Cointreau je svetoznámy francúzsky pomarančový likér, ktorý má svoje výrazné postavenie vo svete miešaných nápojov, barmanských exhibícií, súťaží, gastronomických študijných odborov a je známym pojmom aj pre nadšencov a spiritológov.
Vyrába sa od konca 19. storočia a je ikonou medzi likérmi s pomarančovou príchuťou. Vďaka svojmu bohatému, sladko-horkému profilu a univerzálnosti zohráva dôležitú úlohu vo svete gastronómie, najmä pri tvorbe miešaných nápojov. Je obľúbený medzi barmanmi na prestížnych súťažiach a exhibíciách, kde sa používa pre svoje jedinečné chuťové vlastnosti, ktoré dokážu podčiarknuť a vyvážiť ďalšie ingrediencie v koktailoch. Likér je zároveň neoddeliteľnou súčasťou mnohých klasických miešaných drinkov, ktoré sú súčasťou repertoáru skúseného barmana. Jeho popularita vyplýva nielen z jeho chuti, ale aj z jeho bohatého dedičstva.
História Cointreau
Likér Cointreau bol vytvorený v roku 1849, kedy si bratia Adolphe a Edouard-Jean Cointreau otvorili svoju pálenicu vo francúzskom meste Angers. Ich cieľom bolo vytvoriť nový, inovatívny likér, ktorý by spájal čistotu alkoholu a výraznú príchuť pomarančov. Pôvodne sa zamerali na Guignolet. V roku 1875 sa k nim pridal syn Edouard Cointreau, ktorý dokázal vytvoriť recept, ktorý sa stal základom dnešného Cointreau. Tento recept obsahuje zmes sladkých a horkých pomarančových šupiek, ktoré dodávajú likéru jeho charakteristickú arómu a chuť.
Cointreau sa postupne stal populárnym nielen vo Francúzsku, ale aj v zahraničí. Už koncom 19. storočia sa exportoval do rôznych krajín a v priebehu 20. storočia sa stal súčasťou mnohých klasických koktailov. Dnes patrí značka pod medzinárodnú spoločnosť Rémy Cointreau, ktorá pokračuje v jeho výrobe podľa pôvodného receptu. Svoj názov teda nesie podľa svojho autora Edoarda. Za zmienku pritom stojí aj fakt, že práve pre tento likér bola nakrútená jedna z prvých reklám na svete. Zrejme prvá na nápoj tohto typu vôbec. Podpísali sa pod ňou dokonca slávni bratia Lumiérovci.
Chuťové vlastnosti a využitie v gastronómii
Súčasný Cointreau má čistú, priezračnú farbu a výraznú, komplexnú chuť. Dominantným tónom je svieža, sladko-horká príchuť pomaranča, ktorá je doplnená jemnými bylinnými a korenistými tónmi. Likér má 40 % obsah alkoholu, čo z neho robí silný, ale zároveň jemný nápoj. Likér je často považovaný za jeden z najlepších triple sec likérov na trhu práve kvôli svojej vyváženosti medzi sladkosťou a horkosťou. Od prvých počiatkov presadeniu sa na trhu nesie fľaša takmer rovnaké logo bez výrazných zmien. V minulosti mohlo byť na mieste, kde sa dnes objavuje logo Cointreau uvedené práve ako “Triple Sec”, kde názov likéru bol až pod týmto označením. Vo všeobecnosti si stále zachováva tradíciu tvarom fľaše aj logom od samotného počiatku.
V gastronómii sa používa nielen pri výrobe miešaných drinkov, ale aj ako prísada v rôznych dezertoch a sladkých pokrmoch. Jeho citrusová aróma výborne ladí s čokoládou, vanilkou či ovocnými dezertmi. Likér sa tiež používa v marinádach a omáčkach, kde dodáva jemný citrusový nádych mäsu alebo rybám. Ide pritom predovšetkým o luxusnú gastronómiu, kuchyne luxusných hotelov, špeciálne gastroprevádzky a tie, kde sa jedlo pripravuje individuálne. Ako zážitková nemasová gastronómia.
Cointreau v miešaných drinkoch
Cointreau je súčasťou mnohých svetoznámych koktailov. Medzi najznámejšie patrí Margarita (receptúra), v ktorej sa Cointreau mieša s tequilou a limetkovou šťavou. Tento koktail je obľúbený pre svoju sviežosť a vyváženú chuť, ktorú Cointreau skvele dopĺňa. Ďalším ikonickým drinkom je Cosmopolitan, koktail, ktorý kombinuje Cointreau s vodkou, brusnicovou šťavou a limetkovou šťavou. Cosmopolitan je známy svojou ovocnou, sviežou chuťou, v ktorej citrusové tóny likéru dominujú.
Medzi ďalšie klasické drinky, v ktorých hrá tento likér dôležitú rolu, patrí Sidecar (koňak, Cointreau, citrónová šťava) a Mai Tai (rum, Cointreau, limetková šťava, orgeat sirup). Cointreau v týchto nápojoch funguje ako kľúčový chuťový komponent, ktorý spája a vyvažuje ostatné ingrediencie. Vďaka jeho jedinečnej chuti a všestrannosti je možné ho kombinovať s rôznymi destilátmi, čo z neho robí obľúbenú voľbu pre barmanov po celom svete.
Článok je pripravený ako súčasť rubriky GASTRO a nie je objednaným, plateným a sponzorovaným článkom. Ide o prerobenie pôvodného staršieho článku dofakticky obohatenej podoby s novším dátumom vydania súbežne s nahradením pôvodného článku. Nenavádza na konzumáciu alkoholických nápojov mladistvých a nesprístupňuje nápoj mladistvým.