Iba poctivé tréningy a kvalitná výživa prinášajú výsledky

Iba poctivé tréningy a kvalitná výživa prinášajú výsledky

Pravidelná športová aktivita si vyžaduje aj úpravu životného štýlu a stravovania. Či už chcete budovať silu, vytrvalosť alebo oboje, ak očakávate progres a výsledky, mali by ste trénovať poctivo a nezabúdať na správne makro a mikroživiny. Pre aktívnych či profesionálnych športovcov to nebudú žiadne nové informácie. Začiatočníci sa však často zaujímajú o to, ako maximalizovať tréningový efekt a dosiahnuť čo najlepšie výsledky.

Ak ste niekedy počuli o steroidoch, zabudnite na ne. Môžete síce vďaka nim dosiahnuť rýchly nárast svalov, ale ich dlhodobé užívanie má mnoho negatívnych účinkov na ľudské zdravie. Okrem toho, ak sa snažíte cvičiť iba kvôli tomu, aby ste dosiahli očakávaný vizuálny efekt, tak robíte chybu hneď na začiatku. Takéto zmýšľanie často vedie k netrpezlivosti, zraneniam a iným zdravotným problémom.

Ak to však so sebou naozaj myslíte vážne a viete, že skutočné a plnohodnotné výsledky vám prinesie iba poctivá a tvrdá práca, ktorej benefitmi sú nielen dobre vyzerajúca postava, ale aj sila, vytrvalosť a celkové fyzické i psychické zdravie, ste na správnej ceste.

Tréningy a fitness

Zdroj obrázka: Rocksweeper / Shutterstock.com

Tvrdá práca a kvalitná výživa

Začiatočníci nepotrebujú nijako podvádzať a už po prvých mesiacoch poctivého tréningu sa viditeľné výsledky určite dostavia. Pri posilňovaní a budovaní svalovej hmoty totiž ide o impulzy, ktoré telu dáte. Ak ste doteraz nerobili nič a zrazu začnete dvíhať ťažké váhy, vaše svalové partie na to zareagujú. Spočiatku to bude silná svalovica a potom sa začnú vlákna zosilňovať a zväčšovať.

Samozrejme, aby ste podporili rast svalovej hmoty, budete musieť upraviť svoj jedálniček a pridať špeciálne doplnky výživy. Mali by ste sa sústrediť na kvalitné bielkoviny, ktorých by ste mali denne prijať zhruba 1,5 až 2 gramy na 1 kilogram vašej hmotnosti. Snažte sa ich prijať čo najviac v prirodzenej strave, avšak 160 a viac gramov bielkovín človek bežne zo svojich jedál nemusí získať.

Proteíny ako výživové doplnky sú preto pri posilňovaní nevyhnutnosťou. Určite sa to dá aj bez nich, ale progres nebude taký výrazný. Na trhu je dnes naozaj veľké množstvo proteínov rôzneho druhu. Najpoužívanejšie sú tie srvátkové, za kvalitné sa pokladajú tiež hovädzie, kazeínové, ale nájdete aj sójové a iné vegánske či bezlaktózové proteíny.

Tréningy a fitness

Zdroj obrázka: Syda Productions / Shutterstock.com

Vybrať si môžete rôzne príchute, zloženie, veľkosť balenia, rozhodnúť sa môžete aj podľa koncentrácie, odporúčaného dávkovania a mnohých iných atribútov.

Proteíny sa najčastejšie užívajú bezprostredne po tréningu a prípadne aj počas dňa ako náhrada napr. pri výpadku desiatej alebo jednoducho v prípade nutričného deficitu. Odborníci odporúčajú dokonca každé ráno začať deň práve proteínovým prípravkom alebo jedlom bohatým na bielkoviny. Dokáže vás to energeticky pripraviť na ťažké úlohy a prispeje k vyrovnanej hladine cukru v krvi počas dňa.

Vytrvalosť a regenerácia

To isté, čo pri posilňovaní, platí aj pri iných druhoch športu, akým je napríklad behanie. Verte, že prvé kilometre budú ťažké, budete pomalí, zadychčaní a ráno sa takmer nepostavíte z postele. Ak však vydržíte a budete behať pravidelne, po prvých 100 až 150 odtrénovaných kilometroch vás prekvapí ľahkosť nôh, nižší tep a efektívnejšie dýchanie.

Aj beh je však pomerne náročná fyzická aktivita, kde zapájate veľké množstvo svalov, a preto by ste ich taktiež mali kvalitne kŕmiť. Dostatočné množstvo kvalitných bielkovín na základe vyváženej stravy, ale aj iných výživových doplnkov, sa bežcov týka rovnako ako kulturistov. Pri dlhších bežeckých tréningoch, ktoré už trvajú viac ako hodinu, môže vaše telo hľadať energiu z rôznych zdrojov a často ju čerpá aj zo svalov. Práve preto je pre bežcov mimoriadne dôležité dopĺňať proteíny nielen po tréningu, ale pravidelne.

Pre ochranu svalov sa bežcom veľmi odporúčajú užívať aj aminokyseliny. Názory sa rôznia v tom, či je to efektívnejšie pred tréningom alebo po tréningu, v každom prípade koncentrované aminokyseliny BCAA majú výrazný vplyv na ochranu svalov pri ťažkom tréningu a tiež na rýchlejšiu regeneráciu. Ak ste doteraz aminokyseliny neužívali, zaraďte ich pravidelne a určite pocítite rozdiel najmä v tom, že vaša celková únava z tréningov bude menšia a budete schopní náročnejších tréningov častejšie. Okrem toho môžete kombináciou proteínov a aminokyselín do značnej miery eliminovať aj úbytky svalovej hmoty pri dlhých vytrvalostných tréningoch.

Ak sa chcete zásobiť kvalitnými doplnkami výživy, odporúčame nakupovať väčšie a výhodnejšie balenia a pri nákupe v e-shopoch môžete využiť aj rôzne zľavové kupóny.


Tlačové správy a články našich partnerov, partnerských portálov a organizácií. Nahliadnite do noviniek rôznych služieb, príprav podujatí a noviniek v komerčnej sfére. Aj Vaša zaujímavosť, činnosť, alebo výrobok, môže byť v článku. Napíšte nám.