ZN.SK
kolobežka

Kúpili ste si elektrickú kolobežku a jazdíte? Čo všetko sa zmení?

Mať elektrickú kolobežku a používať ju znamená zásadné zmeny v živote každého, čo sa takto rozhodne. Budete nenávidení, budú vami pohŕdať.

Mať elektrickú kolobežku a používať ju znamená zásadné zmeny v živote každého, čo sa takto rozhodne. Budete nenávidení, budú vami pohŕdať. Vodiči vám budú cez okienko nadávať aj bez toho, aby ste ich vôbec obmedzovali, alebo boli v pohybe. Niektorí dôchodcovia budú krútiť hlavou a trúsiť poznámky o lenivosti, či prílišnej pohodlnosti. Jazdíme celé týždne, často. Elektrická kolobežka výrazne skracuje zdržanie v zápchach. Rešpektujeme pravidlá premávky, minimalizujeme nespokojné pokrikovania ostatných, ktorý kolobežku nemajú, alebo proti nej bojujú. Napriek krúteniu hlavou niektorých, pre ktorých sú kolobežkári „pohodlní lenivci“, si dovolíme zhodnotiť, čo všetko sa vlastne pre takéhoto jazdca mení.

kolobežka

Mať kolobežku znamená zmeniť spôsob dopravy

Jasné, je úplne pochopiteľné, že autobus vystrieda kolobežka. Lenže rovnako tak aj bicykel, či auto.  „Ak už po mne ziape naštvaný vodič len preto, že ho predvčerom naštval iný kolobežkár a sme v jednom vreci, stojí za uvedenie fakt, že ponechané auto doma znamená o jedno parkovacie miesto viac v centre mesta a o jedno celé auto menej,“ dovolíme si pripomenúť.

Autobusom naša bežná trasa zaberie v centre hlavného mesta do okrajovej časti zhruba 30 – 40 minút. V prípade zápchy oveľa viac. Cena dopravy 1,10 eur za cenu lístka. Kolobežkou rovnaká trasa zaberie 25 – 30 minút. V prípade zápchy stále rovnako.

Situácie, kedy kolobežka nepomôže

Sú situácie, kedy vyhráva autobus a kolobežka zostáva v práci alebo doma. Sú to upršané dni, a tým pádom aj prípadné sneženie, či mrazy a poľadovica. Za problém možno považovať aj situácie, kedy idete viacerí a doprave iným spôsobom sa nevyhnete. Veľký nákup potravín do domácnosti neprichádza do úvahy. Kolobežka má svoju nosnosť. Kolobežkár teda nakupuje len tak, koľko dokáže vložiť do ruksaku bez straty schopnosti ovládania a s ohľadom na nosnosť kolobežky. Čokoľvek väčšie, alebo zaujímavé, lákavá akcia a podobne, nás núti premýšľať nad tým, či si necháme príležitosť ujsť. Kolobežkou neodvezieme viac ako jedného človeka. To sú hlavné negatíva.

Parkovanie a skladovanie

S kolobežkou môžeme vojsť na mnohé miesta, pracoviská, areály. Ak je vyložená na chrbte. V opačnom prípade nedisciplinovanosť individuí na kolobežkách spôsobuje nervozitu a čoraz viac nálepiek na dverách a vstupoch, ktoré zakazujú akúkoľvek kolobežku. Parkovať kolobežku kdekoľvek môže byť risk. Hodnota stroja sa pohybuje v stovkách eur a záujem zlodejov neutícha. Mnohé sa dajú blokovať pomocou aplikácie v mobile, kódmi, ale aj priviazať podobne ako je tomu pri bicykloch. Lepšie je mať kolobežku na miestach pod zabezpečením, pod očami, alebo v boxoch, ktoré u nás ešte nie sú zaužívané a rozšírené.

Doma v rodinnom dome je voľba ľahšia. V bytových domoch je kolobežka zväčša v spoločných priestoroch, ak to veľkosť bytu neumožňuje. Stretávame sa s tým, že je súčasťou interiéru spálne, alebo chodby. Opäť sa však naráža na nedostatok priestoru a tak vidíme kolobežky aj na balkónoch, vystavené prípadným mrazom (čo nie je úplne dobrá voľba pre batériové články). Ak to konštrukcia umožňuje, kolobežky ako zložené môžu byť schovávané v chodbových skriniach, v šatníkovej časti. Konzolu. Na ktorú sa dá položiť si môže zručný majster vytvoriť z dreva presne podľa konštrukcie. Investícia do materiálov a skrutiek, či vystlania gumou sa môže oplatiť, ak vyrieši skladovanie, aj zachovanie kolobežky, skrine a aj jej obsahu, bez poškodenia. V spoločných priestoroch a kočíkárňach je to… vieme aké.

