TOP 10 dôvodov, pre ktoré si prečítať fantasy Lindu a kľúč od Andary

V knižnej podobe vyšla Linda a kľúč od Andary  v polovici apríla 2021 a elektronická kniha o niečo skôr. Každý, kto si knižku zadováži…

Fantasy knihy nepatria medzi tie najpopulárnejšie. Najslávnejší predstavitelia tohto žánru, akými sú Hobiti, príbehy o Narnii, alebo Harry Potter, síce menia vnímanie fantasy na úspešné. Je však mnoho kníh a fantasy svetov, ktoré nás prenášajú do iných svetov a učia nás rôzne podivné názvy kúzelným javom a pod. no nie sú v predaji úspešnými a slávnymi titulmi. Slovensko nepatrí medzi miesta, kde bežne vznikajú dobré fantasy príbehy, no poznáme Červenáka. Pred časom sa objavila Laura Ensi a jej Spoločenstvo a v apríli sa na trhu objavil aj Tomáš Galierik a jeho Linda a kľúč od Andary. Zhodou okolnosti obaja v malom vydavateľstve Maxim. Linda je dievčaťom, ktoré je na začiatku bežným dievčaťom súčasnej doby, tínedžerom v puberte. Lenže prichádzajú okolnosti, ktoré zažije a ktoré prijme, pretože sú cestou za niečím, čo nikdy nemala. Tieto okolnosti čitateľ prežíva spolu s ňou a žiaden čitateľ ten čas nemôže ľutovať. Prečo? Pripravila som 10 dôvodov pre ktoré sa oplatí siahnuť po knižke.

1. Linda je zo Slovenska

Slovenské je domáce. Je naše. Dobré príbehy môžu byť vývozným artiklom, hoci najskôr je potrebné, aby ich objavil svet. V tomto prípade Lindu a kľúč od Andary objavujeme aspoň my Slováci. Autor pochádza zo Slovenska a aj námet čerpal z rôznych zvláštností, ktoré sa týkajú geograficky práve našich končín. Čiže…

2. Linda je naozaj zo Slovenska

Čiže aj príbeh je zasadený do Slovenska. Do rôznych jeho podôb, no stále do našej krajiny. Objaví sa v ňom Bratislava, Nitra,..  dobre, tak trochu aj Viedeň, no ten základ sa odohráva práve tu. Príbeh je časovo zasadený do súčasnosti, ale siaha aj do celkom iného sveta a času v ďalekej budúcnosti. Pritom to na budúcnosť veľmi na prvý pohľad nevyzerá.

3. Linda je originál

Čitateľ, ktorý už videl mnoho príbehov, nebude poznať tento. Nie je písaný klasickou formou, kedy jeden dej má jasnú líniu. Všetko, čo sa objavuje okolo cesty, má bežne súvis s dejom, ale v tejto knihe je všetko prirodzené, objavuje sa a stratí. Všetko má svoju dôležitosť, ale nie vždy takú, ako čaká čitateľ. Najmä mnohé, čo čítate na začiatku, dáva onedlho iný súvis na ďalších kapitolách.

4. Skúste to ešte raz

Ak si raz prečítate príbeh, siahnite po ňom v budúcnosti ešte raz. Ak totiž raz budete poznať hlavnú dejovú líniu a zákony Andary, pri druhom čítaní budete chápať všetko úplne inak. Javy, prírodu, správanie ľudí, odpovede a reakcie ľudí v prvých kapitolách. Tak ako je Linda zamotaná a nerozumie ničomu, tak isto sa musí cítiť aj čitateľ. No ak už budete rozumieť, o čo ide, jednotlivé kapitoly obsahujú nemálo miest, ktoré budete vnímať už celkom inak. Upozorňuje na to autor v jednom z rozhovorov na svojom facebooku.

5. Pohľad na krásne

Nie ani tak Linda, ako ten svet, ktorý sa ukrýva na druhej strane dverí, je krásny. Je to pritom rovnaký svet, aký máme tu doma. Len nie tak zdevastovaný človekom a poznačený konkrétnymi typmi ľahostajných ľudí.

6. Trochu vetra vo vlasoch

Živé tvory, ktoré brázdia oblohu, si v tomto svete zamilujete. Tiež budete chcieť vlastného ávia, jednoducho preto, že sú krásne, veľké, nepochybne drahé, ale hlavne jedinečné.

7. Napätie opakovane

Občas je zlo jasné hneď na začiatku, inokedy je len potrebný dôkaz a mať istotu. Cesta k tejto istote ale zaberie. Hlavná postava sa vyvíja, mení, má silného spojenca a tak je všetko oveľa ľahšie. Má protekciu, ako by sa to dalo tiež nazvať, no sama o tom nevie. Stretávame sa so zlom, aj so situáciami, kedy musí Linda bojovať rôznymi spôsobmi a zbraňami. Napätie nechýba, rovnako ako reálne scény reálneho spôsobu vyjadrovania. Lenže…

8. Hlavná hrdinka sa mení

Linda Májková je obyčajným tínedžerom v puberte. Lenže prichádza tretia kapitola v knihe a už nikdy nebude nič také, ako predtým. Ani na strane Lindy a ani na strane čitateľa knižky. Hlavná hrdinka postupne zanecháva nerozvážnosť a detstvo. Odhodlaná sa púšťa do niečoho, čo by jej nikdy nikto dospelý nedovolil. Do boja, do pátrania po mame, či vôbec do oblakov. Infarktové stavy pre rodičov, no pre Lindu niečo iné. Akoby sme sa asi zachovali my, ak by sme v jej veku mali tie možnosti čo ona? Mali jednoduchý cieľ, trochu šľachetný a nesebecký? Linda získa moc, ktorá nebude len o nej. Áno, tá spomínaná protekcia niekoho v pozadí. No nečakajte to isté dievča z prvých kapitol aj na konci. Tak to absolútne.

9. Žiadne čary a kúzla

Tak ako to aj v príbehu naznačujú niektoré postavy, zabudnite a čary a kúzla. Žiadne v tejto knihe nie sú. Táto kniha nie je o čarodejníkoch. Je skrátka o Linde a starej kultúre inšpirovanej Keltmi. Tou civilizáciou, ktorá obývala oblasť Slovenska pred dvoma tisíckami rokov a dodnes používame a robíme mnoho úkonov, akejsi mágie a povier pochádzajúcich z ich čias.

10. Linda a kľúč od Andary je poriadne nabitý príbeh

V knižnej podobe vyšla Linda a kľúč od Andary  v polovici apríla 2021 a elektronická kniha o niečo skôr. Každý, kto si knižku zadováži, získa hrubú knihu na niekoľko večerov. Viac ako 400 strán ponúkne poriadny príbeh, ktorý len tak nekončí. Neskončí v najlepšom a… v podstate ani neskončí. Je dôležité ho čítať postupne, bez preskakovania a postupne sa prepracovať ku kapitolám tak ako sú za radom za sebou. O zážitok máte postarané. Krásny príbeh je nabitý dobrom, odvahou, reálnym správaním postáv, absolútnou úprimnosťou a scenárom, aký dosial nikto nepoužil. Netradičné dielo Made in Slovakia, ktoré určite odporúčam.

Netradičná recenzia na knihu Linda a kľúč od Andary vychádza z tlačenej knihy, ktorá je v predaji v každom dobrom kníhkupectve a uvádzaná aj na www.andara.sk

Vývoj cenovej dostupnosti knihy: