno, čo spraviť pre ktorý typ eshopu.

Nie každý má základnú cenu ako elektro a pod.

Mnohé eshopy majú cenotvorbu postavenú na iných postupoch. Kto chce uvádzať super zľavy a splniť podmienku zobrazovania cien a rozdielu za posledných 30 dní, ten si upraví cenu cielene ešte oveľa skôr. Zákon mohol radšej počítať s tým, ako veľmi sa kolíše so základnou cenou a nie ako sa pohybovala zľava za 30 dní. Základným problémom bola cena základná a jej ohýbanie, čo aj ako hlavný argument zákona predstavoval každý jeho obhajca. Niektorí „špecialisti“ sa tým, že si upravia základnú cenu ešte vo väčšom predstihu, na internetových fórach ani netajili.

Horšie dopadajú tí, ktorí majú ceny dané. Napríklad na knihách a niektorých prípravkoch je cena na obale od výrobcu ako odporúčaná. Diáre môžu mať cenovku vytlačenú rovnako tak. Ceny sa knihám napríklad vôbec nemenia. Výnimku tvoria zahraničné knihy, ktoré u nás nie sú a dochádza v nich k prepočtu cenovky po dovoze, clách a pod.

Zákon má toľko slov a slovných spojení v ktorých sa strácajú aj právnici, že vytvárajú nejednoznačný význam. Pravdou však je, že samotný zákon uvádza, že akékoľvek oznamovanie zľavy spôsobí, že má predajca povinnosť uvádzať percento tejto zľavy len ako percento rozdielu oproti najnižšej cene za posledných 30 dní. Aj toto si dokáže každý vysvetliť po svojom a rovnako tak si tento problém po svojom vysvetľujú aj programátori.

Spôsoby uvádzania zliav sú rôzne

Spôsoby, akými sa bude uvádzať nejaká zľava, tak každý nájde svoje. Alebo pôjdu eshopy do rizika a nebudú uvádzať žiadne zľavy. Neohlásia tak žiadne zlacnenie a nezobrazia ani zľavu samotnú. To je od prvého dňa prípad viacerých eshopov, ktorých táto zmena poškodzuje zásadne. O to viac, ak je štandardom, že mali nastavenú stálu zľavu XX % v prípade, ak zakúpite online a nie v bežnom predaji. Dnes sa niektoré takéto predajne rozhodli jednoducho neuvádzať, že nákupom online ide o zľavu XX % a cena sa zmenila len ako „Cena“. Jednoducho majú len cenu. A to spôsobí niekoľko vážnych problémov.

  • Zákazník netuší, či nakupuje výhodne, koľko ušetrí, čo získal. Musí vyraziť mimo eshop, aby si cenu porovnal, ak má na to čas a dôvod. Je tak šanca, že eshop stratí zákazníka aj napriek výhodnej cene a dobrom servise. Jednoducho sa zákazník stratí, vyrazí inam. Nájde inú inšpiráciu.
  • Nemá priamu informáciu o tom, že nakupuje výhodne a ako veľmi výhodne. Cenu môže považovať za akýsi základ a chýba emócia, že nakupuje výhodne. Nevie, že bola nejaká pôvodná hodnota. Pri knihách, DVD, niektorých druhoch umenia a domácom vybavení a pod, je to podstatná informácia. Kým pri práčkach, chladničkách a drahšom vybavení tá kolísavá základná cena je žiaľ naozaj kolísavá aj pre dôvody, ktoré nemá predajca v úmysle a v rukách (medzinárodný nákup, kolísanie cien, kolísanie meny CZK/EUR/USD/PLN/HUF medzi sebou a pod.)

Uvádzanie zliav tak, ako si to vyžaduje nový zákon už dávnejšie prijatý v ČR a aktuálne aj u nás, má mať podobu, v ktorej má zákazník informáciu ideálne o pohybe ceny produktu za posledných 30 dní. To je ideálnym riešením, ktoré však predstavuje zásadnú záťaž na programátorov. Požiadavka k nim v niektorých prípadoch mohla znamenať, že sa dočkáte úpravy drahšej, než bola inštalácia a spustenie celého riešenia pre eshop. Najmä ak dané riešenie nebolo ešte vybavené pluginmi a upgradom s touto novinkou.

Ako rýchlo vyriešiť zásadný problém, ak meškám?