Čo ďalšie sa mení?

Kolobežkár pri používaní kolobežky má nabíjačku po ruke (v ruksaku). Sleduje stav batérie a nabíja. Ak nenabíja, potom na to doplatí… a v budúcnosti si dáva lepší pozor na nabíjanie. Nie každá trasa a pendlovanie vystačí. Z elektrickej kolobežky sa tak stane klasická kolobežka na odrážanie. Kolobežka zásadne skracuje čas. Mení trasy. Autom prekonávate iné trasy ako kolobežkou. Výrazne tak skracuje a vylepšuje „vzdušnou čiarou“ dostupnosť, hoci ešte nehovoríme o priechod vzduchom.

Je tichá, v podstate v bežnom stave ekologická. Ak je vodič elektrickej kolobežky schopný nahradiť chýbajúce smerovky aspoň nohami a berie ohľad voči ostatným, môže byť vítaným účastníkom premávky, ktorého nejdú len pre jeho existenciu roztrhať v zuboch ostatní za volantom.

Kolobežkár si osvojuje pravidlá cestnej premávky a značky. Ak ich ignoruje, všetky nadávky a nenávisť okolia si plne zaslúži a nepatrí na cestu, ani na cyklotrasy. Ak aj značky nepozná a spôsobí škodu, je na mieste zmena zákona a zavádzaná povinnosť povinného poistenia. Mať kolobežku však znamená aj mať moderný výrobok väčších rozmerov, ktorý má svoje rozmery a váhu. Nevstúpite s ňou do bežného linkového autobusu. Nie vždy ju dokážete zobrať do predajní a obchodov. Dokázať to môžete s tými, ktoré majú nízku váhu a sú skladné. S niektorými vás vyhodí ochranka už len pri pomýšľaní na to, vyložiť si ju na chrbát.

Kolobežka naozaj nie je pre lenivcov

Ak je kolobežka pre lenivcov, pôsobí tak len v porovnaní s neelektrickou alebo v porovnaní s bicyklami. Zvláštne, že menej s vodičmi a spolujazdcami. Elektrická kolobežka má svoju váhu. Prenášame ju v rukách. Ak nemá energiu, šliapeme poctivo ako pri klasickej. Aj na nej dostáva zaberať chrbát a nohy. Opakovane má voči kolobežky rôzne polohy nôh a chrbta, pre ktoré je vôbec možné udržať sa a držať rovnováhu. Telo dostáva zabrať a niekedy si musí dokonca aj zvykať na iné polohy a záber na chrbát.

Mať kolobežku na elektrický pohon neznamená, že sa odveziete do práce a z práce a po celý čas nerobíte nič iné. Práve jazda na kolobežke vás môže šetriť pre manuálne a fyzicky náročnú prácu, alebo iné aktivity. Ak ste zvažovali, či práve tento druh malej jednostopovej dopravy je pre vás, môže byť skutočným riešením úspory fyzickej aktivity, ktorú bude nutné na inom mieste. Všímame si, že kritika a pohŕdanie kolobežkami vyplýva predovšetkým z nedisciplinovanosti menšej časti kolobežkárov. Tých, ktorí vstupujú na cestu bez základných znalostí, vodičáku, alebo aspoň pokusov oň. Samotné poistenie má svoj význam a práve tí, ktorí sú presvedčení, že sa im nič nestane, problémy priťahujú najviac. Pohŕdanie verejnosti smeruje aj k samotnému spojeniu „elektrická kolobežka“. Najmä u seniorov sa viaže s neporiadkom na uliciach a zavadzaním zelených strojov na chodníkoch.

Pre kolektívnu vinu a časť tých, ktorí nerešpektujú základy čohokoľvek, nie len slušného správania, logiku, či cestného poriadku, je tak spoločenský názor naštrbený.

Mohlo by zaujímať tiež:

Tomáš

Tomáš
Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.



Inzercia

Inzercia

Online kníhkupectvo BUX.sk

Sleduj nás na sieťach

Nájdete nás na Facebooku aj Youtube

Zatvoriť reklamu
Zatvoriť reklamu