Stephen King Stratení nájdení

Recenzia napínavej knihy Stratení nájdení od Stephena Kinga

Stephen King je mimoriadne plodný autor, ktorý má rád svojich čitateľov a aj svoju profesiu. Verný hororovej tematike, hoci v posledných…

Stephen King je mimoriadne plodný autor, ktorý má rád svojich čitateľov a aj svoju profesiu. Verný hororovej tematike, hoci v posledných rokoch bez zásadnej krvilačnosti, no stále s kvalitnou zápletkou a dejom, sa v poslednom čase najvýraznejšie presadil románom Pán Mercedes. O knihe sa dá povedať, že je nevyhnutnou súčasťou knižníc dovolenkových rezortov britských a nemeckých turistov všade tam, kde majú veľké knižnice a klienti radi siahnu po dobrom čítaní. Pán Mercedes má slušný predaj aj na Slovensku. Práve táto kniha tak trochu a miestami ešte viac súvisí s novinkou s názvom Stratení nájdení. Názov detektívnej agentúry a názov knihy sa objavuje až v druhej polovici, to podstatné sa odohráva 3 desaťročia späť do minulosti s prelínaním do súčasnosti. Kniha zložená z dvoch časových období, ktoré hrajú mimoriadne dôležitý význam v spojení náhod aj chvíľ napätia, sa veľmi nedá preskakovať. Čitateľ to nepotrebuje tak, ako pri iných knihách. Zaujímať vás bude obsah každej strany, pretože sa v nej neustále niečo deje.

V krátkosti úvod do príbehu (čiastočne odhalený súvis)
Morris s dvoma kumpánmi prepadnú slávneho spisovateľa žijúceho samotárskym životom už dlhší čas, no nejde mu primárne o peniaze. Túži vedieť viac o postave, ktorú spisovateľ stvoril. Posadnutý jej fiktívnym životom túži vedieť, ako pokračuje príbeh troch kníh, ktoré mu zmenili život. Len čo sa dostane k zápisníkom, v ktorých sa majú nachádzať odpovede na otázniky ohľadom ďalšieho nikdy nevydaného pokračovania, autora zabije. Nie sú to len zápisníky, ktoré v trezore objavia. Poriadny balík peňazí je to, čo lákalo Morrisových parťákov oveľa viac. Horúci lup je však nutné niekde ukryť. Už vtedy mimoriadne cenné zápisníky s osudom slávnej literárnej postavy majú obrovskú cenu. Zatiaľ sú však pošpinené krvou a priveľmi horúce. Skryť ich na chvíľu je určite rozumné. Morris sa však namočí do celkom iného problému, ktorý si pre opitosť nepamätá. Schytá doživotie, a to je poriadne trpké, za niečo celkom iné. Nikto tam vonku ani len netuší, že má na svedomí oveľa viac a pri Centre voľného času čaká zakopaný kufor s obrovským pokladom. Problém je, že sedí na doživotie a dostať sa von nebude také ľahké.
O tri desaťročia nájde kufor mladý Pete aj s pokladom v zápisníkoch Milestone, ktorého cenu si najskôr ani len neuvedomuje. Jeho rodina je výrazne poznačená udalosťami z románu Pán Mercedes. Aj preto sa bohatstvo z kufra rozhodol stredoškolák využiť na záchranu svojej rodiny. Problém je, že Morris na svoj zakopaný kufor nezabudol a jeho šanca dostať sa na slobodu je mu v jeden týždeň náhle na dosah.

Z pohľadu čitateľa
King si pripravil opäť tradične dobré čítanie. Nezachádza tam, kde by to bolo príliš nudné a nepotrebné. Popisuje dve rôzne obdobia, ktoré sa však v jeden moment spoja. Začnú sa vyvíjať realisticky, pomaly a postupne. Nechýba ani násilie. To celkom na začiatku a pri úteku z miesta činu, ale aj to, ktoré bude sprevádzať Morrisovu honbu za pokladom, ktorý tak veľa pre neho znamená aj po dlhých rokoch v base. Posadnutý hrdinom a túžbou vedieť ako jediný na celom svete, ako pokračuje život Jimmyho Golda, sa nebojí opäť riskovať, hoci v podmienke. Nebude tak chýbať krv, nie tak bežné a suché vraždenie, ale ukážkový, originálny až šialený čin, alebo ešte niekoľko ďalších. V knihe sa objavuje niekoľko náhod, ktoré však pre „polohu“ nemožno veľmi považovať za nutnosť autorovho písania. Reálnosť tam je. V druhej polovici knihy sa stretávame so súkromným detektívom, ktorého čitateľ spoznáva počas scénky chytania sviniara parkujúceho kradnuté lietadlo. Akousi možno až zvláštnou náhodou má záujem sa zaoberať neistotou a obavami známej známeho, Petovej sestry, ktorá má o neho strach. Možno by sa skutočný súkromný detektív veľmi takýmto prípadom bez honoráru v USA ani nezaoberal. Povedzme, že jeho záujem by bol hnaný niečím iným, čo autor nespomenul… okej, potom dajme tomu, že to bude tak. Až na tento detail nenachádzam nič, čo by zásadne vadilo a tak je možné o knihe hovoriť ako o napínavej akcii, ktorá v mnohom rozpovie akési pokračovanie knihy Pán Mercedes. Pre fanúšika Kinga a aj spomínanej knihy je takpovediac povinnosť siahnuť aj po Stratených nájdených.
Záver je možno trochu očakávateľný. Dobro víťazí nad zlom, no spolu s ním skončí oveľa viac, ako by ste dúfali. Nejeden čitateľ bude žasnúť nad náhodami, nad časovaním aj bezbrannosťou stredoškoláka proti recidivistovi v dôchodcovskom veku, možno tiež nad premýšľaním o možných záveroch vyšetrovania celého tohto prípadu. Ako v jednej z mála nedetektívok sa totiž v rovine uvažovania spomenie aj dej okolo možného vyšetrovania vraždenia, čo len evokuje uvažovanie nad tým, aké všetky stopy budú viesť k vrahovi číslo 1., alebo k nastrčenému vrahovi č. 2. A možno to bude celkom jedno.