Ak meškáte s úpravou webu, máte v podstate niekoľko záchranných režimov, ako neprovokovať kontrolné úrady a zákazníkov, ktorí budú cielene hľadať pochybenia, aby získali výhodu, zľavu, alebo výhodu v konkurenčnom boji medzi sebou. Základom je neuvádzať zľavy, ak nejde o „reálne zľavy za posledných 30 dní na danom produkte“. Ak meškáte s úpravou webu, je vhodné odstrániť akékoľvek oznamovanie zľavy a uvádzanie percent. S prižmúrenými očami je možné používať na eshope možnosť uvádzania pojmu „výhodná cena“ aj s pôvodnou, ale bez uvádzania percenta a výšky úspory, či zľavy. Tu sa však jedna právnická kancelária rozchádza s názorom druhej a inými marketérmi. Istejšie je nekomunikovať žiadnu zľavu a úsporu a spoliehať sa na jednu cenu.

Jedným príkladom je eshop, ktorý neponúka žiadne zľavy a teda všetko funguje na princípe stálej ceny. Takýto eshop neohlasuje zlacnenie a zákon sa ho teda netýka. Naďalej môže zobrazovať ceny tak ako doteraz. Zákon sa ho v tomto smere bude dotýkať v momente, keď sa rozhodne zlacniť a uvádzať výšku zľavy. Ak za posledných 30 dní nebola na produkte žiadna zľava a náhle ju nasadí, týka sa ho len drobná zmena – uvádzať túto informáciu, že za posledných 30 dní mal produkt stále cenu základnú a výpočet zľavy je tak reálny a v súlade so zákonom.

Pozor na povinnosť overených komentárov

Nezabúdajte však na to, že nový zákon sa týka aj takej nevinnej časti, ako sú komentáre pod produktom. Hodnotenia, ktoré eshop zverejňuje od zákazníkov, musia uvádzať, či ide o overený nákup a teda skutočného vlastníka knihy, alebo ide o kohokoľvek bez overenia. Zákon sa tým snaží zamedziť to, že si predajcovia budú uvádzať svoje recenzie a fingovať názov, prípadne výrobcovia produktov, či konkurencia a podobne. Zákon má v tomto smere za cieľ zvýšiť dôveryhodnosť komentárov a recenzií produktov a to možno hodnotiť len ako dobrý nápad. Opäť však ide o záťaž pre eshopy. Nečudujte sa, ak obchody všetky komentáre označia ako komentáre od neoverených nákupov a až od 1. júla budú niektoré z nich preverovať a uvádzať ako nákupy overené. Tie nákladnejšie systémy vyhodnocujú nákupy automaticky.

Rýchle riešenie:  najrýchlejším a najlacnejším riešením je všetkým doterajším komentárom pridať za meno používateľa príznak „Nákup knihy nie je overený“ a všetky nové komentáre držať v stave pozastavenia pred zobrazením, kým nedôjde k ručnej kontrole.

Rýchle riešenie s obmedzením: ideálne riešenie je, ak váš systém umožňuje zobraziť komentár len tomu zákazníkovi, ktorý si reálne danú knihu kúpil. Čiže mal ju v košíku a dokončil objednávku. Takýto eshop musí uviesť v sekcii recenzií a komentárov, že názor k produktu môžu pridávať len zákazníci, ktorí si reálne produkt kúpili. Takáto informácia je tak priamo odkazom kontrolám a hnidopichom, že tento bod a povinnosť zo zákona je chránená a umožnená len reálnym overeným nákupom.

Poznámka:

Nový Zákon o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov č. 108/2024 Z. z. upravuje aj ďalšie oblasti. Komentáre a zobrazovanie zliav sú však dve zásadné oblasti, ktorí sú priamo viditeľné a môžu byť Damokleovým mečom pre tých, ktorí nesledujú zmeny v zákonoch. Ak nemáte priamo právnu pomoc, je vhodné byť súčasťou asociácií eshopov, kde existuje pomoc a podpora zo strany skúsenejších, ktorí priamo prispejú k aktualizácií napríklad všeobecných obchodných podmienok tak, aby boli v súlade s platnou legislatívou.

Vo veci konkrétnych úprav je nutné preštudovať nové znenie zmieneného zákona a vyhľadať odbornú pomoc. Rady a tipy na riešenie v tomto článku si vynájdením sa prípadov, kedy boli nutné zásahy a nacenenie zmien na webe na hranici alebo za hranicou únosnosti pre malé eshopy. Vynašli sa zrušením zliav a nastavením obmedzení, aké viedli aspoň k určitému splneniu zákona.

Mohlo by zaujímať tiež:
Roman Autor článku s tematikou zábavy, televízie, alebo niektorých spoločenských problémov. Pochádza zo stredného Slovenska a na striedačku žije v Rakúsku.