K-pop je hudobný žáner, ktorý vznikol v Južnej Kórei a získal si veľkú popularitu po celom svete. S najväčšou pravdepodobnosťou pre neho nenachádzajú pochopenie tvrdí zástancovia klasickej hudby, oldies a bežnej európskej klasiky. Veď je doménou mladej generácie označovanej (skôr médiami, ako samotnou generáciou) ako „Z“. Aj keď sa často mylne považuje za hudobný štýl z Japonska, je to Južná Kórea, ktorá hrá prvé husle. A štýl nie je o husliach. K-pop milujú dievčatá, mladá generácia a tí, ktorí žijú sociálnymi sieťami.
Foto: skupina BTS https://www.instagram.com/bts.bighitofficial/
K-pop kombinuje prvky popu, hip-hopu, R&B a elektronickej hudby s typickými choreografiami a vizuálnymi efektmi. Má svoje charakteristické štýly a tanečné skupiny, ktoré majú veľký vplyv na fanúšikov, známych ako „fandomy“. K-pop sa stal celosvetovým fenoménom a prilákal veľkú pozornosť. Jeho popularita sa často spája s inovatívnym marketingom, štýlovými videoklipmi a talentom umelcov. K-popové skupiny, ako napríklad BTS, BLACKPINK alebo EXO, majú globálnu fanúšikovskú základňu a ich hudba dosahuje veľké úspechy v hitparádach.
Pre niektorých ľudí je K-pop prostriedkom na vyjadrenie identity, prežívanie emócií a nájdenie komunity s podobne zmýšľajúcimi fanúšikmi. No niektorí môžu mať aj iný názor a nepociťovať príťažlivosť k tomuto žánru hudby. Ako pri každom hudobnom žánri, vkus a preferencie sa líšia od jednotlivca k jednotlivcovi. V každom prípade je K-pop dôležitou súčasťou hudobnej kultúry a mnohí ľudia si užívajú jeho energické melódie, tanečné vystúpenia a vizuálne umenie.
História K-popu sa datuje do začiatku 90. rokov, kedy sa začali formovať prvé kórejské popové skupiny. V tom čase bol K-pop predovšetkým populárny v rámci juhokórejského trhu a jeho popularita bola obmedzená na domácu scénu. Niektoré z prvých úspešných skupín z tohto obdobia zahŕňajú H.O.T., Sechs Kies a S.E.S. Neskôr, v priebehu miléniových rokov, K-pop začal prenikať aj do iných ázijských krajín. Vznikali nové skupiny, ako napríklad BoA, TVXQ a Super Junior, ktoré oslovili fanúšikovskú základňu nielen v Kórei, ale aj v ďalších ázijských krajinách.
Toto obdobie tiež prinieslo rozvoj internetu a sociálnych médií, čo malo vplyv na ďalšie šírenie K-popu. S nástupom sociálnych sietí a platformy YouTube sa K-pop začal šíriť rýchlejšie už po celom svete. Nie iba v ázijskej kultúre a medzi vysťahovalcami v západných európskych, či amerických krajinách. Fanúšikovia začali vytvárať videá s tanečnými choreografiami, cover verzie a reakcie na K-popové skladby. Aj tým sa popularita K-popu rozšírila na globálnu úroveň. Skupiny ako Big Bang, Girls‘ Generation, EXO a BTS získali medzinárodných fanúšikov a stali sa ikonami K-popu.
Sociálne siete, ako YouTube, Twitter, Instagram a TikTok, umožnili fanúšikom ľahko zdieľať obsah K-popu a komunikovať medzi sebou. Fanúšikovia organizujú online hlasovania, streamujú hudobné videá a aktívne sa zapájajú do komunitných diskusií. Tieto sociálne siete sa stali dôležitým nástrojom na šírenie K-popovej hudby a umožnili fanúšikom priblížiť sa k svojim obľúbeným umelcom.
Vďaka kombinácii talentu, kvalitných produkcií, vizuálnych efektov a aktívnej podpory fanúšikov sa K-pop stal významným kultúrnym fenoménom na medzinárodnej úrovni. Sledovateľnosť na sociálnych sieťach a prúdenie informácií umožňuje umelcom a skupinám získavať širšie publikum a presahovať cez kultúrne hranice. Že nerozoznáme pohlavie a vek protagonistov, alebo cenu jednotlivých modelov, ktoré majú na sebe oblečené, je v prípade K-pop pomerne bežné.
Kto by ju nepoznal? Tiež je zástupcom tohto žánru a vo svete spôsobil šok. Tak veľký, že sa o ňom hovorilo v hlavnom spravodajstve a nevedeli sme sa ho zbaviť ani v zábavných šou všetkých typov. „Gangnam Style“ je pieseň, ktorú v roku 2012 vydal juhokórejský spevák Psy. Stala sa celosvetovým fenoménom a získala obrovskú popularitu vďaka svojmu vtipnému textu a nákazlivému tanečnému choreografickému štýlu.
Aj keď „Gangnam Style“ je K-popová pieseň, štýl a zvuk skladby sa mierne odlišujú od tradičného K-popu. Skladba kombinuje prvky popu a hip-hopu s úsmevnými textovými narážkami a tanečnými pohybmi. Jej úspech výrazne prispel k zvýšeniu povedomia o K-popovej hudbe a zviditeľnil ju na medzinárodnej úrovni. „Gangnam Style“ sa stal prvým videoklipom na platforme YouTube, ktorý dosiahol miliardu zobrazení, a stal sa aj symbolom K-popovej expanzie do západného sveta. Pieseň získala veľkú pozornosť v médiách a stala sa ikonickou nielen pre fanúšikov K-popu, ale aj pre širokú verejnosť.
Príklady tých, ktorí si uhryzli poriadny kus z koláča popularity vo svetovom meradle:
0 komentárov