ZN.SK
Lamax Kolobežka S7500 Plus

3 mesiace s kolobežkou Lamax S7500 Plus: čo prinesie a zmení?

Elektrická kolobežka v našej redakcii má svoje miesto. V poslednom čase určite aj priamo u šéfredaktora. Čo všetko kolobežka zmení?

Elektrická kolobežka. U niekoho pri tejto jednoduchej kombinácii slov nabieha husia koža, pre iných je to nástroj lenivcov. Aspoň tak nás vnímajú poctiví cyklisti. Na elektrickej kolobežke však šetríme sily podobne, ako šoféri áut a cestujúci v MHD. Mimo to všetko však šetríme na doprave MHD nemalé peniaze, benzín a predovšetkým čas, ktorý by inak zostal premrhaný v zápchach. Máme pol roka kolobežku Lamax S7500 Plus, ktorá vo výraznej miere prispela k organizovanosti času a lepšiemu stíhaniu iných povinností. To jediné, či totiž dokáže ovplyvniť výrazné zdržania pri ceste z práce domov sú len semafory a výnimočné situácie. Také ako stretnutie s priateľmi, alebo obchádzka do Lidlu. Zápchy sa nás istý čas netýkajú.

Lamax Kolobežka S7500 Plus

Kolobežka nám dala predovšetkým…

Elektrická kolobežka nás poslala z uzavretej kabíny autobusu a auta von. V očiach máme občas muchu, v ušiach počuť vietor. Občas sa unavia nohy aj chrbát, ak „nevyjde batéria“ a tak nechýba nejaký ten fitness. Čerstvý vzduch, ale aj výborná viditeľnosť. Prispela aj ku kondičke, pretože elektrická kolobežka síce skracuje a šetrí sily počas jazdy, ale rovnako tak má 12 kilogramov. Veľmi dlhé trasy a zabudnutie nabitia… áno. Kto nemá v hlave, má v nohách.

1. Čas a časovú úsporu

Bežná cesta z práce domov trvala za iných okolností 35 minút až 45 minút. Kolobežkou je rovnaká trasa stála v rozmedzí 28 – 35 minút. Riziko prípadnej zápchy okolo 16:30 až 18:00 sa nás už netýka.

2. Väčšia mobilita

Ak sa nám nechcelo pred pár mesiacmi odskočiť na poštu o niekoľko blokov ďalej, teraz je to ľahšie. Podobne ako skočiť na obed do vzdialenejšieho podniku, alebo do celkom neznámych končín mesta.

3. Cesta a pohodlie, napriek státiu

Stáť na kolobežke dokáže každý so zdravými nohami. Nie každý vie stáť bez kŕčov a v podivných pózach. Nohy a svaly stuhnú nechcene. Postupne sa ale aj takýto človek naučí stáť, naučí pozornosti na ceste a chodníku, na cyklotrase. Vníma značky, oživuje si pravidlá cestnej premávky. Dokážete zoskočiť, spomaliť, upraviť smer. Všetko máte v rukách. Veziete sami seba. Ak je to potrebné, vysadnete k lavičke a skontrolujete emaily na mobile. Á to svoju dávku pohodlia. Spontánne si vyberiete inú trasu a už je aj čo objavovať. Ak sa vám iné ulice zunovali. Berieme to pozitívne.

Lamax Kolobežka S7500 Plus

4. Výhľad a výška hlavy jazdca

Z kolobežky je totiž vidieť ponad strechy zaparkovaných áut. Máte výborný rozhľad na to, či sa z parkoviska rúti, či cúva auto. Kolobežka ponúka výšku pre oči, akú nemáte v bežnom osobnom aute. Opakovane vám tak umožňuje bezpečný výhľad.

5. Dvere nemusia byť zatvorené

Stretávame sa síce s odmietaním kolobežiek v mnohých predajniach. Lamax S7500 Plus sa dá vyložiť na plecia a sklopiť tak, že riadidlá máme na bruchu a nášľapnú plochu na chrbte. Otočené písmenko U je tak v plnej „kráse“ na tele jazdca. Kolobežka váži do 13 kilogramov. Pre maximálnu rýchlosť 25 km/h, ktorú neprekročí ani z kopca a drží si ju tempomatom (po zapípnutí sa dá pustiť rýchlosť a jazda je ešte pohodlnejšia) sa jej dokonca netýkajú povinné poistenia veľkých kolobežiek, keďže je „pod čiarou“. Povinné poistenie sa týka výkonnejších strojov.

S kolobežkou tejto konštrukcie a váhy sa dá vojsť ľahšie do MHD. Tí, ktorí nevedia kolobežku zdvihnúť, sklopiť a nášľapná plocha je lákadlo na zakopínanie pre okoloidúcich, to majú ťažšie. Odmietavé pohľady a napomínania v predajniach sa tak dajú pochopiť.

