ZN.SK
Cyklistika v meste

Na bicykli do práce? Skvelý nápad, ale 4 zásadné problémy

Vyraziť na bicykli do práce má viacero výhod. Ušetríte čas, peniaze, nemrháte časom čakaním, nech už čakáte kdekoľvek a zároveň si nie len že prevetráte poriadne hlavu…

Vyraziť na bicykli do práce má viacero výhod. Ušetríte čas, peniaze, nemrháte časom čakaním, nech už čakáte kdekoľvek a zároveň si nie len že prevetráte poriadne hlavu, ale vidíte z okolitého sveta oveľa viac. Vyraziť a aj doraziť do práce na bicykli však znamená zažiť celú trasu na vlastnej koži a na vlastný pohon. Nie každému, čo sa pohráva s touto myšlienkou v hlave, naozaj dochádza, že vyraziť na bicykel nie je len také jednoduché. Potom to aj tak vyzerá. Pripravenosť na cyklistov je vec druhá a týka sa miest, ale rovnako tak aj cieľové miesta. S akými problémami sa v pozícií cyklistov a zamestnancov stretávame na Slovensku najčastejšie?

Cyklistika v meste

Problém mesta: pripravenosť miest a komunikácii

Pohybovať sa v mestách na bicykli nie kedy aj dnes znamená pohybovať sa len na určitých miestach v bezpečí a na iných riskovať, alebo sa spoliehať na ohľaduplnosť vodičov. Neustále budovanie nových cyklociest a značení pre cyklistov otvára stále lepšie možnosti na rozvoj záujmu o cestovanie bicyklom. Či už rekreačne, alebo naozaj v rámci vlastnej dopravy do práce aj domov z pracoviska. Sú však aj miesta, kde sa môžu cyklisti spoliehať vyslovene na miestne komunikácie, no ešte stále si na ich prítomnosť nedokážu zvyknúť niektorí vodiči.

Problém pracoviska: kam s bicyklom?

Nejeden zamestnávateľ len nedávno riešil miesta pre parkovanie pre vlastných zamestnancov a odrazu prichádzajú žiadatelia o nedávno ešte neznámu, dnes oveľa žiadanejšiu vymoženosť. Miesto pre zamykanie bicyklov. Ideálnym miestom je kryté, strážené, verejnosti neprístupné. Veď súčasným zlodejom postačí niekoľko sekúnd a odchádzajú aj s dobre zabezpečeným bicyklom. Minimálne však vedia ukradnúť sedlo, koleso, nejaký diel, prípadne elektroniku. Pritom netreba odcudziť celý bicykel. Keď vidíme, v akých cenách sa dnes pohybujú kvalitné bicykle a poznáme aj ceny čo i len sedadla, alebo riadidiel, je jasné, že aj malá krádež sa môže stále oplatiť. To sú žiaľ ľudia a problém, ktorý je neustály. Záujem zamestnávateľa podporiť zamestnancov na Slovensku nie je tak častý ako v západných krajinách. Niekedy sa ľudia obávajú práce prípadov, kedy vznik jednej výhody prináša zánik iných, či skrátenie finančných bonusov. Všetci tí, ktorým práca umožňuje bicykel lepšie zabezpečiť, prinášať priamo na pracovisko, parkovať v strážených dvoroch a podobne, majú výhodu. A práve túto výhodu môžu naplno využiť.

Problém cyklistu: neznalosť pravidiel a zákonov

Jedným z najvážnejších problémov, ktoré sťažujú cyklistiku a jej využitie pri doprave, je neznalosť zákonov a pravidiel cestnej premávky mnohých cyklistov. Vedia bicyklovať od detstva a ak si zadovážia aj po rokoch bicykel, domnievajú sa, že stačí do mesta vyraziť. Ide však o mylnú predstavu, ktorá spôsobí, že cyklista je schopný kľučkovať medzi ľuďmi, vyzváňať na nich, dokonca jazdiť v protismere na chodníkoch, na hlavných cestách, ba vojsť na prechod pre chodcov v plnej rýchlosti otočením riadidiel priamo pred šoférom, ktorý na niečo také nemôže byť pripravený. Dennodenné kolízie cyklistov a chodcov na prechodoch idúcich oproti sebe vznikajú len preto, že cyklisti na mnohých miestach naozaj nemajú čo hľadať a očakáva sa, že stoja na červenej rovnako tak ako autá. Keďže rozmach cyklistiky dosiaľ ani nebol tak veľký, nie je pripravená ani polícia, aby zabraňovala cyklistom sa takto správať. A nevedia to ani všetci tí, ktorí tak poslušne uhýbajú na zvonenie zvončekov z bicyklov z úzkych chodníkov.

Problém cyklistu: nedobrý technický stav bicykla

Ak sme pri hodnotenie problémov spojených s cyklistikou, nemožno nespomenúť jeden pomerne zásadný problém, ktorý sa týka veľkej časti týchto dopravných prostriedkov. Nejeden zákon, či pravidlo hovorí o technickom stave. Bicyklov sa týka rovnako tak. Ako nemotorové vozidlo vstupujúce na vozovku a jazdiace po nej, musí mať niekoľko prvkov osvetlenia, zabezpečenie zvukovej signalizácie a pri určitých podmienkach musí mať cyklista aj prilbu. Napriek tomu sa ešte stále môžeme stretávať s bicyklami, ktoré sú pojazdné, svetelné, blikajúce, odrážavé, či aspoň polofunkčné prvky celkom chýbajú. Pozornejší strážcovia poriadku pokutujú aj cyklistov za nedostatočný technický stav. Tak prečo riskovať? Všetky prvky, svetlá, zvonček, ale aj taký blatník a poriadne brzdy. To všetko slúži najmä pre pohodlie a bezpečnosť samotného jazdca.

Mohlo by zaujímať tiež:

Tomáš

Tomáš
Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.



Inzercia

Najčítanejšie

Inzercia

Online kníhkupectvo BUX.sk

Sleduj nás na sieťach

Nájdete nás na Facebooku aj Youtube

Zatvoriť reklamu
Zatvoriť reklamu