Kino v minulosti: ukážky na nové filmy až po filme, dnes pred filmom

Kino v minulosti: ukážky na nové filmy až po filme, dnes pred filmom

V minulosti, za “Zlatej éry Hollywoodu” bolo zvykom púšťať ukážky niekedy až po hlavnom filme. Pre tých, ktorí si užívali možnosť navštíviť kino a pokojne v ňom zotrvali všetok čas, ktorý mali v cene svojho lístka, bolo dobrovoľné zotrvanie v kine ľahké. Kým iní sa ponáhľali, tí ostatní si počkali po titulkoch, ktoré neboli tak dlhé, aké sú dnes, na reklamy venované ďalším filmom. Pre niektorých bolo výhodou, ak vedeli o ďalších filmoch, no určite neboli tí prví doma. Svoj podiel na tomto riešení mohla mať úcta prevádzkovateľov kina k návštevníkom. Boli totiž považovaní za zákazníka, ktorý si platí za film a nemal by byť obťažovaný reklamami a podmienený práve ich sledovaním.

kino a sedadlá s plátnom

Pamätáme si nepochybne z jedného dielu Simpsonovcov, ako z Homera Simpsona urobili nekončiace reklamy pred premietaním filmu zúrivého Hulka s nahromadenou zlosťou na krku. Keď sa však začalo prizerať na zmysel a dôsledky na úspech, alebo neúspech filmov prezentovaných v ukážkach, vyplynuli jasné výsledky. Ukážky mali väčší zmysel pred začiatkom hlavného filmu.

Marketing a vyhodnotenie úspechu mali prednosť

Počas II. svetovej vojny, ak sa pred filmom odvysielali propagandistické krátke filmy a najnovšie zábery z frontu, štátna moc mala v rukách oveľa silnejšiu moc na to, aby šírila potrebné “posolstvo”. Využívalo sa to v Nemecku, ale pre účely armády sa používali kiná aj v USA. Lenže ani tak nie pre vojnové účely, ale pre účely marketingové sa upustilo od reklamných spotov a ukážok na záver filmu. Respektíve ostali oba priestory využívané na prezentáciu ukážok. Aj ten po filme, ale najmä ten pred filmom. Dôvod je jednoduchý.

Keďže každý návštevník nemá jasno v tom, koľko ukážok a ako dlhých bude, berie svedomitý návštevník údaj o začatí premietania vážne. Najmä preto, aby mu neuniklo nič z filmu, ale aby mu neuniklo ani vhodné sedadlo. Ukážky v úvode filmov sú však stále príležitosťou na to, pozrieť si čo ďalšie kiná ponúkajú, čo ďalšie mohlo uniknúť, ale sú aj záchranou pre tých, ktorí stvrdli pri pokladni s pukancami a kolou o niečo dlhšie, ako chceli.


Tomáš Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.