Tisíce litrov vykurovacieho oleja, ktoré unikli z potopeného tankera a z iného poškodeného tankera v Kerčskom prielive, zasiahli už takmer 50 kilometrov pobrežia v Krasnodarskom kraji. Znečistené pláže boli objavené aj v oblasti mesta Anapa. Kontrolné hliadky teraz monitorujú úsek pobrežia dlhý 70 kilometrov, zatiaľ čo viac ako tisíc ľudí pracuje na jeho čistení. Doposiaľ bolo po nehodách tankerov zo zasiahnutých pláží odstránených približne 80 ton ropných látok. Ruské aj svetové médiá informujú o ekologickej katastrofe, ktorá je pomerne čerstvou po včerajších nehodách plavidiel.
Havarované tankery a ich technický stav
K incidentom došlo po tom, ako sa tanker Volgoneft 212 rozlomil na dve časti priamo v Kerčskom prielive. Ďalší tanker, Volgoneft 239, uviazol na plytčine približne 80 metrov od pobrežia v blízkosti prístavu Taman. Jedna osoba z posádky pri tejto nehode prišla o život. Situáciu ešte zhoršil v utorok ďalší problém, keď tanker Volgoneft 109 musel zakotviť neďaleko pobrežia s poškodenou nákladovou časťou. Tieto staré plavidlá, staršie ako 50 rokov, prepravovali celkovo okolo 9200 ton ropných produktov, uviedla ruská agentúra TASS. Podľa predbežných odhadov uniklo do mora približne 3700 ton mazutu, čo je vážny ekologický problém. Niektoré pobrežné obce už vyhlásili stav núdze.
Kľúčový prieliv s vážnymi ekologickými dopadmi
Kerčský prieliv, ktorý oddeľuje ruskú pevninu od ukrajinského Krymu, anektovaného v roku 2014, a spája Čierne more s Azovským, je dôležitou námornou cestou. Používa sa najmä na vývoz ruského exportu do Ázie a Afriky. Ten sa týka aj ropných produktov. Táto nehoda však upozornila na technický stav zastaraných tankerov a na environmentálne riziká, ktoré môžu takéto havárie spôsobiť. Prípady ojedinelých zlyhaní lodnej techniky a havárie tankerov sú nám známe z rôznych končín sveta. Tieto prípady sa však stali veľmi krátko za sebou, ba dokonca naraz. Prispelo k tomu najmä zlé počasie a veľmi nepokojná hladina mora.
foto: ilustračné
Znečistenie má vážne dopady na morské ekosystémy a pobrežné oblasti, pričom sa očakáva, že proces čistenia bude trvať ešte niekoľko týždňov. Ekológovia zároveň varujú, že podobné havárie môžu v budúcnosti spôsobiť ešte väčšie škody, ak sa neprijmú prísnejšie opatrenia na reguláciu prepravy ropných produktov.