Výhody a nevýhody stravovania v rýchlom občerstvení

Fastfood hamburger

Fast food. Ak sa povie toto slovné spojenie, ktoré často ani neprekladáme do slovenčiny ako rýchle občerstvenie, zväčša si predstavíme prevádzky tých najznámejších, ktoré máme aj u nás. Aj keď sa na prvý pohľad nič také nezdá, fast food tvorí výraznú časť naplňovania dopytu po stravovaní, ide o nevyhnutnú súčasť služieb kdekoľvek bez rozdielu miesta, pokiaľ má odbyt a zároveň plní dôležitú stravovaciu funkciu. Prevádzok rýchleho občerstvenia je na tomto svete oveľa viac, než si viete predstaviť a ešte viac ich ani nie je súčasťou nejakej siete. Z pohľadu zákazníka však určite vieme zhodnotiť nasledovné výhody a nevýhody stravovania s prihliadaním aj na zaužívané názory.

Výhody stravovania v prevádzkach rýchleho občerstvenia:

  • šetrí čas zákazníka a stravovanie poskytuje rýchlo
  • zákazník je v kontakte s personálom školeným na rýchle jednanie neraz s dobrou pamäťou a schopnosťou rýchleho ovládania obsluhy a prípravy jedál
  • významnejšie siete prevádzok kombinujú jedlá, umožňujú variácie a dokážu tak vyhovieť napríklad aj vegetariánskym nárokom alebo niektorým diétam
  • uvoľnenejšia atmosféra otvára priestor pre individuálne požiadavky, ktoré v tomto type zariadení nachádzajú pochopenie a sú častejšie než v iných typoch prevádzok. Takto ladená atmosféra dovolí otvorenejšie komunikovať napríklad pri navrhovaní vlastných sendvičov v prevádzkach Subway
  • je zaručená dostupnosť hneď niekoľkých druhov jedál a nápojov, ktoré sú často priebežne pripravené
  • konzumácia je možná aj mimo priestorov zariadenia a dovoľuje vyššiu mobilitu
  • Drive-in prevádzky umožňujúce obslúžiť vodičov na cestách dovolia šetriť čas aj v prípade ciest a nutnosti rýchleho stravovania posádky auta počas presunov

Nevýhody stravovania v prevádzkach rýchleho občerstvenia:

  • viacero konceptov a sietí prevádzok nepredstavuje ideály zdravého stravovania
  • nižšia kvalita jedla a výživná hodnota, najmä pri bielkovinách (a naopak, nadmerné množstvo cukrov a tukov), nutrične nevyrovnané zloženie, absencia živín a stopových prvkov
  • opakovane využívané oleje a zariadenia môžu v krajných prípadoch predstavovať menej kvalitné suroviny, tepelné spracovanie alebo nekvalitu ako takú
  • prevládajú ťažšie jedlá, hranolky a ďalšie vyprážané produkty (v závislosti od sortimentu a prevádzky)
  • používanie umelých ingrediencií (emulgátory, stabilizátory…)
  • menšie prevádzky v rámci úspory využívajú menej kvalitné suroviny
  • niektoré siete vôbec neposkytujú nesladené nápoje, prípadne vo výbere obmedzujú iným spôsobom a motivujú zákazníka ku kúpe len konkrétnych balíčkov, ktoré tvorí jedlo so sladeným nápojom bez možnosti náhrady
  • časté nedodržiavanie technologických postupov a hygienických zásad prípravy pokrmov prevažne v drobných bufetoch a zariadeniach orientovaných na rýchlu obsluhu napríklad na lyžiarskych svahoch, vysoko frekventovaných miestach ako sú stanice a iných
  • nepohodlie a fakt, že prevádzky rýchleho občerstvenia s posedením často využívajú koncept stolovania pomocou tácok. To znamená, že vaše posedenie je také, aké ho zanechal zákazník pred vami
  • uniformita, globalizácia, narúšanie národnej, ale aj lokálnej jedinečnosti
  • celoživotných zákazníkov získavajú v radoch najmenších detí

Pripravila Maťa

Mohlo by zaujímať tiež:
Tomáš Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.