Šialené miesta Bratislavy: Križovatka na Ivanskej ceste a koľaje

Ivánska cesta, Bratislava

Križovatka spájajúca Vrakunskú cestu, Trnavskú cestu a Ivánsku cestu na dohľad zo Sputnikovej ulice a zo železničnej trate je jedno z najhorších miest vzhľadom na svoju nenápadnosť z diaľky. Ako náhle sa ocitáte priamo v nej, ste v centre celého pekelného diania, v ktorom stúpa neraz agresivita niektorých vodičov neoprávnene. Miesto, pri ktorom ide o život, dennodenne tu mnohí riskujú a hlavne mnohí vodiči kašlú na slušnosť, tvorí z tohto miesta jedno z najhorších, ktoré sa vôbec v Bratislave a v Ružinove môže nachádzať. Pre čo najlepšie vystihujúci popis situácií je dobré predstaviť každý jeden smer a hneď niekoľko situácií po ktorých si azda každý spraví svoj vlastný záver.

Z Ivanskej cesty na Vrakunskú

Niečo také je vďaka zákazu odbočenia nemožné. To však neprekáža dennodenne mnohým vodičom, s ktorými vôbec nepočítajú tí, idúci po Trnavskej ceste na Vrakunskú. Zaskočení trúbením sa potom gestami pýtajú toho idúceho z Ivanskej cesty, prečo odbočuje do zákazu, no ten ho cez svoje nadávky nepočuje a ukazuje svoje gestá naďalej. Polícia si veľmi rada počká tých, čo do zákazu odbočujú, no nemôže tu stáť večne. To bolo radosti keď sivá Fábia, ktorá sa vyhrážala päsťami, lebo dostala vytrúbené za blokovanie, uvidela červenú placačku o 20 metrov ďalej a už ho kasírovali… Nie, to nebola škodoradosť. Možno len zadosťučinenie… alebo karma?

Z Ivanskej cesty na Trnavskú

Už v autoškole učia, že pred železničným prejazdom treba spomaliť. Ak by sa tak naozaj dialo, zrejme by vodiči z Vrakunskej cesty smerujúci na Ivanskú mali oveľa lepšie šance zapojiť sa do pruhu a pokračovať po Trnavskej. Často je to nemožné, rýchlosť s akou idú a chcú mať toto miesto za sebou je taká, že vás udivuje keď to vôbec niekto medzi dve autá stihne bez ohrozenia a obmedzenia.

Z Vrakunskej na Trnavskú, alebo Ivanskú

Ak smerujete z Vrakunskej cesty týmto smerom a ste nováčikom za volantom, pripravte si plienky. Alebo sa modlite za žltú maďarskú strelu (vlak RegioJet), ktorá pri ceste na Trnavskú cestu dovolí prejsť priamo všetkým autám a aj to len za predpokladu, že nejaký kretén s veľkou čiernou traktor-kravou SUV nezablokuje celý jazdný pruh. Slušní vodiči prechádzajúci po Trnavskej ceste na Ivanskú cestu stoja ešte dosť ďaleko, aby mohli ostatní prejsť. Môžu však často blokovať tých, ktorí majú záujem ísť priamo z Trnavskej cesty na Vrakunskú cestu a nezdržiavať sa. Už základný problém konca Vrakunskej cesty je tlačenica troch pruhov áut na ceste pre dva pruhy. Zvlnená, poškodená, zničená s maximálne neprehľadným priechodom pre chodcov.

