Fast food. Ak sa povie toto slovné spojenie, ktoré často ani neprekladáme do slovenčiny ako rýchle občerstvenie, zväčša si predstavíme prevádzky tých najznámejších, ktoré máme aj u nás. Aj keď sa na prvý pohľad nič také nezdá, fast food tvorí výraznú časť naplňovania dopytu po stravovaní, ide o nevyhnutnú súčasť služieb kdekoľvek bez rozdielu miesta, pokiaľ má odbyt a zároveň plní dôležitú stravovaciu funkciu. Prevádzok rýchleho občerstvenia je na tomto svete oveľa viac, než si viete predstaviť a ešte viac ich ani nie je súčasťou nejakej siete. Z pohľadu zákazníka však určite vieme zhodnotiť nasledovné výhody a nevýhody stravovania s prihliadaním aj na zaužívané názory.
Výhody stravovania v prevádzkach rýchleho občerstvenia:
- šetrí čas zákazníka a stravovanie poskytuje rýchlo
- zákazník je v kontakte s personálom školeným na rýchle jednanie neraz s dobrou pamäťou a schopnosťou rýchleho ovládania obsluhy a prípravy jedál
- významnejšie siete prevádzok kombinujú jedlá, umožňujú variácie a dokážu tak vyhovieť napríklad aj vegetariánskym nárokom alebo niektorým diétam
- uvoľnenejšia atmosféra otvára priestor pre individuálne požiadavky, ktoré v tomto type zariadení nachádzajú pochopenie a sú častejšie než v iných typoch prevádzok. Takto ladená atmosféra dovolí otvorenejšie komunikovať napríklad pri navrhovaní vlastných sendvičov v prevádzkach Subway
- je zaručená dostupnosť hneď niekoľkých druhov jedál a nápojov, ktoré sú často priebežne pripravené
- konzumácia je možná aj mimo priestorov zariadenia a dovoľuje vyššiu mobilitu
- Drive-in prevádzky umožňujúce obslúžiť vodičov na cestách dovolia šetriť čas aj v prípade ciest a nutnosti rýchleho stravovania posádky auta počas presunov
Nevýhody stravovania v prevádzkach rýchleho občerstvenia:
- viacero konceptov a sietí prevádzok nepredstavuje ideály zdravého stravovania
- nižšia kvalita jedla a výživná hodnota, najmä pri bielkovinách (a naopak, nadmerné množstvo cukrov a tukov), nutrične nevyrovnané zloženie, absencia živín a stopových prvkov
- opakovane využívané oleje a zariadenia môžu v krajných prípadoch predstavovať menej kvalitné suroviny, tepelné spracovanie alebo nekvalitu ako takú
- prevládajú ťažšie jedlá, hranolky a ďalšie vyprážané produkty (v závislosti od sortimentu a prevádzky)
- používanie umelých ingrediencií (emulgátory, stabilizátory…)
- menšie prevádzky v rámci úspory využívajú menej kvalitné suroviny
- niektoré siete vôbec neposkytujú nesladené nápoje, prípadne vo výbere obmedzujú iným spôsobom a motivujú zákazníka ku kúpe len konkrétnych balíčkov, ktoré tvorí jedlo so sladeným nápojom bez možnosti náhrady
- časté nedodržiavanie technologických postupov a hygienických zásad prípravy pokrmov prevažne v drobných bufetoch a zariadeniach orientovaných na rýchlu obsluhu napríklad na lyžiarskych svahoch, vysoko frekventovaných miestach ako sú stanice a iných
- nepohodlie a fakt, že prevádzky rýchleho občerstvenia s posedením často využívajú koncept stolovania pomocou tácok. To znamená, že vaše posedenie je také, aké ho zanechal zákazník pred vami
- uniformita, globalizácia, narúšanie národnej, ale aj lokálnej jedinečnosti
- celoživotných zákazníkov získavajú v radoch najmenších detí
Pripravila Maťa