ZN.SK
Slovenský raj TOmášovský výhľad

Slovenský raj a Tomášovský výhľad ako unikátne filmové miesto

Vzdialená Ázia, hory Severnej Ameriky, aj drsné kanadské lesy zachytené v známych filmoch nám v skutočnosti nemusia byť vzdialené tisíce kilometrov. Nejeden filmový štáb už také miesto našiel na Slovensku. Miesto unikátne svojou kamennou terasou, formované riekou Hornád a všade prítomnou prírodou zatiaľ zásadne nepoznačenou ľudskou rukou. Tomášovský výhľad je jedným z najväčších ťahákov pre návštevníkov Slovenského raja.

Slovenský raj TOmášovský výhľad

Nezameniteľný dych vyrážajúci výhľad a adrenalín pri nakláňaní sa, pokiaľ to pud sebazáchovy vôbec dovolí, sa s týmto miestom spája bežne. Už menej však má bežný Slovák prehľad o tom, aké je toto miesto výnimočné pre filmový priemysel. A nehovoríme len o tom domácom. Práve Tomášovskému výhľadu sa výraznejšie venuje 2. diel knižnej série Filmové miesta, v ktorom svoje miesto našlo viacero zaujímavých zmienok a odkazov na Hollywood.

Dračie a fantasy príbehy, bez ktorých by to nešlo

Lietajúci draci, súboje rytierov, čarodejníkov a hrdinov si žiadajú priestor. Zväčša prírodný, bez kandelábrov v pozadí a lietadlových čiar na oblohe. Miesta akým je Tomášovský výhľad jednoducho vždy budú pre filmový priemysel významné. Pozície kamery nemajú žiadne prekážky, ktoré by museli kamuflovať. Dosiaľ ešte nikomu nenapadlo postaviť vyhliadkovú vežu priamo oproti kamennej terase a tak je takéto miesto aj svojou architektúrou Matky Prírody jednoducho lákavé. Prvým významným filmom, ktorý tu zo žánru fantasy vznikal, bolo Dračie srdce (Dragon Hearth, 1996). Herec Dennis Quaid sa práve na vyhliadkovej terase ohrieva pri ohni, kým za sebou má zdanlivo nekončiacu prírodu. Film sa pritom vo významnej miere odohráva už v úvode v zrúcanine Čachtického hradu a sídlo nespratného princa sa nachádzalo na hrade Strečno pri Žiline.

O niekoľko rokov neskôr na Tomášovský výhľad zavítal iný dračí príbeh. Eragon (2006), na ktorom sa mohol podieľať aj slovenský filmový architekt Tomáš Berka s tímom Slovákov, siahol len po pár lokalitách na Slovensku. Tou zásadnou bol Slovenský raj. Hlavný hrdina práve na terase nadväzuje vzťah s drakom. Filmové kamery a triky nás však veľmi rýchlo oklamú. Zoskok na dračom chrbte z Tomášovského výhľadu totiž vo filme pozostáva z veľmi hlbokého pádu a následne preplachtením cez veľmi dlhý kamenný kaňon. Šlo však len o prácu trikov a filmového strihu. Na rovnakom mieste sa pritom nakrúcali aj niektoré novšie slovenské filmy. Filmové miesta 2. spomenú zaujímavú novinku Svetlonoc, ale tiež scény pre film Perinbaba 2: Dva svety.

Adrenalín a napätie nemôžu chýbať

Samotná prítomnosť na kamennej terase v každom vyvolá iné pocity. Niekedy dokonca vzhľad a „nebezpečno“ tohto miesta úzko súvisí so scenárom filmu. Za predpokladu, že scenárista píše scenár presne na mieru k miestu, mohlo by ísť o unikátnu stratégiu, ako pri lepšej stratégii cestovného ruchu a kultúry docieliť propagáciu konkrétnych miest. Príležitosť bolestivého pádu z Tomášovského výhľadu musela fascinovať tvorcov neobyčajného hororu Dravci (Ravenous, 1999) v ktorom sa v hlavných úlohách predstavili Guy Pearce (Stroj času, Memento, Iron Man 3) a Robert Carlyle (Trainspotting, Unce upon time, Eragon atď.) Vydarený, hoci nezvyčajný horor s témou ľudského kanibalizmu, práve na Slovensku našiel miesto, ktoré stvárňovalo hornatý región severnej Ameriky a aj hlavné postavy „mohli okúsiť“, aké je z kamennej terasy spadnúť. Alebo presnejšie (filmovo) zoskočiť.

Veľmi blízko však mal k pádu aj slávny Marco Polo v seriálovom spracovaní jeho cesty po Ázii a stretnutia s mongolským dobyvateľom Kublajchánom. Nakrúcanie seriálu streamovacej služby Netflix, ktorý bol dlho označovaný za najdrahší a možno aj najambicióznejší projekt, sa do značnej miery spájal aj s inými lokalitami na Slovensku. Rozsiahly filmový štáb, mongolské jurty a prítomnosť kamier jednoducho zaujali médiá. Pozorní diváci si v seriáli všimnú taktiež Súľovské skaly aj Vysoké Tatry.

Zahraničnému filmu sa cesta k nám nepredraží

Na prvý pohľad sa môže zdať nepochopiteľné, ak pre niekoľko scén filmový štáb a drahá technika prichádza na Slovensko. Pre získanie požadovanej scény, ktorá sa pritom objaví len na pár sekúnd, je pokojne možné stráviť niekoľko mesiacov tréningov. Alebo výstavby scény, ba dokonca aj rokov čakania na zmeny aké dokáže len čas. Nakrúcanie pár sekundovej scény môže reálne trvať 2 dni príprav. Dlhého sťahovania a inštalácií všetkých plošín pre zábery z inak nezachytených uhlov. K tomu celého dňa zapnutých kamier. Filmári z ďalekej Ameriky sú v Európe motivovaní rôznymi daňovými úľavami. Tie môžu ovplyvniť rozhodnutie filmových spoločností stráviť v krajine viac času a investovať viac peňazí.

Na scéne sa objavujú dva herci a len pár dialógov. Lenže za kamerou sa môže pohybovať pokojne 50 až 100 členný štáb. To znamená nárazové príležitosti pre prepravcov. Tiež ubytovanie, služby, aj každého jedného vodiča zainteresovaného do logistiky techniky. Určite kostýmov, toaliet, maskérov a krajčírov. Bez nich sa film nedokáže zaobísť. Ceny jednotlivých služieb sú v západných krajinách výrazne vyššie. Ceny, daňové vratky, dostupnosť a prístupnosť vhodných miest… Ale aj prítomnosť celých tímov odborníkov, technikov, alebo iného personálu môžu ovplyvniť rozhodnutie slávnych filmových štúdií. Rozhodnutie, či k nám zavítajú, alebo nie. Filmár, ktorý ušetrí, si do filmu dovolí použiť viac a aj vo filme nakoniec aj dovolí ukázať viac. A to chce každý dobrý režisér s ohľadom na budúcnosť svojho mena a každý producent hľadiaci na budúci úspech filmu ako produktu.

O projekte filmových miest nájdete viac aj na www.filmovemiesta.sk

Mohlo by zaujímať tiež:

Tomáš

Tomáš
Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.



Inzercia

Inzercia

Online kníhkupectvo BUX.sk

Sleduj nás na sieťach

Nájdete nás na Facebooku aj Youtube

Zatvoriť reklamu
Zatvoriť reklamu