Rakúsko sa už dlhodobo nachádza v top desiatke krajín, ktorým Slovensko vyváža tovar. Medzi exportovanými tovarmi prevažujú najmä automobily, pneumatiky či výrobky z ocele a železa. Logistická spoločnosť Raben teraz zvýhodňuje dopravu do Rakúska vďaka systematickému zlepšovaniu svojej prepravnej siete.
Rakúsko a Slovensko sú významnými obchodnými partnermi v strednej Európe. Náš západný sused sa už dlhodobo nachádza v top desiatke krajín, ktorým exportujeme tovar. Od vstupu do EÚ v roku 1995 si Rakúsko, s výnimkou rokov 2002 a 2007, udržiava záporné saldo obchodnej bilancie. Napriek tomu objem zahraničného obchodu neustále rastie, a to v dovoze aj vývoze. Najvýraznejšie prepady nastali počas globálnej finančnej krízy v roku 2009 a pandémie v roku 2020.
Podľa posledných údajov z roku 2023 má Slovensko s Rakúskom aktívne saldo zahraničného obchodu vo výške 2,8 miliardy eur. Slovensko vyváža svojmu západnému susedovi prevažne automobily, pneumatiky a výrobky z ocele a železa, ako sú oceľové rúry.
Spája nás aj moderná logistika
Európsky dopravca Raben pôsobí v oboch krajinách, čo mu umožňuje zabezpečiť rýchlu cestnú dopravu medzi nimi. „Máme priame napojenie na sklady vo Viedni, Enns a Welse. Vďaka tomu dokážeme garantovať veľmi rýchly prepravný čas v rámci 2-3 dní,“ hovorí Jakub Trnka, generálny riaditeľ Raben Logistics Slovakia.
Spoločnosť momentálne ponúka najlepšiu cenu na trhu. Pri samotnej preprave sa vďaka zefektívneniu logistickej siete minimalizuje počet prekládok, čím sa takmer eliminuje riziko poškodenia. Samozrejmosťou je systém Track and Trace, ktorý umožňuje sledovať pohyb a stav zásielok v celom dodávateľskom reťazci.
„Rakúsko je pre nás, samozrejme, jednou z kľúčových krajín. Linky do Rakúska idú napríklad zo Senca, Nového mesta nad Váhom a Žiliny,“ dopĺňa Trnka. Raben do Rakúska najčastejšie prepravuje strojné súčiastky, kozmetiku a spotrebné tovary.
Nižšia uhlíková stopa a transparentný ESG reporting
Pôvodne holandský dopravca sa dlhodobo zameriava na zmierňovanie dopadov prepravy na životné prostredie. Emisie znižuje predovšetkým zvyšovaním efektivity dopravy, ale aj zavádzaním alternatívneho biopaliva HVO100. Spoločnosť investovala aj do ekologickejších budov. Kombinácia rôznych prístupov viedla k zníženiu emisií o 23 % v porovnaní s rokom 2020. Účinným znižovaním emisií skleníkových plynov pri preprave pozitívne ovplyvňuje aj partnerov, ktorí ekologickú prepravu a skladovanie čoraz viac vyžadujú v súvislosti s ESG reportingom.
V súčasnosti nie je elektromobilita prioritou pri znižovaní environmentálnej záťaže. Chýba infraštruktúra a dojazdy sú pre medzinárodnú prepravu zatiaľ nevyhovujúce. Podľa Rabenu je vhodné namiesto toho využívať veľké nákladné vozidlá, ako sú road trainy, ktoré prepravia viac paliet a tak znižujú výjazdy viacerých štandardných nákladných vozidiel, čím šetria emisie na paletu.