Slovensko a webstránky sú zaplavené podvodnými informáciami o prípravkoch na chudnutie, o vzdelávacích zázrakoch v oblasti výučby cudzích jazykov, dozvedáme sa o šokovaných vedcoch a lekároch, ktorí objavili tajnú metódu, ako sa zbaviť chorôb a nadváhy. Je toho až príliš, aby to bola pravda a je to až príliš neuveriteľné, aby tomu niekto uveril. Napriek tomu tieto kampane v obrovských číslach Slovákov ovplyvňujú a nerobí s tým absolútne nikto nič. Niekoľko rokov sme sa venovali tejto pochybnej skupine na predošlom magazíne a teraz aj na Zaujímavých novinkách. Napriek upozorneniu najväčších portálov sa pochybná reklama na ich stránkach objavuje naďalej. Dôvodom je naozaj vyšší zisk z tejto reklamy pre samotné stránky, ako z bežnej reklamy a preto sa odstránenia týchto reklám nedočkáme.
Za obzvlášť nebezpečné dnes môžeme považovať nekalé praktiky obchodníkov a podvodníkov, ktorí v záujme predať a beztrestne ľudí oklamať nemajú problém so skopírovaním cudzích fotografií, vymyslením falošných stránok a vytvorením takých klamstiev, ktoré v konečnom dôsledku oklamú a ovplyvnia nákup našich blízkych, či priateľov. Často krát oni sami zahanbení, že naleteli podvodníkom, nevyhľadajú pomoc a ani sa neobrátia na políciu, ktorá vlastne škodovú udalosť v dvojcifernej sume často odmieta riešiť. Stovka oklamaných ľudí dôveruje referenciám, príbehom ľudí, ich fotografiám pred a po užití prípravku. Lenže v tejto obrovskej sieti podvodných stránok sú to všetko fotografie ukradnuté z portálov, kde sa ľudia venujú chudnutiu tvrdou drinou vo fitness centre a práve tam sa pochvália fotografiami pred a po. Špekulantom, ktorí majú na svedomí pochybné stránky stačí stiahnuť prvú a poslednú fotografiu a pripojiť text, že ide o Renátu z Bánoviec a schudla jedine vďaka prípravku Nidora, ktorý sa podobnými podvodnými stránkami preslávil pred rokom najvýraznejšie.
Článok venovaný čisto reklamám a ich rozboru nájdete tu.
Prečo podvod a koľko podvodov vlastne naraz?
Označiť niečo za podvod je na Slovensku považovateľné za porušenie zákona a dotknutý subjekt sa môže brániť žalobou za poškodenie dobrého mena. Opačný je prípad, kedy ide o preukázateľný podvod, hoci na prvý pohľad riskujete v záujme upozorniť ostatných ľudí na vlastnosti predaja a pochybného predajcu. V tomto prípade ide o podvod práve v tom, že stránky, kam vás reklama presmeruje, obsahujú nie jeden, ale hneď niekoľko. Každý jeden reklamný banner na obrázku smeruje na stránky, ktoré majú rovnaké vlastnosti.
1. Ukradnuté fotografie
pochádzajúce z iných stránok s iným menom a samotná osoba na fotografiách je veľmi prekvapená, že je zneužitá na pochybné propagovanie neznámeho prípravku.
2. Odborník, moderátor, či reportérka
najčastejšie na týchto stránkach prezentuje výrobok niekto, kto mu prepožičiava meno. Objavujú sa mená a fotografie lekárov, ktorí majú stáť ako garanti a podporovatelia dôveryhodnosti celej veci. Lekári, vedci a kapacity, ktorých profesionálna fotografia vytvára dojem, že všetko ako má byť, sú však takmer vždy fotografie z fotobanky. Pred dvoma rokmi podvodné stránky využívali české a slovenské mená k fotografii francúzskej moderátorky, ktorú opakovane zneužívali a podpisovali ako reportérku, hoci žiadnu reportáž nerobila. Pri chudnúcich portáloch sa objavili aj fotografie vedcov z udeľovania Nobelových cien, no s vymyslenými menami. Lekári uvedení na stránkach sa nikdy nedajú vyhľadať a ich fotografie sú najčastejšie stiahnuté fotografie modelov zo stránok Shutterstock.com
3. Stránky vyzerajú ako magazín
Stránky, kam budete po kliknutí na reklamu presmerovaný, vyzerajú ako magazín. Obsahujú banner, často mnoho log známych zahraničných médií na vytvorenie ilúzie, že o veci naozaj odvysielali tieto médiá nejaké informácie. V skutočnosti mohli odvysielať reportáž o výskume účinkov zŕn zelenej kávy, no pochybné stránky ľuďom odprezentujú, že to bolo práve o ich prípravku vyrobenom zo zelenej kávy. Stránky majú len jeden článok, menu, viacero odklikov, no v skutočnosti nefunguje žiaden z týchto odklikov, čísla zdieľaní sociálnych sietí nie sú reálne. Ide o natvrdo vyrobenú klamlivú grafiku.
4. Práve nakúpil Jozef z Bratislavy
Vybiehajú vám dole na stránke správy, že práve nakúpil Jozef z Bratislavy, Mária z Trenčína a podobne? Toto všetko nasadili do kódu a nastavili, aby kombinácie mien a miest vybiehali v rôznych intervaloch. Ak vyplníte objednávku na týchto podvodných stránkach a dáte mesto doručenia „Trnava“, asi ťažko by ich múdry systém vedel vyskloňovať všetky mestá do „Agnesa z Trnavy“. Šikovnejší programátor si pozrie kód a vidí ten šialený kód, ktorý tak nechutne zavádza ľudí a to len preto, že sa mnohí nechajú presvedčiť a oklamať.
