Existujú skutočne zombie? Príbehy a mýty z Haiti

Upíri a ruka upíra vstávajúca z hrobu, vlastná grafika zn.sk

Pojem „zombie“ je dnes často spájaný s populárnou kultúrou, od hororových filmov až po televízne seriály. V nich sú zombie prezentované ako neľútostné, nemysliace hnijúce bytosti, poháňané hladom po ľudskom mäse. Zombíci tvoria partiu v jednom z najslávnejších videoklipov – Triler od Michaela Jacksona. Sú dôležitou postavou halloweenskych večierkov. Sú zastúpené od komédií po najtvrdšie horory. Avšak tento fenomén má svoj pôvod v oveľa hlbších a historických súvislostiach. Ale taktiež v celkom inej súvislosti. Konkrétne v haitskom voodoo a miestnej kultúre. Skutočné korene „zombie“ sa odlišujú od filmových verzií a sú viazané na mýty, náboženské praktiky a tradície Haiti. Tam je dokonca súčasťou temného turizmu.

Pôvod slova „zombie“

Slovo „zombie“ pochádza pravdepodobne z haitského kreolského výrazu „zonbi“, ktorý je pojmom v afrických náboženských tradíciách. Slovo „nzambi“ v jazyku Kikongo v západnej Afrike znamená „duch mŕtveho“ alebo „boh“. Keďže mnoho otrokov bolo na Haiti dovezených práve z Afriky, tieto náboženské presvedčenia a pojmy boli prenesené na ostrov. Postupom času sa začlenili do miestnych voodoo praktík a úkonov.

Prečo je Haiti spájané s týmto pojmom?

Haiti a jeho kultúra voodoo sú hlboko prepojené so svetom mŕtvych a duchov. V haitskom voodoo existuje presvedčenie, že šamani alebo „bokorovia“ (kňazi vykonávajúci čary vo voodoo) dokážu niekoho oživiť po smrti, čím vytvoria „zombie“ – človeka bez vlastnej vôle, ktorý je ovládaný bokorom. Toto praktizovanie údajne spočíva v schopnosti šamana prebrať dušu z tela a ponechať telo živé, ale bez duševného vedomia. Tým vzniká bábka ovládaná externými silami.

Haiti má v histórii špecifické postavenie, pretože jeho otrocká spoločnosť a následná vzbura proti Francúzom viedla k vytvoreniu prvého čierneho štátu na západnej pologuli. Oslobodení otroci si zachovali mnohé z afrických náboženských praktík, ktoré sa zlúčili s miestnymi katolíckymi a indiánskymi vierami. Tým vznikla jedinečná forma voodoo. „Zombie“ v tomto kontexte stelesňuje desivé osudy otroctva a stratu slobody – metaforu pre stav, v ktorom niekto žije, ale nemá kontrolu nad svojim osudom ani telom.

Príbehy o zombie

Najznámejší prípad zo sveta oživených mŕtvych sa objavil v 20. storočí v súvislosti s mužom menom Clairvius Narcisse, ktorý sa údajne stal obeťou tejto praktiky. V roku 1962 bol Narcisse vyhlásený za mŕtveho a bol pochovaný. Jeho telo však malo byť zakrátko exhumované a mala mu byť podaná látka s halucinogénnym účinkom. Vďaka nej nebol schopný rozmýšľať a bol zneužívaný na prácu na poli spolu s ďalšími otrokmi. Príbeh tohto muža ďalej hovorí, že po smrti bokora (v haitskej kultúre je bokor kňaz voodoo) prestali účinky halucinogénnych látok a Narcisse sa prebral k svojmu vedomiu. Po 18 rokoch sa objavil v rodnej dedine, pričom tvrdil, že bol oživený otrokárom a donútený pracovať na plantáži. Tento prípad upútal pozornosť mnohých vedcov, ktorí začali skúmať, či môže existovať chemický alebo medicínsky dôvod, ktorý by vysvetlil tento jav.

Upíri a ruka upíra vstávajúca z hrobu, vlastná grafika zn.sk

Väčšina teórií týkajúcich sa takzvaných „zombie“ pripisuje tento jav použitiu jedov, konkrétne tetrodotoxínu, silnému neurotoxínu nachádzajúcemu sa v niektorých druhov rýb (napríklad fugu). Tento jed môže spôsobiť stav podobný smrti, kedy sa u človeka prejavuje úplná paralýza, no vedomie zostáva zachované. Po podaní ďalších látok mohol byť obetiam zabránený návrat do normálneho stavu a ich vôľa bola oslabená, čím sa stali zraniteľnými pre manipuláciu.

Zombie v haitskej kultúre a náboženstve

V haitskom voodoo zombie nepredstavujú krvilačné príšery, ale skôr obete, ktorým bola odňatá duša a sloboda. Sú spojené s vierou, že človek môže byť oddelený od svojho duchovného ja a zotročený aj po smrti. Tento koncept je hlboko prepojený so skúsenosťami otroctva a kultúrneho útlaku na Haiti, čo poskytuje zmysluplný historický rámec pre chápanie zombie ako metafory pre stratu slobody a individuality.

Moderné vnímanie a popkultúra

S pojmom zombie sa vo svete prvýkrát stretla široká verejnosť najmä vďaka filmu „White Zombie“ z roku 1932, kde bol koncept zombie predstavený hollywoodskemu publiku. Hoci sa pôvodný mýtus týkal predovšetkým duchov a oživených mŕtvych kontrolovaných bokorom, moderné filmy a knihy prispôsobili zombie fenomén iným interpretáciám. Napríklad v 60. rokoch režisér George A. Romero s filmom „Night of the Living Dead“ popularizoval obraz zombie ako nemŕtve bytosti, ktoré prenasledujú ľudí a šíria infekciu.

Odvtedy sa zombie stali kľúčovým prvkom popkultúry, vystupujúc v desiatkach filmov, televíznych seriálov, videohier a kníh. Tieto moderné interpretácie sa odlišujú od pôvodného konceptu zombie na Haiti. Aj dnes je Haiti spojené s týmto mýtom a záhadou, ktorá stále podnecuje záujem antropológov, etnológov i turistov. Zombie tak ostávajú jednou z najzaujímavejších a najtrvácnejších postáv v mýtoch a kultúre ľudstva.

Mohlo by zaujímať tiež:
Roman Autor článku s tematikou zábavy, televízie, alebo niektorých spoločenských problémov. Pochádza zo stredného Slovenska a na striedačku žije v Rakúsku.