Recenzia: Učeň, napínavé krimi pokračovaním Temných tajomstiev - ZN.SK

Recenzia: Učeň, napínavé krimi pokračovaním Temných tajomstiev

Švédska autorská dvojica Michael Hjorth, Hans Rosenfeldt sa minulý rok na Slovensku predstavila severským krimi Temné tajomstvá, ktoré neohúria názvom, ale samotným príbehom. Plný zvratov, napätia, ale tiež veľmi dobre napísaných situácií nás zoznámil s vyšetrovacím tímom a najmä policajným psychológom Sebastianom Bergmanom, ktorý už vlastne ani nie je psychológom. Fláka sa životom, užíva si preddôchodkový vek, spáva so ženami a neholduje príliš vzťahmi dlhšími než na jednu noc. Jedna z hlavných postáv, ktorú budete mať radi aj napriek jeho negatívnym vlastnostiam, má mimo pôvodný príbeh z knihy Temné tajomstvá, ešte aj ten svoj.

Učeň, Sebastian Bergman

Práve veľmi dobre napísané Temné tajomstvá, odhalili, že Sebastian nakoniec nie je na tomto svete až tak sám. Má dcéru. Prekvapivé je zistenie, že ide o policajtku, ktorú si len nedávno poriadne proti sebe pohneval. V knihe Učeň sa následne čitateľ stretne so samostatným príbehom, ktorý si nevyžaduje bezpodmienečne prečítať Temné tajomstvá. Všetko potrebné pre vysvetlenie udalostí zo Sebastianovho života sa totiž v druhej knihe Učeň objavuje tak, že stáleho čitateľa pripomienky na udalosti neodrádzajú a nováčika nenútené zoznámia.

Len krátko z úvodu príbehu

Knižná novinka opäť spojí chodníčky policajného tímu a Sebastiana Bergmana, aj keď si čitateľ na tento stret musí ešte chvíľu počkať. V Stockholme sa objavila séria vrážd žien, ktoré až priveľmi presne kopírujú okolnosti a detaily vrážd, ktoré pred mnohými rokmi spáchal Edward Hinde. Ten však sedí vo väzení izolovaný od vonkajšieho sveta a bez záujmu o návštevy. Otázkou zostáva, ako je možné, že nový páchateľ ovláda presne všetky detaily a na mieste činu zanecháva rovnaké dôkazy, ako pôvodný páchateľ? Pôvodné vraždy Hindeho pred rokmi zamestnali policajný tím aj Sebastiana, kým bol naplno v službe. Očakávania, že sa nový vrah len inšpiroval prečítaním Sebastianovej knihy zlyhajú, keď sa na mieste činu nájdu aj detaily, ktoré neboli v žiadnej knihe a ani v policajných hláseniach, len v Sebastianovej hlave. Vraždy pribúdajú, polícia sa nedokáže pohnúť a Sebastian ponúkne svoju pomoc. Chce tým byť bližšie k svojej dcére, ktorá zatiaľ ani netuší, že ten neobľúbený sukničkár je jej otec. Veľmi rýchlo zistí, že všetky zavraždené ženy majú jednu spojitosť, o ktorej mohol len on jediný vedieť a polícií unikala. Všetko sa ho týka odrazu oveľa viac, a všetko má tiež svoju príčinu.

Učeň

Pripraviť sa môžete opäť na výborný a ešte oveľa napínavejší príbeh, ktorý nie je o bezchybných a mimoriadne nadaných policajtoch, moderných technológiách, ale ľudskej realite a výborne zostavenom deji. Výborne sa to číta, prináša to pravidelnú dávku napätia, či zmysluplného čítania. Autori sa snažili vždy vykresliť aj prostredie a charakter každej postavy, hoci nie vždy má čitateľ jasný podrobný popis. Kniha je aj o chybách, zlyhaniach a oveľa reálnych príbehoch, než sa dejú v seriáloch ohraničených hodinovým dejom a mimoriadnym úspechom v pátraní. Učeň aj s Temnými tajomstvami je príležitosťou pre mimoriadne úspešný film, opäť totiž nenachádzam prázdne hluché miesta, v ktorých by bolo vákuum a čokoľvek, čo by narúšalo dojem.

Učeň vychádza 2. februára 2016, ako druhý diel v sérii Sebastian Bergman: Policajný psychológ. Recenzia prvého dielu Temné tajomstvá sa u nás nachádza v tomto článku.

Tomáš, šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.

žena po sprche a zuby, bolesť zubov
Bolesť zubov: rýchla pomoc, rady a domáce recepty

Marián Markovič