6. Smerovky existujú

Vodiči nenávidia elektrické kolobežky a cyklistov pred sebou na križovatkách. Plne tomu ako vodiči rozumieme. Najmä ak sa rozhodnú znenazdajky odbočovať. Kolobežka nás naučila, že napriek tomu, že sa nedá pustiť jedna ruka a bezpečne jazdiť napríklad pri spomaľovaní pred križovatkou, vždy existuje noha. Jedna noha sa dá pripraviť a môže ľahko ukázať smer. Kolobežka nás naučila túto mini gymnastiku a oceňujú to nepochybne aj vodiči. Už to len naučiť iných jazdcov na kolobežke a inšpirovať ich.

7. Appka ju vie zamknúť… aj reťaz

Ak si to situácia naozaj veľmi žiada a musíme opustiť kolobežku pre návštevu menšieho priestoru, alebo ju ponechávame na stráženom mieste, vždy je možné pomocou aplikácie uzamknúť kolesá. Appka komunikuje cez bluetooth. Kolobežka na pokus rozhýbať ju zapípa a možno tým priláka pozornosť okoloidúcich. Má kotúčové brzdy, s ktorými sa takáto blokácia dá spraviť ľahšie, ako pri mechanických gumených plôškach, aké máme na bicykloch. Ak by appka nestačila, predné koleso je plné, no druhé dovoľuje použiť reťaz.

8. Ovládanie je spoľahlivé

Občas po fyzicky náročnom dni, keď dostali aj nohy zabrať, je priam odľahčujúci pocit, ak po malom postrčení kolobežka ide sama. Jej pohon sa dáva do pohybu plynulo, v úplnej tichosti a bez bolesti kolien a svalov sa presúvate. Deje sa to pritom spoľahlivo. Síce v podvedomí je vypočítavanie, koľko batérie zostáva, v appke sa to zobrazí presne v číslach. Ak je však batéria nabitá, kolobežke v podstate nič nebráni tomu, aby ten unášavý pocit priniesla. Je skrátka skvelé nechať sa viezť. Občas po týždni odpočinku doma vyberáme kolobežku pozabudnúc na túto spoľahlivosť a vždy tak príjemne poteší, že ide. Posúva sa vpred.

9. Chyby ostatných…

Je veľa chýb, ktoré robia kolobežkári nepoznajúci dopravné značky. Deti, alebo viac detí na jednej kolobežke. Tak trochu to pôsobí na nás, aby sme vyrovnávali misky váh. Občas nám niekto vynadá do lenivcov. Staršia generácia krúti hlavou, keď si premeriava stroj až po prilbu. Počúvame komentáre na kolobežky lemujúce chodníky, pohádzané po uliciach a správanie cyklistov a kolobežkárov na cestách. V snahe vyhnúť sa kritike namierenej priamo na nás, sa tak pokúšame o lepší príklad.  Občas fakt, že poznáme značky šokuje ostatných vodičov a ten uznanlivý pohľad je na nezaplatenie. Ak ste enissofobici (fóbia z kritiky), fungujete podobne.

10. Na nikoho nečakáme

Mať kolobežku znamená, že nikoho neodveziete a teda ani nečakáte. Čo je zaujímavejšie pre druhých, ani oni nečakajú na vás. Nemusíte tak ísť viacerí a čakať sa navzájom. Jeho zastavenie je zastavenie všetkých v aute. Zistili sme, že to má svoje nevýhody, ale aj výhody. Trasa je vaša. Rozhodovanie je vaše. Veziete sa. Elektrická kolobežka vás vezie. Čakáte iba ak na nabitie batérie, pokiaľ ste si ju nabíjali v práci. To je všetko.

Ó áno, tých pár nevýhod musíme spomenúť

Zásadnými zmenami v živote možno nazvať aj tie negatívne. V Lidli si po ceste domov z práce nemôžeme kúpiť kartón mlieka, či minerálnej vody. Ani nový kompostér s brúskou a náhradnými batériami. Nezveziete kolegu, ktorý zmeškal posledný autobus. Nevyrazíte počas sneženia, poľadovice alebo dažďa (aspoň nie v hustom daždi). Kolobežka nie je na dlhé trasy z okresu do okresu. Žiada si obe ruky na riadidlách, v opačnom prípade brzdíte bradou. Ak riskujete a nepozeráte na cestu, kolobežka v 100% stave bez škriabancov dlho nebude.

Jej výhody však prevládajú nad nevýhodami. Suma za dopravu MHD a všetok čas strávený na linkách, ktoré neraz využívajú aj živly, agresori, bezdomovci a hlučné individuá, však už dnes zaplatila časť z hodnoty kolobežky, aj prilbu na hlave.

Používame a vozíme sa na vlastnej kolobežke Lamax S7500 Plus počas posledných troch mesiacov a zhodnotenie tohto obdobia sa zhmotnilo práve do článku. Ide o reálnym zhodnotením, nie platenou spoluprácou, alebo textom na objednávku. 

Mohlo by zaujímať tiež:

Tomáš

Tomáš
Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.



Sleduj nás na sieťach

Nájdete nás na Facebooku aj Youtube

Zatvoriť reklamu
Zatvoriť reklamu