Slivka nie je slivovica a hruška hruškovica, nepleťte si liehoviny
Viete čím sa líši slivovica od slivky a hruška od hruškovice? Stále ide o liehoviny. No sú diametrálne odlišné, hlavne ich zloženie. Nepleťte si ich.
Bežný Slovák ak dostane za úlohu kúpiť slivovicu, marhuľovicu, hruškovicu a inú *-icu, zväčša stojí pred výberom liehovín nesúcich názov slivka, hruška, malina a iného ovocia. Jednak pre cenu, ale aj širší výber variácií v dostupných cenách. Môže za to aj marketing, keďže hrušku a slivku nájdete v známych fľašiach od známych výrobcov, snažiacich sa pokryť aj tento dopyt po lacnejšom alkohole. Bežný Slovák pritom ani nechápe, prečo niekto nazve liehovinu hruškou, keď je to hruškovica. Pozor, nie je to tým istým a má od nej tak povediac ďaleko.
Aká je podmienka toho, aby bola zo slivky slivovica?
Aby zo slivky ako ovocia vznikla slivovica je potrebné aby prešla celým procesom v liehovare, či inak v pálenici. Zo slivky ako ovocia sa vytvára kvasením a vypálením alkohol, pričom ho môžeme nazvať aj ako ovocný destilát. Len ovocný destilát tak následne môžeme v predaji nazvať ako slivovica, hruškovica, marhuľovica, malinovica a teda podľa toho, z čoho je vyrobený.
Prečo niektoré liehoviny nesú názov ovocia bez *-ica?
Pokiaľ vaša liehovina nesie označenie extrémne vysokej kvality, tradície a neprekonateľnej chuti a pritom sa nazýva Slivka, Hruška, Marhuľa a podobne, na toto označenie sa neviaže žiadna povinnosť. Keďže už ide o označenie ovocia a nemôže si ho teda žiaden úrad nárokovať ako chránené označenie, či subjekt ako svoj názov, je ním možné pomenovať aj lieh, ktorý je obohatený o cukor, arómy, farbivá, ako napríklad karamelové farbivá, a ak si pozorne prečítate zloženie, naraziť môžete aj na jednu zaujímavú zložku. Do zafarbeného, ochucovadlami ochuteného a ocukreného liehu sa pridáva občas aj pravý ovocný destilát v malom množstve. Zloženie vyzerá lepšie a pridá to aj na chuti. Hruška a Slivka, ako liehoviny, môžu byť chutnými alkoholickými nápojmi. Sú v podstate plnohodnotným alkoholickým nápojom vďaka obsahu alkoholu. Tento článok však len pokračuje v snahe upozorniť na rozdiel, ktorý však mnoho Slovákov stále nechápe. Táto snaha sa už v minulosti prejavila niekoľkými článkami rovnakého autora aj na iných magazínoch.
Jeho úlohou je vyhnúť sa napríklad prípadom, kedy spravíte webové stránky za fľašu hruškovice, no zákazník vám prinesie fľašu hrušky za 4 EURÁ a nedokáže pochopiť rozdiel.