Ivánska cesta, Bratislava

Tento priechod ustavične používajú cyklisti. Nie, cyklisti, ktorí netlačia bicykel, ale sedia na ňom a najskôr vidíte rýchle koleso a dupete na brzdu kvôli bláznovi, ktorí nemá dostatočne rád svoj život. Ak skombinujete vlak a kvôli nemu stojaci jazdný pruh, cyklistu na prechode a voľný stredný pruh, ktorý by ste radi za normálnych okolností radi využili na voľný priechod… skúste nenadávať.
Peklo pre tých z Vrakunskej cesty nekončí. Príjazdom do samého stredu križovatky ešte len začne. Vodiči prichádzajúci po Trnavskej ceste smerom na Vrakunskú po hlavnej, ktorí toto miesto poznajú a patria medzi slušných, dajú dobrovoľnú smerovku, aby dali všetkým v protismere najavo, že nebudú odbočovať na Ivanskú a nebudú ich križovať. Kretén odbočí na vedľajšiu cestu, čiže na Ivanskú a nedá smerovku vôbec. Toho oproti aby trafilo. Vodiči smerujúci z Vrakunskej cesty nepochybne milujú tých, ktorí pri križovaní a teda odbočovaní na Ivanskú cestu použijú smerovku až pri odbočovaní alebo na krátku sekundu. Vodič z Vrakunskej cesty v zámere pokračovať na Trnavskú musí vystriehnuť dva momenty. Jednak ten, keď oproti nikto nebude križovať jeho priamy smer a tiež smer z ľava, ale takmer akoby zo zadu z Ivanskej cesty, ktorý je priam neviditeľný pre mnohé typy vozidiel, a ak ste v aute sám, to už rovno situácia na bobky. V týchto momentoch odrazu pochopíte, prečo vyberať auto, ktoré je schopné zrýchliť z 0 km/h aspoň na 50 km/h za dve sekundy. Také auto je vo výhode. Nevchádzajte takto pred čierny Mercedes rútiaci sa cez koľaje možno až 70 km/h, aby vás nepredbehol, nezbrzdil a nakoniec nevystúpil s vulgárnymi nadávkami, že ste ho spomalili.

Z Vrakunskej cesty na Ivanskú

Celkom pravý okraj cesty, presne tam, kde v jednom jazdnom pruhu sa tiesnia v skutočnosti nepochopiteľne dva jazdné pruhy s najpomalším postupom dopravy v celej križovatke. Vodiči, len čo to situácia dovolí, vchádzajú do križovatky a v ostrej zákrute smerujú po Ivanskej ceste ďalej. Nesmelo by ich však obmedzovať toľko vodičov, ktorí prichádzajú z Trnavskej cesty pred a na železničnom prejazde idúcich vyššou rýchlosťou, ako dovoľuje zákon. Nie vždy sa dá každému rozbehnúť na prirýchle tempo, aké vyžadujú tí odbočujúci.

Z Trnavskej cesty na Ivanskú

Z pohľad vodičov idúcich napríklad z Centra cez Trnavskú cestu do IKEA, pred prechodom na Ivanskú cestu a ešte pred koľajiskom sa stretávajú so zúfalcami, ktorí čakajú v smere z Vrakunskej cesty na čo i len trochu voľnejšiu cestu. Niekto dá smerovku skôr, alebo spomalí, aby bola šanca tých oproti spraviť, čo chcú spraviť. Títo vodiči majú v sebe aj úžasný zmysel pre presnosť a dobré načasovanie. Mamičky a psíčkari zo Sputnikovej vedia o mnohých prípadoch. Červená na železničnom prejazde signalizuje prechádzajúci vlak. Nuž teda stoja. Zásadná chyba mnohých vodičov z tohto smeru je pochopenie posledného vozňa ako šancu na prechod. Magori nečakajú na zhasnutie svetiel. Tie pritom nezhasínajú často aj preto, že kým na prvej koľaji prechádza osobný vlak, hneď na to na vedľajšej prechádza vlak nákladný, či technický vozeň. Blázni v domnienke, že ide o úplný koniec vlakovej prevádzky vstupujú na koľajisko a upaľujú ďalej. Príležitosť pre niečo také má len ten vpredu zastaveného a čakajúceho jazdného pruhu. Nikto by ale netúžil byť svedkom jednak jazdy tohto šialenca, ale ani jazdy vo vlaku, ktorý odpáli kusy nie iba auta do širokého okolia.

Možno človek, ktorý má záľubu v bizarných situáciách, vo vyhľadávaní kolíznych momentov, riskantných manévrov, neslušnosti, ale naopak aj slušnosti, si tu príde na svoje. Dostatok je aj drzých cyklistov, ktorých je po Saganových úspechoch akosi viac a pokojne vás zrazia na chodníku pre chodcov pri trhovisku v centre mesta a zdrhajú preč, pretože písal SMS a predsa nemôže písať na bicykli na ceste… preto šiel na chodník. Miestne zápchy ráno a podvečer sú tie najlepšie časy na pozbieranie zážitkov. Polícia to vie, avšak jedno z mála miest, ktoré môže na pozorovanie použiť a neblokovať dopravu, je práve na Vrakunskej ceste v blízkosti zastávky. Ak už tadiaľto pôjdete v niektorú z nesprávnych hodín a zažijete agresívnych vodičov, v prvom rade za tento chaos môže šialená preplnená križovatka a až následne charakter jednotlivých šialencov za volantom.

Mohlo by zaujímať tiež:
Tomáš Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.