Fast food ako prevádzka rýchleho občerstvenia nie je len smažené jedlo a nezdravá strava. Je to oveľa bohatší prierez rôznymi koncepciami podnikov, ponukami, sú medzi nimi aj vegetariánske prevádzky, hot dogárne, výroby langošov a mnoho iného. Je ľahké hádzať všetko do jedného vreca a oveľa ťažšie uvažovať, alebo zhodnocovať. Z pohľadu prevádzkara je možné vnímať hneď niekoľko výhod a nevýhod prevádzkovania takýchto druhov zariadení, ktoré úzko súvisia s výhodami a nevýhodami vnímanými zákazníkom.
Výhody prevádzky tohto typu zariadení:
- prevádzka rýchleho občerstvenia nie je náročná na priestor. Mnohé si dokážu vystačiť s malým priestorom prístupným verejnosti, hoci potrebujú výrobné priestory a skladové priestory vyhovujúce vyhláškam
- určité formy najmä mobilných prevádzok nie sú viazané na konkrétne miesto. Dokážu byť pružné v rámci sezónnych podujatí. Význam mobility takýchto zariadení zvyšujú rôzne druhy podujatí, kde je vysoká pravdepodobnosť odbytu
- rýchle stravovanie prináša rýchle obmieňanie zákazníkov a tým vyššiu pravdepodobnosť priebežných tržieb
- franchisingová prevádzka umožňuje bez nákladnej výzdoby a nákladného architekta vyriešiť dizajn aj vzhľad prevádzky s pomocou držiteľa licencie.
- prevádzkovateľ nie je odkázaný na náročný personál a postupy prípravy a technické vybavenie prevádzky nie je tak náročné, ako pri klasických reštauráciách.
Nevýhody prevádzky tohto typu zariadení:
- možná nedôvera určitej časti zákazníkov. To znamená, že v prípade prevádzky ladenej na zdravé stravovanie je potrebné vynakladať vysoké úsilie náročnejších zákazníkov o tom presvedčiť
- personál je vystavovaný zvýšenému stresu. Očakáva sa od neho ovládanie celého výrobného procesu a postupov spolu so zachovaním nechaotického výrobného priestoru
- vyššia náročnosť na rýchlosť prípravy a obsluhy vytvára príležitosť na vyšší chaos, používanie nástrojov a ich následné premiestňovanie, čo často vedie k zanedbávaniu prostredia a systémovosti
- k tomu sa čiastočne viaže častý problém drobných prevádzok v podobe problematického udržania hygieny a čistoty
- v niektorých lokalitách s výskytom prevádzok tohto typu sa vzhľadom na cenovú dostupnosť združujú aj zákazníci, ktorí môžu pôsobiť odpudzujúco. Často nejde o vlastný pozemok, ale o prenajatý priestor, čo znižuje možnosti rozširovania, ale tiež marketingového mixu
- vzhľadom na nenáročnosť na personál (ľahká nahraditeľnosť) a lokálne tiež náročnosť alebo vysoká opakovateľnosť práce samotnej, podpriemerné platy radových zamestnancov a malé pracovné benefity predstavujú vysoké riziko fluktuácie zamestnancov
Pripravila Maťa
0 komentárov