5. Falošné sociálne siete a komentáre
Pod článkom vidíte komentáre ľudí, ktorí si pochvaľujú konkrétny výrobok na rast vlasov, na úbytok hmotnosti, na rast fúzov, feromóny, či nejakú kozmetiku a vy pri čítaní máte dojem, že ide o malý zázrak. Hoci v článku píšu, že ide o utajovanú novinku a komentáre píšu, že už celé mesiace to testuje nejaká pani, všetko zaváňa ďalším podvodom. Komentáre sú natvrdo nasadené a ani neskúšajte písať svoj vlastný. Je to zbytočné. Autorov týchto stránok nezaujíma, čo si myslíte a čo chcete napísať ostatným. Zobrazujú sa vopred pripravené nafingované umelé texty vytvorené pochybným prekladateľom, no ťažko pri tej slovenčine uvažovať nad tým, či je to Slovák, alebo slovenčinu pozná keď tak odchytom signálu cez hranice. Komentáre obsahujú často fotografie ľudí, ktoré kolujú už 4 roky po rôznych pochybných stránkach tohto typu. Tie fotografie sa nám v minulosti darilo nájsť u reálnych ľudí, ktorých sme upozornili a v celej bezradnosti mohli spraviť jediné – vymeniť ich za iné. Najčastejšie za obrázky, kde ich tvár už celkom chýbala. Niektorí poučení, iní nie.
6. Vymyslené príbehy
Príbehy o chudnutí Jána zo Senca, Márie z Trebišova a podobne sú nechutné výmysly. Občas nedávajú ani logiku. Fotografia mladej, no píše, že má starecké problémy. Prípadne naopak. Vymyslené a nafingované príbehy ľudí slúžia ako referencie. Vytvárajú dojem, že ide o skutočné príbehy ľudí, ktorí docielili zlepšenie, schudnutie, vyliečenie, alebo akýkoľvek pozitívny výsledok.
7. Jazykové mutácie
Aký má zmysel slovenská stránka s pani Janou a Renátou, ktoré propagujú zázračné účinky nejakého neznámeho prípravku, keď rovnaké stránky v poľštine hovoria o Agnieszke a Magdalene z Krakowa, rumunské stránky s doslovným prekladom o Adelle a Sybile z Bukurešti a stále ide o rovnaké fotografie, ba dokonca aj lekár odborník na stránke mení meno a školy v mestách, ktoré sa menia podľa toho, na ktorom webe sa nachádzate.
8. Pozor na časové obmedzenia
Nedajte sa oklamať. Tieto pochybné články a falošné magazíny vždy smerujú na stránky, kde prebieha samotný predaj. Tam sa môžete stretnúť s tvrdením, že len dnes máte možnosť si kúpiť výhodné dve balenia za cenu 69 EUR, lebo zajtra už bude cena 129 EUR. Ak prídete zajtra, stránky budú s rovnakým tvrdením uvádzať cenu 69 EUR aj naďalej. A ak by sa náhodou odpočítavanie dostalo na nulu, začne odznova, pretože ide o klamstvo, ktoré vytvára psychologický nátlak na zákazníka s cieľom dosiahnutia rýchleho konania bez uvažovania a preverovania si informácií a skutočných hodnotení.
9. Prípravky o ktorých nikto nikdy nepočul
Je zvláštne, že sa všetky neznáme prípravky o ktorých nikto nikdy nepočul, objavujú len v takejto podobe. Texty pochybných stránok ťažia zo slovných spojení, ktoré ako jedny z mála si môžete naozaj vyhľadať na internete. Napríklad, že bobule ovocia ACAI sú naozaj zdravé a obsahujú mnoho prospešných látok. Následne narábajú so známymi faktami, no prekrútia ich na toľko, že máte pocit dobrej kúpy pri doplnkoch výživy v hodnote 5 EUR za cenu 65 EUR.
10. Nejasné obchodné podmienky
Ak už vás niekto núti do kúpy, bolo by fajn, aby ste sa naučili podmienky 21. Storočia. Ak totiž niekto na internete niečo predáva a vy mu dávate osobné údaje a potom peniaze, je vašou povinnosťou nájsť a prečítať si obchodné podmienky, mať jasno aspoň v tom, komu údaje poskytujete a vedieť niečo viac aj o podmienkach dodania. Tieto stránky často nemajú obchodné podmienky.
Upozorňujeme, že článok vznikol na základe reálneho podrobného štúdia tejto obrovskej siete, ktorá operuje niekoľko rokov. Zálohovaných máme viac ako 80 webstránok a ich podvodných prvkov, viacero zdrojov odkiaľ pokradli fotografie a emailov ľudí, ktorých sme upozornili, že ich fotografie zneužíva iná strana. Pre tvrdenie, že ide o podvod máme jednoznačné materiály a podklady. V žiadnom prípade sme nikdy nepoškodili nikoho dobré meno a ani nikoho podnikanie. Dobré meno môže mať len firma, ktorá existuje a nejaké meno má. Táto firma je celkom neznáma a tak nejde o žiadne poškodenie dobrého mena, ani protiprávne jednanie z našej strany. Základom, aby sme niekoho dobré meno mohli poškodiť a jemu uškodiť je, aby bolo jasné o aký subjekt ide a koho ide. Tým, že sa zodpovedné osoby a subjekty maskujú dodávajú popisu celého problému len čerešničku na torte.
V spolupráci s HOAX.sk, JS, MS, KD.