Lodné kontajnery sú veľké, odolné kovové boxy navrhnuté na prepravu tovaru po mori, železnici a cestných komunikáciách. Tieto kontajnery sa oficiálne nazývajú intermodálne kontajnery, pod skratkou UTI, alebo ISO kontajnery (International Organization for Standardization), pretože ich rozmery a špecifikácie sú štandardizované na celosvetovej úrovni. Štandardizácia kontajnerov vznikla v USA v 50. rokoch minulého storočia, pričom kľúčovým prínosom bol dopravný podnikateľ Malcolm McLean, ktorý v roku 1956 predstavil prvý intermodálny kontajner a inicioval tak unifikáciu ich rozmerov.
Dnes sú populárne aj preto, že tie vyradené je možné zakúpiť a nechať si prepraviť na pozemok. Získať tak veľmi rýchlo môžete skladovú záhradnú búdu, ale môžu byť pokojne aj súčasťou obývanej stavby, k čomu dnešná architektúra, izolačné materiály a skúsenosti niektorých staviteľov už majú svoje skúsenosti. Na Slovensku ich používajú aj ako sklady v priemyselných areáloch, na autovrakoviskách, či ako stojany reklamných nosičov. Ak už niečo také plánujete, aké majú rozmery? Prejdú vám cez dvor, alebo cez úzku cestu na nákladiaku, či žeriavom?
Typy a rozmery lodných kontajnerov
Kontajnerové prepravné boxy majú rozličné typy a rozmery, aby dokázali pokryť rôzne prepravné potreby. Základné typy a ich vlastnosti:
Štandardné kontajnery (Dry Containers) – Bežné, uzavreté kontajnery s dverami na jednej strane, ideálne na prepravu suchého tovaru.
- 20-stopový kontajner (20 DC): 6,06 m dĺžka, 2,44 m šírka, 2,59 m výška (približne 33,2 kubických metrov objemu) / vnútorný rozmer 5,9 x 2,34 x 2,39 m – nosnosť okolo 24 ton. Samotný má váhu okolo 2,2 tony
- 40-stopový kontajner (40 HC): 12,19 m dĺžka, 2,44 m šírka, 2,59 m výška (približne 67,7 kubických metrov objemu) / vnútorný rozmer 12,0 x 2,35 x 2,69 m – nosnosť okolo 28 ton prípadne viac. Záleží od presnej špecifikácie a vlastností daného kontajnera. Samotný má váhu 3,9 tony.
High Cube kontajnery – Sú vyššie ako štandardné kontajnery, vhodné pre ľahší a objemnejší náklad.
- 40-stopový High Cube kontajner: 12,19 m dĺžka, 2,44 m šírka, 2,89 m výška.
Open Top kontajnery – s otvoreným vrchom, použiteľné pre nadrozmerné náklady. Kontajnery sa využívajú na prepravu zabezpečených umeleckých diel, ktoré prevyšujú výšku, dielov lietadiel, konštrukcií, strojov a pod.
Flat Rack kontajnery – bez bočných stien a strechy, používané na ťažké a nadrozmerné predmety. Ide v podstate len o formát kontajnerovej veľkosti, základňa, ktorá slúži na prepravu ťažkých, alebo rôzne veľkých. Je vybavená základňou, do ktorej možno inštalovať len bočné, koncové, alebo aj všetky štyri steny. Základňa umožňuje kotvenie. Prevážajú sa na nich stroje, trupy lietadiel, vrtuľníky, špeciálne vozidlá, diely, zvárané konštrukcie, diely alebo iné stabilné ukotviteľné objekty.
Reefer kontajnery – Chladiace pre tovar vyžadujúci regulovanú teplotu, napríklad potraviny a lieky.
Veľkostné varianty a dôvody ich odlišností
Na trhu sú rôzne veľkosti, z ktorých najpoužívanejšie sú 20-stopové a 40-stopové kontajnery, vrátane ich vyšších (High Cube) verzií. Odlišné veľkosti vznikli preto, aby sa kontajnery prispôsobili rozličným nákladom a prepravným možnostiam.
Konštrukcia dverí a kontajnery
Dvere na kontajneroch sú obyčajne len na jednej strane, a sú to dvojkrídlové vráta, ktoré sa otvárajú na celú šírku kontajnera. Uhol ich celého otvorenia je 270˚. Tento dizajn umožňuje pohodlný prístup a efektívne nakladanie či vykladanie tovaru. Dnešní výrobcovia kontajnerov dokážu zaistiť otváranie aj z boku, buď klasickými vrátami dvojitými, alebo viacerými dvojitými dverami vedľa seba. Dokonca je už dnes viacero variantov tvorených s roletami. pri týchto kontajnerov sa už ale nepočíta s využívaním v lodnej doprave a stohovaním na seba. Zväčša majú už jasné určenie, že budú slúžiť ako garáž, ako prvok do záhrady, súčasť domu, alebo budú domom samotným.
Prispôsobenie rozmerov pre dopravu
Rozmery kontajnerov sú navrhnuté tak, aby sa mohli jednoducho naložiť na lode, vlaky a kamióny. Prispôsobili sa najmä požiadavkám námornej a cestnej dopravy, kde je limitujúcim faktorom šírka a výška na prekonanie mostov či prejazdov. Kontajnery sú mimoriadne odolné voči tlaku. Aj preto je možné na seba ukladať mnoho kontajnerov, skladovať ich v prístavoch a navyšovať aj na samotné nákladné lode.
Materiál a hrúbka stien
Konštrukčne a materiálovo sú vyrobené z ocele odolnej voči korózii, najčastejšie typu Corten ocele, ktorá je trvanlivá a odolná voči poveternostným vplyvom. Steny – plášť majú hrúbku ocele okolo 1,5, prípadne 1,6 mm až 2 mm, ale zároveň nejde o rovnú plochu, ale pravidelný ohyb tvoriaci zásadný spevňovací prvok. To zaisťuje ich pevnosť a ochranu nákladu počas prepravy. Buďte si istý, že ak kupujete vyradený kontajner, je pokojne možné, že v ňom putoval tovar aj niekoľkokrát cez oceány a pokojne mohol obísť zemeguľu, než sa dostal k vám.