ZN.SK
Čistá voda s citrónom

Pýtate si v reštaurácii čistú vodu? Môžu ju účtovať?

V letných horúčavách je celkom bežné, ak si zákazník k obedu objedná čistú vodu, prípadne vodu s citrónom. Naozaj niečo stojí, alebo je zadarmo? Čo stojí?

V letných horúčavách je celkom bežné, ak si zákazník k obedu objedná čistú vodu, prípadne vodu s citrónom. Ako bývalý čašník si dovolím pomerne dobre popísať túto situáciu, ktorú strana zákazníka aj strana reštaurácie vždy rada chápe po svojom. Respektíve otvára možnosť na vlastné pochopenie a záver veci, aj keď treba rovno priznať, že správna reštaurácia, ktorá preukazuje úctu k zákazníkovi a má záujem mu ponúknuť dobré služby, pohodlie a čo najmenej sklamaní, si za vodu z vodovodu nevypýta ani cent aj napriek naťahovaniu sa s džbánom vody. Ako som už načrtol, sú tu dva pohľady, ktoré je nutné pochopiť a až následne zistiť, že jednoznačná odpoveď neexistuje.

Čistá voda s citrónom

Pohľad zákazníka
Voda z vodovodu bežne tečie a v umývarke jej pretečú hektolitre. Prísť tak o džbán, či pohár vody reštauráciu bolieť nemusí. Rovnako tak ako nemusí reštauráciu bolieť koliesko citróna, ktoré vodu ochutí a dodá jej sviežosť. Pochopiteľne, ak zákazník robí tržbu na jedle, tak jeden džbánik vody by taký problém byť nemusel. Mnohé reštaurácie si však práve chlórom zapáchajúcu vodu s nahádzaným citrónom naúčtujú ako určitú menšiu nápojovú zložku, majú pripravený kód pre čistú vodu s citrónom, alebo ju zaúčtujú ako niečo iné. Keď však prichádza na účte aj naúčtovaná čistá voda, možno by bolo fajn na niečo také upozorniť aj zákazníka.

Pohľad reštaurácie
Obsluha môže prijať objednávku na čistú vodu no v snahe jednoznačne vyhovieť môžu použiť neperlivú minerálnu vodu. Je to pomerne bežné a preto sa nemožno čudovať, že ide o naúčtovanú položku. Ak zákazník objednáva čistú vodu, vytvára priestor, ako mať na stole nápoje, ale nekupovať si bežné ponukové nápoje s cenníkom. Podnik prichádza o nemálo eur, ktoré zákazník ušetrí vďaka prinesenému džbánu. Svoju cestu k nablokovaniu prináša aj požiadavka čistej vody s citrónom, pričom práve spomenutý citrón otvára bránu k tomu, aby šlo o účtovanie (dochádza k spotrebe citróna) a nie pozornosť podniku.

Ako z toho von?

Ak nestojíte o sladené nápoje a holdujete čistej vode, informujte sa u obsluhy, či si môžete objednať obyčajnú vodu z vodovodu. Ľudia sú rôznych chutí a mnohým vyhovuje obyčajná voda. Pre nieektoré fajnovky je toto prejavom úbohých chudobných sociek a chudákov. Môže pritom ísť pokojne o prípady, kedy na jedlo míňate posledných 22 EUR, podnik karty neberie a ste v poriadnej kaši, kedy zapiť suchý rezeň so suchou ryžou môžete s hanbou z umývadla na toalete, alebo vodou v pohári z kuchyne. Dôvody môžu byť akékoľvek. Informácia od obsluhy však musí byť jednoznačná. Akýmsi slovenským folklórom je zahmlievať a informácie podať tak, že majú dvojaký význam. Ich pravý význam sa dozviete až v momente platenia. Neraz je trápne sa o vode dohadovať a Slovák to nechá tak. Ak si podnik chce pohár vody, alebo pri veľkej tržbu tvoriacej partii džbán účtovať, informujte sa na dôvody. Sú žiaľ podniky, ktoré odpovedajú na takúto banálnu otázku agresívne, či inak zvláštne. Aj pri takýchto detailoch sa dá spoznať záujem reštaurácie o spokojnosť zákazníka. Veľmi často zákazník dostane odpoveď „Vedúci zakázal“ alebo „Takúto vodu nepredávame“, na čo vaša odpoveď, že ju vôbec nechcete kúpiť, občas obsluhujúceho zneistí aj znepokojí.

Účtovanie je na podniku, ochotnému padne vhod pochvala
V každom prípade je však účtovanie čistej vody na podniku samotnom. Bezplatná voda nie je štandardom. Ako tvrdia, dochádza k spotrebe inventáru, akoby ste z pohára odhryzli a natreli mokrým cementom a motorovým olejom, aby bolo pracné to z neho dostať. Dochádza k míňaniu citróna a niektoré podniky vám priznajú, že tým prichádzajú o tržbu, lebo ste si nekúpili kofolu, neraz len čiernu vodu, ktorú v menu uvádzajú ako kofolu, prípadne čokoľvek iné. Všade tam, kde nemali problém s prinesením čistej vody si zaslúži prevádzka uznanie a poďakovanie. Napríklad ako v prípade akejkoľvek spokojnosti v systémoch hodnotenia prevádzky na Azet.sk, na Facebooku, či na portáloch venujúcich sa reštauráciam.

Mohlo by zaujímať tiež:

Tomáš

Tomáš
Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.



Inzercia

Najčítanejšie

Inzercia

Online kníhkupectvo BUX.sk

Sleduj nás na sieťach

Nájdete nás na Facebooku aj Youtube

Zatvoriť reklamu
Zatvoriť reklamu